2022 vuoden ulkopuuhia, SULJETTU

Katsoin oikein noita vanhempia kesäkukkakuvia tuolta, lokakuultakin näkyi olevan kesäkukkia kuvia minulta.
Useimmiten kukat menee syyskuun loppuun tai lokakuun alkuun täällä, joskus jopa marraskuulle.

En vaan viitteis ensi kesään asti purkkeja tyhjänä pitää. :wink:
Täällä moni taimisto on jo korvannut kaikki taimet syyskukilla, ei oo mitään kesäkukkia.

Ja pian pitäisi aloittaa “syyslannoitteen” jakaminen.

Kiersin mustaherukkapensaat ja poimin kypsimmät. Kuljetin muutaman säkillisen polttopuita auton takapenkillä. Puita hakiessa suututin pesällisen ampiaisia. Hyttyshuppari pelasti pistoilta, kunnes pääsin lopulta autoon. Pari ampiaista oli jossain puiden välissä kulkeutunut autoon. Toinen pisti jalkaan, toisen poistin avaamalla oven. Ihmeen vähän pisto tuntui.

Vanhat kompostit tyhjennettiin tulevan raparperipenkin pohjalle kaiken muun roinan lisäks ja tasoiteltiin valmiiksi. Vähän myöhemmin laitan ruohonsilppua ja vähän multaa johon istutan uudet jakojuurakot.
Oli tarkoitus tehdä jo keväällä mutta kaihileikkaus + jälkihoito sotki kuvioita ja paljon muutakin.
Punajuuria täytyi otta taas yksi satsi säilöttäväksi ja vähän syöntiin.
Ovat juuri höyrystymässä mehumaijassa.

Keräsin siemeniä hieman talteen kaverille ja naapurille kerratusta akileijassa kun oli jo…kastelin ruukut huolella.
Hiostava ilma teki lopuksi pienen ukkos kuuron eli 5 min vettä ja yksi jyrähdys…et ei paljoo kastellut.

Ajoin oman pihan nurmen ja trimmeröin reunat. Kastelin jotain. 

Aamupäivällä hain perunoita ja tarkastelin samalla lanttu peltoa. Hyvältä näyttää.
Pari lanttua otin huomisia uunijuureksia varten. Porkkanat olivat hyvän kokoisia ja punajuuret sekä sipulit liiankin isoja.
 Mustikassa käytiin huonolla menestyksellä.

Iltamassa keräsin kurkkuja 2,4 kg huomista säilöntää varten. Tilliä ja mustaherukan lehtiä keräsin myös valmiiksi kun aamulla on taas luvassa sitä vesisadetta.

Vadelmia pihapuskista olen kerännyt monena päivänä. 7 litraa yhteensä mutta vielä tulee lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka

Järvessä olin illan niittämässä  järviruokoa kaahluuhousuissa, Parin vuoden ajan niityt erottuvat jo selvästi harvempina ja pienempinä kasvustoina. Hiki tulee rantaan kerätessä ja toinen hiki ruokoa silputessa ja kompostoidessa.

Hiljaista on mökissä kun parin viikon ajan tottui lasten seuraan ja ääniin.

Meillä muuttohommat ja selkä ei anna tehdä oikein mitään.Vihlova kipu alanikamissa.Ei auta Panagod,eikä muukaan.Kyllä kyrsii ja kovasti,ei tule tavaroiden laitosta mitään.Täytyy kaivaa kuvetta ja palkata joku kaveriksi.Onkohan helpompaa  enää ollenkaan tulossa,vai jäänkö jo suosiolla petipotilaaksi??Huh,hih.

Aamulla iskias hidastutti aika lailla vauhtia.
Neljä tuntia ystävän kanssa pihalla syöden ja seurustellen auttoi asiaa. Sain omenan raatoja pari ämpärillistä kerättyä ja pihan kasteltua.
Upea ilma!

Hieroja sanoi mulle että ne mun säärikivut voi olla iskiaksesta johtuvia. Oon tässä ollut kahden vaiheilla meenkö niiden takia sinne (maksaa kummiskin aika paljon) vai otanko esille fysioterapeutin kanssa (maksaa reippaasti vähemmän) kun mulla on hänelle aika kummiskin vielä tulossa.
Nyt kun vaikuttaa siltä että könkkään reisien, lonkkien, vähän takapuolenkin ja niiden säärien takia, niin mietin että se iskias vois hyvinkin olla syy.

Kurppa mitä ne sun tekemät akupistehieronnat/rasvaukset on ?

Ajelutin ahkiolla pöllejä tuulenkaadoista liiterin nurkalle. Mökkinaapuri pätki, mies halkoo ja minä vaan otan metsäkylpyjä. Voi tietty aamulla olla tarve könkätä kuten Nuu. Kaikella kivalla on hintansa.

Ahkion pohjassa on muovilistat, kestää sammalikossa j kivikossa, kalliolla vetoa

En vaihtaisi.

Saavillinen kukkineita omalta pihalta ja toinen puuhamaalta. Vähän kastelua.
Takapuoli pystyssä sen verran, että lihakset venyvät;)

Aamulla kävin mustikoita keräämässä niin sain iskiaskivun lievennettyä.
Sen jälkeen 9h pihan siivousta ja kastelua.
Omenia keräsin kolme ämpärillistä ja varmaan saman verran tippui taas maahan.  Keräsin viinimarjat puskista  ei montaa litraa tullut.
Kesäkurpitsoja ihan reilusti, odottavat jääkaapissa että jotain niistä keksin.
Ei valmista tule.

Pesin ja öljysin pihakalusteet. Väleihin sopivaa sivellin puuttui. Väsäsin sieniliinasta ja Bilteman puutikusta isolla nitojalla. Tikut on käteviä maalin sekoitukseen, sienellä öljyäminen käytössä nykyisin.

Tultiin möksältä niin kamojen purun jälkeen kiersin letkun kera pihan vaikka sateita muka tulossa mut kun kuivaa oli niin pakko suhauttaa …sitten verannan yrtit ja sisäkukat ja suihkuun …himassa oli +28 kun koneet oli pois päältä.

Ajoin puuhamaan nurmen ja trimmeröin reunat.
Keräsin 6 ämpärillistä omenia maasta. Huomenna varmaan saman verran tullut ales.

Aamupäivällä sateen loputtua hain kasvimaalta porkkanoita (3 litraa raastetta).
Keräsin 5 litraa pakastimeen punaherukoita.
Keräsin 12 litraa punaherukoita (huomenna sadepäivän mehustamista varten). 
Isäntä keräili ekoja kypsiä vattuja ja ajeli nurmikoita.
Hain punajuuria ämpärillisen jotka huomenna paahdan pakastimeen.
Verkotettiin saskatoon pensaat.
Istutettiin isännän kanssa puutarhavatun taimia (omista karanneita) pellon laitaan johon saa levitä mielin määrin.
Kärräsin halkojen tekopaikan puun sälää niitten joukkoon ja vähän havuhaketta.
Kastelin ruukut ja hyötärit.
Keräsin kukkineita pari kottaria mutta kesken jäi kun alkoi satamaan.

Kun on vähän poutaa niin tuntuu että pitäs keretä vaikka mihin mutta kroppa haraa vastaan. Ei oikein enää taho jaksa jalkojen päällä kellon ympärystä.

Kylläkyllä ja KYLLÄ , nyt alakaa jo tökkimään nää hemmetin säätilat, vaikkei niille mittään voikkaan , piti jo kalenterista tarkistaa oonko oikeessa, olen minä, reilu viikko on ollu joka päivä yhtä ja samaa: sataa, paistaa, sataa, tunnin välein, nyt vielä muutamana päivänä hirveitä tuulenpuuskia sekaan. Ei naurata . Tympäsee, kaikenlaiset hommat jää siihen että kerkeet alottaa.