Viesti yhdistettiin ketjuun: Kelloköynnös, Cobaea scandens
Oliko kukkimattomat daaliat juurakoista vai siemenistä?
Viime vuonna laitoin daaliat lautalle 18.3., ne on itäneet 22.3. mennessä, ja ensimmäiset kukkakuvat daalioista puhelimessa 4.6.2024. eihän se alkukesän kukinta yhtä näyttävä ole mutta tuosta kukinta jatkui marraskuun alkuun kunnes satoi lumet.
Siirsin yhden Nean kelloköynnöksen kylvöaikaa koskevan viestin “Yksivuotiset köynnöskasvit” - alueelle “Kelloköynnös”-ketjuun, oli pakko saada se sinne talteen tietoineen. Mutta ei sinne täältä pitkä matka oo mennä lukemaan kun nyt tiedätte että siellä on
Juurakoita olivat. Hyvin kasvoivat mutta kukkia eivät kerenneet. Keltaisia daalioita olen harraastanut.
Kasvatan nyt keltaisia lupiineitaan sen sijaan, on helpompaa. Tykkään keltaisista kukista.
Suosittelen kokeilemaan siemenestä daalioita. Juurakoita saa hyysätä isoissa purkeissa keväällä sisään ja ulos, mutta siemenkasvatit pikkupurkeissa on helppoja. Esim kertakäyttökahvikuppi riittää jos saat taimet viileään ja valoisaan itämisen jälkeen.
Minulla on sama kokemus kuin Nealla noista daalioista. Olen aiemmin kasvattanut juurakoista ja osa ei tosiaan ole ehtinyt kukkimaan ennen pakkasia. Kaksi vuotta sitten kokeilin siemenistä sellaisia yksinkertaisia ja ne kukki koko kesän. Pörriäiset tykkäs niistä aivan valtavasti. Osan juurakoista säilytin ja ne myös kukki aikaisemmin kuin mitkään ostojuurakot.
Viikonloppuna kylvin puolikerrattuja, joiden pitäisi olla matalia vaikka on mulla tallessa niitä edellis ja viimekesän siemenkasvatuksien juurakoitakin.
kitikat,niin minäki kauneimpia kukkia ovat keltaset
Mulla sama kokemus daalioista,kasvattavat mahottomat lehvästöt,mutta eipä kukkia näy.
Pitää vissiin tuo siemen homma vielä kokeilla.
Ompahan sitten taas ihan jokapaikka täpösen täynä purkkeja
Eihän niitä vissiin oo vielä tarpeeksi vois oikiastaan viiä jo naapurin puolelle
Viisi mansikkakoison siementä pääsi lauttalle.
Kelloköynnökset nyt kissanhiekassa.
Ja eilen koulin ”punaset” keijunmekot purkkeihin,ovat kyllä surkeita.
Minä en ole aiemmin oikein tykännyt keltaisista kukista, mutta koska pörriäiset suosii keltaista, olen alkanut niitä lisäämään pihassa. Niissä siemendaalioissa oli useita keltaisia ja ne oli oikeita pölyttäjämagneetteja.
Pitääpä hommata siemeniä, aivan ihana tuo Geneesen keltainen
Joo,niin vissiin pitää
Minähän otin viime keväänä sisällä kasvaneesta Conny F1 kurkusta sekä latvapistokkaita, että myös varresta pätkimällä. Suurin osa teki juuret.
Sain ne kasvamaan ulos ja kasvoivat koko kesän. Jotenkin vaan tuntui etteivät tehneet kurkkuja kuten pitäisi.
Ehkä kokeilen uudestaan tänä vuonna.
Kylvin tälläisiä siemeniä:
Ja kukat oli tälläisiä:
Eli lopputulos ei ollut saman näköisiä kuin siemenpussissa, mutta kauniita ne oli silti.
Hopealehdet itäneet. Pitkästä aikaa saa täytekasveiksi istutuksiin. Parina vuonna eivät itäneet.
Perennakylvöistä tänään koulittu yks.kert salkoruusut, alppipiikkiputket, kaunopunahatut, syysesikot .Henniltä saadut keltaiset kaunopunahatut vielä kylmäkäsittelyssä. Saa hieman uutta materiaalia perennapenkkien uudistamiseen.
54 tomaattia koulittu ja kaikki lajikkeet ei ole vielä itäneet.
Mulla 82 ja vielä kaks lajiketta tulossa.
Ja tuo kyllä riittää,oon laittannu lajikkeesta vaan kaks tainta.
Jossei kumpikaan onnistu niin voi voi