2025 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Ei ole noista kokemusta, mutta useammat perennat kehittää ensin juuristoa. Itse olen ensin koulinut pikkupotteihin ja vasta kun juuret ovat kehittyneet olen istuttanut väljempään.

1 tykkäys

Kylvin 10 palsamin siementä. Kaikki itivät, joten nyt on 8 ylimääräistä.
Tomaatintaimet ovat nyt kahvipusseissa kasvamassa eteisen ikkunan vieressä.
Jätin taimi asustelee olohuoneen kukkapöydällä 3 kg:n kissanruokapussissa.

1 tykkäys

Kymmenen kurkun siementä pääsii multaan. Jospa niistä tulisi viisi hyvää kasvia…

Mitä balsamia kylvit, tänään laitoin mummonbalsamit itämään. On vakio kasvi minulla.

Mummonpalsamia. Meillä on sanottu aina vain palsami.

1 tykkäys

Kaunis kasvi tuo mummonpalsami. Viime vuonna sain taimivaihdossa muutaman taimen, ja istutin edesmenneen tätini haudalle. Kauniisti kukki siellä.

Ajatuksena olisi koulia valeunikot. Meni Juurikin pieni pää pyörälle, kun luin ohjeen,että maan tulee olla ravinteikkaan hapan.
Millainen on hapan ja ravinteikas maa? Millaiseen multaan Te olette koulineet valeunikot?
Noh. Olen päivän selaillut mielenkiinnosta valmiiden ostomultien ravinnepitoisuuksia ja ph-arvoja.
Esim Kekkilän rodo-mullan ph on 5,2 ja N-P-K 15-10-16.Olettaisin,että tämä olisi nyt sitä ravinteikasta ja hapanta.
Sitten muistin,että minullahan on jäänyt kulkumaan viherkasvimultaa ja siinä ph on 6,4 ja N-P-K 6-12-24.
Minusta ph-arvoissa on yllävän vähän eroa. No jos en muuta keksi tai saa Teiltä hyvää vinkkiä,aattelin lisätä viherkasvimultaan kahvin poroja lisäämään happamuutta ja kenties vähän kompostia. Kuulostaako toteuttamiskelpoiselta idealta?
Toiselta toimijalta löytyy lisäksi kahvimultaa kesäistutuksiin (ph 6,2)
Enpä tiiä,itestä alkoi tuntumaan,että myynninedistäminen on merkittävä syy eri sorttisille multapusseille…No toisaalta hyvä ,että kahvinporot kierrätetään.

1 tykkäys

Keltavaleunikot ainakin kasvavat missä vaan.

Kauheasti syyhyttäisi kylvää suorakylvettäviä kesäkukkia jo ulos.

Siemenpussien mukaan voisi pistää jo toukokuussa, mutta onkohan mitään järkeä pistää maahan, jos seuraavan viikon aikana on lämpötilat enimmäkseen alle 10C? Itävätkö ne noin alhaisissa lämmöissä? Vai muhjaantuvatko vain? Ruiskukat ovat kyllä jo itäneet siellä, minne viime vuonna niitä karisi.

Malvikkia, kehäkukkia, piiankieltä ja morsiusharsoa nyt ainakin olisi.

Minulla on kyllä sellaisia lavan päälle laitettavia muovikansia. Jos niissä lämpötila nousisi edes vähän korkeammaksi…?

Järki kyllä sanoo, että pitäisi ehkä vielä odotella. Kasvavatko sitten kuitenkaan yhtään nopeampaa, vaikka nyt itäisivätkin? Tuskin lämpö riittää kasvuun kuintenkaan… vai?

niinpä… :grin: Kato siemenpusseista että onko siellä maininta missä asteessa siemen itää. Jos on luvassa nolla- tai plusvähän-asteita vielä viikoksi ainakin niin maltti voi olla valttia, itäminen ei tapahtu kummiskaan ennenkuin lämpötilat on sopivat.

Sitä en tiiä että möhjääntyvätkö siemenet käyttökelvottomiksi jos ne ennen aikojaan maahan laittaa, mutta ei hätäilystä varmaan mitään hyötyäkään saa :thinking:

Mä meinaan monet nopeet kesäkukat (esikasvatus tai suorakylvö) kylvää rasioihin sisälle itämään ja sit siirrän taimirasiat ulos kasvamaan heti kun vaan pystyy. Tota kylvöä lykkään tässä hampaat irvessä vielä jonkin aikaa vaikka mieli tekis kylvää jo nyt heti

Kiitos vahvistuksesta, yritän hillitä haluni :smile:

Noita nopeita kesäkukkia mulla on jo joitain kasvamassa sisällä, koska ihan kokonaan en ole pystynyt pitämään itseäni ruodussa :smile:

Ehkä tässä on takana joku sellainen ajatus, että saisin kesän tänne aikaisemmin, jos alan vain itsepäisesti kylvämään. Kesä voisi harhautua siitä ja saapua aikomaansa aikaisemmin :upside_down_face:

3 tykkäystä

Niin mullakin jo on muutamaa … :upside_down_face:
Ja varmaan useempaakin olis mutta ei oo vaan enää yhtään tilaa useemmalle esikasvatukselle sisällä vaikka kuinka pienestä rasiasta olis kyse. Niinpä mun on helppo tässä fiksuja hillittyjä neuvoja antaa kun on sellasia pakko itekin nyt noudattaa :sweat_smile:

1 tykkäys

Jos on vapaana ikkunapinta-alaa niin siihen voisi ripustaa amppeleita mihin voisi kylvää… Tai narujen varaan pitkä lauta mihin riviin pikkupurkkia… :thinking: :joy:

2 tykkäystä

Kesäkukkakylvöksistä krasseista piti tehdä uusintakylvös. Ei yhden yhtä tainta noussut, no vanhoja siemeniä kyllä olikin. Pioniunikon siemeniä kylvin muutamaan pottiin, jotta saisi hieman aikaistettua kukintaa.

1 tykkäys

Eikös noista voisi kylvää ainakin ne, joille käy myös syyskylvö, eli ainakin kehäkukka?

Kasvimaalle kylvämäni rukola on jo noussut maasta. Kylminä öinä sen suojana on kuplamuovia tai harsoa. Näin täällä vyöhykkeellä 2-3.

Totta! Taidan laittaa edes jotain kehäkukan siemeniä sitten kuitenkin :blush:. Täytyypä googlailla, mitkä kaikki kestäisi syyskylvön.

Mut on kyllä helppo taivutella :smile:

1 tykkäys

Sisällä esikasvamassa enää kurkut, kurpitsat ja kesäkurpitsat. Kaikki muu on taimihuoneessa kasvihuoneen sisällä tai autotallissa. Suurimman osan kannan hyvällä säällä ulkoilemaan ulos. Aikaa menee noin puoli tuntia aamulla ja illalla, huh huh.

3 tykkäystä

Haastava kevät. Ahdasta yläkerran taimikasvatuspaikoissa. Ulkoeteisessä osa ja päivällä rapuille pääsee osa. Pakkasöitä vielä tulossa.

3 tykkäystä

… mutta viime vuoden kevät se vasta haastava olikin kun huhtikuu oli niin kamalan kylmä ja ei voinut useinkaan ulkoiluttaa taimia. Nyt ollut sen puolesta huomattavasti parempi kevät.

1 tykkäys

Pioni unikon taimia on vaikeaa siirtää kukkapenkkiin, ei tykkää siirroista.