Mihin noita keppejä tarvitsee kun on nimilaput.
Tukikeppejä.
Niin joo, kun taimet kasvavat niin tarvitsevat tuet. Mulla ei vaan ole muita kun tomaatit jotka tarvitsevat tuen sitten kun pituutta rupee tulemaan.
Tänään kylyvin hopeakaunosilmät ja vaulan.
Mitenkä kun niitä ei saa ulos ennenkuin pakkasyöt on menny? En minä vielä aio kaunareita kylvää.
Onhan se ihan selvä asia, ettei chilin siemeniä saisi huonelämmössä säilyttää. Näin on kuitenkin käynyt.
Monenlaista chilin siementäkin on tullut ostettua aikoinaan. Nyt sitten havahduin tuohon, että pitäisi tuosta määrästä koittaa säilyttää niitä laatuja jotka näen itselle sopivaksi tai muuten. Muut saa mennä.
Jos saisi tuon lajikemäärän 10 hujakoille niin ne kykenisi ylläpitämään kun saisi uudet siemenet omasta takaa vuoden -kolmen välein.
Kiinalaisiakin siemeniä on. Eivät ole sitä mitä pussin kyljessä lukee mutta koitan perehtyä että mitä sitten ovat. Mitä kasvatin niin miedomman puoleisia kuitenkin. Jäivät vaan paljon kylvämättä kun eivät olleet sitä mitä piti. Nyt pitäisi nekin katsastaa.
Joo,ehkä aikasin,mutta saan autotalliin ku ovat itäneet.
Kurppa, harmaa ja tuulinen päivä, just passeli olla sisällä ja puuhata taimien kanssa
Taas k6lyvöjä,tänään kahta eri kiinanasteria,kolomia lissukkaa,kahta daaliaa,sinivaulaa ja jotaki muuta josseioo nimiä eikä tuu kuolemaksikaan mieleen mitä siinon
Ai niin,vielä mustasilimäsussuja.
Nii kylvit sitten jotain siemeniä mistä et tiiä et mitä ne on ,. Tietty kun sullakin on niin hirveen vähän niitä kylvöjä tehty niin on hyvä kylvää ees jotain
No jotain kivaahan ne tietty on jos kerran oot ne kylvettävien joukkoon jossain vaiheessa valkannut
Ruukutin pelargonipistokkaat. Pikkasen mietitytti, että tarvinko tosiaan 60 uutta.
Kasvihuoneen tyhjään sisähuoneeseen vein lämmittimen ja termostaatin. Ensimmäisenä sinne saattaa muuttaa talvettuneet pelargonit, sitruuna ja oliivi.
Parin autotalliyön totuttelun jälkeen ensimmäiset siemenkylvörosmariinit ja keijunmekkoja. Sitten taas sisältä taimia ensin autotalliin ja sieltä “taimihuoneeseen”.
Huhtikuussa toivon mukaan jo ulkoilutusta.
Lämmitys säätyy pörssisähkön hinnan mukaan “vastakäyrällä”.
Kurppa, tulit sitten nopeesti kummiskin siihen lopputulokseen että ilman muuta tarttet
Ei kai juurtuneita voi pois heittää
Joo,oon samaa mieltä,liian vähän on kylyvöjä.
Otampanittiä niskasta kiini ja kylyvän vielä jotaki kivaa,laittasko mihinkään nimikylttiä
Kaikesta huolimatta näitä vanhoja chilinsiemeniä on alkanut itämään. Ongelmaksi tullut “kypäräpäät” jotka on näiden vanhojen siemenien vitsaus. Jostain syystä se kuori on sellainen ettei ne sirkkalehdet tahdo päästä sieltä ulos.
Yksi taimi oli mutkalla ja se kuori edelleen mullan alla muutaman päivän ja se koko sirkkalehti kuihtui pois. Ajattelin että näin nousee sieltä ja nousihan se mutta ilman sirkkalehtiä.
Yksi konsti on myös syljellä pehmittää sitä noussutta kuorta. Sylki pysyy siinä kuoressa pidempään kuin vesitippa.
Joskus niitä kuoria on tullut yritettyä myös vetää pois, mutta siinä helposti katkeaa se taimi. Kuoren leikkaaminen on myös mahdollista. Sitä en ole vielä koskaan kokeillut, mutta ehkä nyt joutuu myös siihen. Ehkä kynsisaksilla saisi nipsaitua sitä kuorta.
Jos sen kuoren jättää paikalleen niin jotenkin semmoinen muistijälki ettei oikein toimi chilin siementen kohdalla.
Yön aikana yksi Tabasco taimi vapautunut kuorestaan ja sehän riittääkin minulle. Toinen itänyt vielä kypäräpäisenä.
Pienillä pihdeillä/pinseteillä itse olen joskus kuorinut/nostanut kypäriä pois.
Kostutuskin auttaa.
Jotenkin semmoinen kutina vanhojen chilin siementen kanssa, että ensin lautalla huoneenlämmössä tai niukemmassa viikko pari ja sen jälkeen vasta lämpimämpään ja mielummin multaan kuin lautalla.
Siinä on tietysti seurattavaa, ettei se multa pääse kuivahtamaan.
Ongelmaksi jää sitten vielä nuo kypäräpäät jos ne saa itämään. Selvästi vanhoihin siemeniin tulee noita kypäräpäitä enemmän.