2025 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Mullakin oli siemenet mutten nää missään tuon näkösiä taimia. :see_no_evil_monkey:

Mä otan huomenna kuvan mun taimesta, voit verrata omiisi. Ja voihan olla että mulla on nimilappu kylvörasiassa vaihtunut ja ne mun ei ees oo keltaista valeunikkoa, ei voi varmaks tietää.

Mut verrataan taimia huomenna :+1:

1 tykkäys

Keltavaleunikko avasi nuppunsa ja saatiin varmistus lajista. Myös keväällä kylvetyistä sinisistä syysesikoista ensimmäinen innostui avaamaan kukinnon.

7 tykkäystä

Mullon (tietääkseni ainakin) yks tai kaks keltavaleunikon siementainta ruukussa. Pitäis ihan just nyt näinä aikoina istuttaa kasvupaikalleen maahan mutten tiiä yhtään mihin laittasin. Tohon(kin) asiaan täytyy nyt oikeesti nopeesti paneutua ettei mee liian myöhään syksyyn.
En tiiä oonko mä ainut jolla tuntuu olevan niin kiire kaiken “pihaisen” kanssa ettei millään kerkiä tehä kaikkea mitä pitäis keritä tehä :thinking:

Nuu, et varmaankaan ole ainoa. Tarvittaessa yritän pistää ite tehtävät tärkeysjärjestykseen ja näillä mennään, jo voi ajan kanssa unohtuakin osa tehtävistä.
Nyt minulla on mysteerinä mihinkä olen istuttanut viimesyksynä kasvattamani Sinikämmenen. Syksyllä se jopa teki lehdet, keväällä ko potista ei noussu mitään ja johonkin minä kuitenkin se potilisen multaa siirsin, mutta ei mitään käsitystä mihin :thinking:.

1 tykkäys

Minäkin ostin viime syksynä nätin pikku Angervon enkä oo löytänyt koko kesänä sitä mistään. Taisi kuolla viime talvena tai sitten oon vahingossa repinyt sen penkistä.

Laitoin pikkupurkkeihin juurtumaan 25 mansikan rönsyä.

Olen todistettavasti onnistunut värinokkosen lisäyksessä pistokkaasta, kaikki 3 juurtuivat hienosti. Laitoin vielä pari oksaa juurtumaan, kun niin kovin rehottaa ikkunalla tuo puska. Äitikasvin ostin Rustan kärsineiden sielujen osastolta jollain 50 sentillä viime vuonna.

Ostin jo ensi vuodelle siemeniä, ne kuuluisi oikeastaan -26 ketjuun, mutta sellaista ei tainnut vielä olla? Alessa oli sokerihernettä, salaattia, punajuurta ja muistaakseni joku kehäkukkapussikin löytyi. Kaikki -70%.

4 tykkäystä

Ostin siemenet keväällä kun vain yksi säilyi talven yli mutta eihän ne kerenny kasvaa niin että olisin saanut ne ruukkuihin. Nyt niitä on kymmenkunta, pitää koettaa talvettaa niitä tyttärellä kun eihän ne tänne sisälle sovi mihinkään.

Tällaisen nykäsin vahingossa kukkapenkistä, mikä mahtaa olla?

Mulla tuota samaa,ja tietenki eioo nimilappua.

Kesäpäivänhattu näyttäisi olevan.

2 tykkäystä

Voi sentään, sen siemenet sainhan sulta. Vain yksi taimi säilynyt näköjään. Se pitää laittaa takaisin maahan, kai se talvehtii vai miten sen käy?

Kyllä se talvehtii, kunhan paikka ei ole märkä. Haluatko lisää siemeniä? Nämä voi laittaa ihan suorakylvönäkin.
Mulla näitä tursuaa jo pihalaatottojen raoissakin, on tehokkaasti ympärilleen kylväytyvä.

Laitoin kaikki ne siemenet maahan josta vain yksi taimi näköjään nousi, oli liian kylmä ja sateinen kevät. Voit laittaa lisää varmuuden vuoksi jos tuo ei talvehdi. Mulla olis arovuokon siemeniä, kävisikö sulle?
Laitan osan suoraan maahan, niin voi laittaa arovuokotkin.

Arovuokon siemenet kyllä kiinnostaa! Laitan siemeniä tulemaan, kunhan kypsyvät.

Laita sitten mulle osoite yv:nä.

1 tykkäys

10 valkosopulin kynnet ovat alkaneet tekemään varsia.
Vain yhdessä on korkeampi varsi, koska se oli isompi kynsi.

Muokattu
Yhden pienen kynnen poistin, kun se ei tehnyt juuria eikä vartta näkynyt. Oli ihan pehmeä ja heitin pois.

Otin tänään pistokkaita kaikista verenpisaroista. Mulla on vanha akvaario, jossa kiinteä valaisinkansi.
Yritän myös tomaatista varkaan siellä saada juurrutetuksi ja talvettaa kaikki siinä.
Keväällä saavat sitten siirtyä muiden kylvöjen tieltä toisaalle, mikäli säilyvät hengissä.

3 tykkäystä

Pitäisköhän laittaa chilien siemeniä lautalle kasvukautta -26 varten, vai mahdanko olla vähän etuajassa? :laughing:

1 tykkäys