Mie laitan vaan noin 12 tainta, kolmea erilaista. Hyvin riittää yhdelle.
Saman verran mullakin, alle 15 riittää hyvin. Kurkkuja 5 kpl.
Minun kasvihuoneeseen tulee/sopii max 16 tomaatintainta. Tänä kesänä kokeilen lisäksi ruukkukasvattaa kasvihuoneessa Mansikkakoisoa. Kun on tai on hankkinut kaikki tarvittavat siemenet tulevalle kasvikaudelle, ei pitäisi enää mennä plarailemaan mitään marketin siemenhyllyjä. Mansikkakoisopussin kohdalla jotkut anturat vain nousi Juurikin takaraivosta pystyyn, että tuostapa olen lukenut jossain joskus positiivisia kommentteja ja eikun pussi koriin. En ole ikinä edes maistanut ko hedelmää.
Tykkään mansikkakoisosta. Se viihtyi kasvarissa hyvin ja teki hyvin satoakin mielestäni.
5 viestiä yhdistettiin ketjuun: Kurkku, Cucumis sativus, Osa 2 (alkaen 15.2.2025 ->)
Mars mukulasellerin siemenet ostettu K-Raudasta Nelson garden. Oli Plussakortti tarjouksessa hiukan yli 2 e.
Nämä pitää kylvääkin ihan viikon sisällä. Lisäksi vertailussa, kumpi toimii minulla paremmin, on Suvipihan Dolvi lajike.
Kun meillä oli vielä kasvihuone, sen muovi hajosi kesken toisen kesän, vaikka se otettiin talveksi pois. Seuraavana kesänä muovin sijaan laitettiin kanaverkko, jonka päälle harso. Verkko tukemaan harsoa, joka kastuessaan muuttui painavammaksi ja kaarien kohdalta alkoi kulua rikki. Kurkut ja tomaatit viihtyivät hyvin yhdessä. Sade meni läpi eikä tarvinnut kastella sadepäivinä… Lämpeni, muttei kuumentunut.
Mulla taas paprikat ja chilit pääasiassa ulkona kun ne on semmoisia kirvamagneetteja. Kevätkylmällä ja sateella saa siirrellä sitten suojaan.
Paprikat kasvattelen 10 ltr sankoissa, joissa on pohjassa reikiä. Salaojana metsän käpyjä.
Minoon laittannu paprikoille ja chileille banaanin kuoria multaan,on auttannu.
Nyt muutama kesä menny etteioo ollu kirvoja.
Miten ne banaanin kuoret toimii?
Hmm,en tiiä,mutta ei tuu kirvoja.
Olisko että niistä erittyy jotaki ”hajua” ?
Keijunmekot koulittu 2-3 amppelilliseen.
Olisikohan kalium banaaninkuorissa se aine mikä karkoittaa kirvoja…
Pari kelloköynnöksen siementä meni multaan täälläkin.
Vaihdoin pariin santtuun mullat. Kaikki irronneet lehdet piti multaan törkkiä, vaikka entisiäkin on jo liikaa.
Lobeliat kylyvin.
Koulin hopealehdet.
Munakoisot (Teresa) turvenappeineen istutettu 10 cm ruukkuihin. Kaikki pussissa olleet seitsemän siementä iti
Minä tein helmikuun alussa jonkin verran talvikylvöjä ulos, ihan kokeeksi kun en ole ennen tehnyt.
Varsinaisesti kylvän esikasvatukseen vasta maaliskuulla JONKIN VERRAN kesäkukan siemeniä. Vielä en ole kylvänyt kuin keijunmekon ja laventelin. Luulin, että ne ovat hitaita ja epävarmoja itämään, mutta erityisesti laventeli iti yli odotusten noin 3 päivässä. Oli pakko tänään siirtää pikkutaimet kellariin viileään ja valoisaan, jotta kasvu pysyy kurissa. Ekaa kertaa molemmat kokeilussa eli yrityksen ja erehdyksen kautta edetään Ihan liikaa taimia tulossa, kellariin pitäisi jäädä tilaa näille sekä kaikille maaliskuun kylvöille sekä joillekin daalioille
Se on niin kätevä tila kun ei halua taimista pitkiä lonkeroita, mutta koon puolesta ei suurten määrien kasvatteluun oikein sovi.
Daalian juurakot laitan Chalin ohjeiden mukaan taas pussikasvatukseen vasta toukokuussa; näyttäisi että omat talvisäilössä olevat kolme (kellarissa nekin) ovat vielä hyvässä lihassa. Varmaan tulee taas tehtyä keväämmällä heräteostoksiakin.
Olen usein istuttanut talveutetut daalian juurakot suoraan ulos huhtikuussa ja peitellyt harsolla - ostojuurakot sen sijaan eivät tahdo aina ehtiä kukkaan tällä tavalla. Liekö syynä liian pieni juurakko? Noissa talveutetuissahan sekin on jo muhkeampi.
Asiaa ! Itekin oon monia kertoja nippa nappa väistänyt ohuen törröttävän taimitikun.
Nyt kun Karvari osoitti että oikeesti se tökkäysvahinko voi sattua eikä aina mennä silleen tuurilla, niin kepin pään suojaus on kyllä erinomaisen hieno ajatus. Noi Valtsun silmäsuojat on hienot !