En muista milloin kylvin tupakat mutta on siitä jo kuukausia. Mikä kumma näitä vaivaa, ei ne kuole mutta eivät kasvakaan. Pitääpä seurata mitä niille tapahtuu kesän mittaan.
Mitä multaa olet käyttänyt? Tänävuonna on aika monelta kuullut, että taimet on juroneet ja kasvaneet huonosti. Onkohan syynä, että kunnon kasvuturvetta ei enää myydä ja kaupalliset pusseissa myytävät multaseokset on tehty kaikenlaisesta roskasta ja sahanpurusta.
Mä mietin juuri samaa ja äitikin sanoi, että kylvömullassa kasvatetut kukan taimet kituivat ja jäivät pieniksi.
Mulla jurotti keijunmekot, sammarit ja kiiltomalvat aivan surkeina, vaikka kylvin ne maaliskuussa. Jotain ravinteita siitä mullasta puuttui ihan varmasti.
Tomaatit kasvoivat hyvin, mutta niistäkin osa jurotti ja lehdet muuttuivat punaisiksi. Ne huonosti voivat heitin pois. Käytin eri multaa eri kasveihin, ehkä osa tomaateista epäonnistui juuri sen mullan takia. Ihmettelin sitä.
Ne voi tehdä ensin juuret ja sitten alkaa kasvamaan.
Mie kasvatin kaikki Tok gardenin puutarhamullassa ei mitään ongelmaa. Tupakat alkavat juuri kukkia.
Mä oon nyt ostanut Tok Gardenin puutarhamultaa ja siirrellyt siihen Muhevan mullassa olleita pikkutaimia. Tänään koulin siihen pikkupikkutaimia. Ostan sitä ens kevään varastoksi, se on nyt tarjouksessa Tokmannilla. Ostan muutaman säkin satsin aina käydessäni.
Tää kesä menee nyt sillä Muhevalla kaikkien astiaistutusten kanssa ja voi sanoo että hankala on sen kanssa pelata.
Hitsi kun en muista yhtään, mistä sen kylvömullan ostin.
Siemenketjukirjeestä saaduista siemenistä kylvetty tähtikesputki on ihana uusi tuttavuus.
Kevyttä kauneutta.
Onpa nätti! Vähän niinkuin kirahvikukka, mutta ei ihan niin korkea.
Muiden seassa vielä parempi.
Eikö ookin ihana löytö .
Henni oikeessa, aattelin itekin viime kesänä et kirahvinkukka pienoiskoossa.
Eilen otin jääkaapista päärynän ruukut läämpöön.
Nyt huomasin, että ainakin yksi siemen on itännyt.
Mistä otit siemenet, kaupan päärynästäkö…
Ostin tämän kuukauden eka viikolla päärynät.
Kylvin huvikseni vanhoja digitaliksen sekä idänunikon siemeniä ruukkuun. Laitoin granaattiomenan siemeniä lautalle kokeiluun josko itäisivät.
Minä, kun istutin ne päärynät taimet korkeampaan ruukkuun, niin ne näyttää veltolta.
Täytynee odottaa miltä ne huomenna näyttää.
Juuret oli tullut pohjasta ulos.
Muutama oli noussut ja yden tuin, ettei se kaadu. Luulenpa, että syynä oli kuuma ilma. Vein ne takaisin keittiöön.
Olipa mukava yllätys, kun Keltainen valeunikko jo nyt alkaa pukkaamaan nuppua. Siemenet maaliskuisesta siemenkirjeestä ja Karvarin siemenpankista.
Hyvältä näyttää
Mullon kanssa kahessa potissa taimi. En vielä tiiä mihin istuttaisin ne.