No ei kyllä täällä ole ollut, kylmää on ollut koko ajan ja pakkasia yöllä.
Tarkoitin siis vuotta 2024. Ainakin täällä oli kylmää. Nyt 2025 ollut hyvät säät suurimmaksi osaksi.
Unikon siemenet kestää syyskylvön, samoin kosmoskukka. Mielestäni niitä on ihan turha esikasvattaa.
Krassi tarvitsee tosi lämpimän maan itääkseen ja tosi paljon vettä. Muuten siemenet mätänevät tai kuivuvat. Mulla putkahtelee kyllä joskus itse kylvöytyneitä krassin taimia pihaan, joten kaikki on mahdollista!
iik …Vai sellaista. Pottiläjinä ajattelin niitä pudotella penkkiin tehtyyn kuoppaan. Aikapa näyttää.
Onkos tuo sitä samaa juorua, mitä sain sinulta, Karvari, parin pistokkaan verran sen pasuunan kylkiäisenä?
Joo,on.
Tarvikko lisää?
Eilen vein osan sisällä olevista kylvöistäni kasvihuoneen. Yöksi laitoin päälle hallaharsoa ja vielä pakkaspeiton päälimmäiseksi. Tänä aamuna piti heti lähteä tarkistamaan, onko mitään elossa . Oikeasti jo kaduin ulosvientiä. Mutta eipä ne olleet moksiskaan,kun nostin peitot niskasta. Ulkoilemaan pääsivät mm osa orvokeista, karpaattien ja ukonkellot, harmaa käenkukat,amerikan vuokot sekä GB:lta tilatut hostat.
Naapurissa on edelleen ne isommat taimet.
Kiitos, voin harkita! Näyttää lisääntyvän aika vauhdilla…
Tuuleton aamu. Sai taas kukkia rappusille ulkoilemaan ja arempia ulkoeteisen viileyteen. On tämä aikamoista pelaamista.
Hitaasti sitruunan siemenet itää. Oli pakko tarkistaa onko mitään tapahtunut ja kyllä kahdessa ruukussa oli ilmeisesti juuri ilmestynyt.
Paprikat, tomaatit, tillit yms. hyötykasvit kärsii minun käsissä, mutta kukkaset ne vaan kukoistaa… Onko tämä nyt sitten lahja vai kirous?
Koulin tsinniat, gazaniat ja samettikukat.
Kurkut ja kurpitsat oli tänään kasvihuoneella harson alla harjoittelemassa. Nyt ei ole sisällä enää mitään taimia.
Naapurille vein koulimattomia ylijäämäpetunioita.
Basilikat ja kurkut vielä autotallissa vähän lämpimämmässä yöt.
Nyt on mullasta noussut vihreä taimi eli sitruunasta otin ne siemenet.
Täytyy muokata tätä.
Nyt näkyy kolme taimia ja loput näköjään miettii.
Eilen siirsin sammareiden taimet isompiin purkkeihin ja asettelin ne nelihyllyiseen muovihupulliseen taimihyllyyn ulos. Hylly oli terassin vieressä mihin paistaisi aurinko mahdollisimman pitkään. Jätin hupun vetskarin auki kun lähdettiin aamulla töihin. Kotiin tullessa tuuli oli kaatanut hyllyn ja kukat sekä mullat oli sikinsokin laatoituksella.
Keräilin kaikki kottikärryyn ja istutin uudestaan. Vain yksi pitkä kääpiösammari oli poikki ja yksi kukka oli irronnut matalasta lajikkeesta. Enää en laittanut sitä huppua päälle, vaikka onkin aika kylmä ilma.
Voi ei, tota mäkin pelkään aina. Mulla on seinää vasten se muoviminikasvari, eikä sivuilta pääse tuuli voimaa ottamaan joten toivon että pysyy pystyssä. Päivisin on kasveja siellä sisällä ulkoilemassa.
Onneks sun kasvit säilyi hengissä !
Kylvin uudet salaatit.
Eilen häädin hiiret kompostista. Tänään huomasin, että salaatit kasvarista syöty. Liekö kostoisku?