2025 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Ääk ! Häädetty hiiriperhe iskee takaisin :mouse:

Mulla kävi muinoin samalla tavalla.
Suurin osa taimista pilalla,multaröykkiössä.
Tiiän tunteen :face_with_diagonal_mouth:

Herneitä kylvin eilen, vain vähän. Samalla muutama peruna pääsi maahan.

Aloittelin hankikylvöjen koulimisia.

7 tykkäystä

Onnistuuko hyvin pistokaslisäys pikkupetuniasta…

Kestää jonkin aikaa, mutta hyvin onnistuu.

1 tykkäys

Vermikuliitissa itää hyvin 2-3 viikossa huoneenlämmössä. Kannattaa sumutella, käyttää huppua/kantta ja myös tuulettaa.

1 tykkäys

Nyt on pistokkaat mullassa ja toiset vermikuliitissa. En tuota vermikuliittia ole käyttänyt joten en tiedä miten se toimii mutta tuleepa kokeiltua kun sitä joku on joskus ostanut…

1 tykkäys

Mulla on myös “pentti-innostus-hankintana” hommattu iso säkillinen vermikuliittia. Hommasin sillon joskus kun penttiin löysin eli joskus parikytvuotta sitten. Lähes kaikki jäljellä, sitähän ei mihinkään hommaan tartte kuin pienen määrän. No ostin kun halvalla sai jos ison säkin osti. Jää pojalleni perinnöksi, tuskin osaa arvostaa sen puutarhanhoidollisia arvoja :rofl:

3 tykkäystä

Nuu, älä jätä käyttämättä! Käytä vermikuliittia kun istutat ulos tai sisään.
Se pitää mullan kuohkeampana ja kosteampana. Mitään ei liukene maahan.
Ruukkuistutuksissa ihanteellinen :hugs: ja kukkapenkeissä parantaa maan rakennetta ja pitää kosteutta. Ihan kymppi tuote.
Minulla taitaa olla jo säkki numero 3 aikalailla loppu, pitääkin hankkia lisää.

2 tykkäystä

Paljonko tuollainen säkki maksaa?

Mulla menee valtavasti vermikuliittia, kaikkiin multiin sekoitan sitä. Menee vähemmän multaakin kun sitä on seassa ja kyllä taimetkin kasvavat paremmin. Vanhan mullan laitan kukkapenkkeihin niin niistäkin tulee ilmavia kun siellä on seassa vermikuliittiä.

1 tykkäys

Mistä sellaisen ison säkin saa ostaa? Eipä ole eteen sellaista tullut.

Samaa kyselen :thinking:

Minä juurrutan moler-rakeissa. Se imee vettä kuin vermikuliitti ja pysyy ilmavana kuten perliitti. Ne GreenCaren savirouhepussit on samaa, mutta karkeampaa kuin Wurthin imeytysrae, joten ostan sitä Wurthin versiota, kun se isompi pussi tulee halvemmaksi. Sekoittelen sitä myös mullan sekaan kouliessa ja käytän altakasteluruukkujen pohjalla, koska se johtaa vettä kapillaarisesti.

Ostin joskus K-raudasta vermikuliittiä sellaisen 100 litran säkin. Sitä käytetään savupiippujen eristeenä, koska se kestää kuumuutta.

3 tykkäystä

Onko teillä taimien juuret aina kunnossa kun aloitatte koulimisen. Taimi polte tai joku muu viottaa mulla taimia jonkin verran. Luultavasti liika kasteltu. Olen antanut niille asperiinia niin ovat tokeneet hyvin koulimisen jälkeen.

Taimilla, joiden siemenet olen kylvänyt moleriin, on hyvät juuret multaan kouliessa.

Ainoastaan 2007 ostetuista siemenistä kylvetyt tomaatit meinasi kuolla koulinnan jälkeen. Ne iti paljon myöhemmin kuin muut ja koulin ne aika pieninä. Ne on kasvaneetkin todella hitaasti enkä ole varma tuleeko niistä mitään, kun ovat vieläkin ihan rääpäleitä vaikka muut tomaatit jo kukkii.

Tässä joitain ostopaikkoja, on muitakin.

Vermikuliittia:

Puuilo

Prisma

Pavunvarsi

Herbert

Hankkija

2 tykkäystä

Joo,kattelin nuo ja 100 l tai 3 l saatavilla.

Näyttää paikasta riippuen se 100 litran säkki nykyään olevan 40-50 euron tietämissä. Sillon piiiitkän aikaa sitten kun ostin rautakaupasta, se oli todella halpaa. En muista hintaa mutta varmaan ollut jotain kympin tietämillä. Mun käytöllä se on edelleen lähes täynnä.
Tuli tässä olo että oonpa nyt säästänyt paljon rahnaa :smiley:

2 tykkäystä