2025 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Toki tein itse ihan pienen täydennyskylvön petunioita kun haluttuja värejä ei itänyt riittävästi. Kylvetty maanantaina 20.1.2025.

Tähän mennessä kylvettynä 13.1. ja 20.1.:
Shockwave white
Shockwave deep purple
Easy wave rose fusion
Easy wave burgundy star
Easy wave white

Kahdellä viimeisellä saa tehtyä ns. starfish-sekoituksen, Easy Wave® Starfish Mixture Spreading Petunia

Minulle tulee tuosta mieleen polka-karkki.

3 tykkäystä

Samoin, tänään kylvin keijunmekot omista siemenistä. Viime vuonna itivät 8 päivässä. Tästä se kevään odotus alkaa!

8 tykkäystä

Chilit ja paprikat itää hitaasti.
Oon laittannu muovipussiin ja märkään paperiin jos enoo kehannu lauttaa kyhätä.
Pussiin puhallan ilimaa ja lämpimään paikkaan,päivittäin tuuletus ja puhallukset.Itävät suht nopiaa josson itämiskykyset siemenet.
Lautalle laitan kelemun rasian päälle ja päivittäin tuuletus ja puhallukset.

Eilen illalla laitoin taas sen chilikylvöjen alla olevan altakastelumaton töpselin seinään kiinni ja joko sen takia tai sitten siitä huolimatta tänä aamuna oli yks Bishops Crownin piippa noussut. Eiköhän ne sieltä kohta muutkin. Muutaman päivän vielä oottelen ja kattelen mitä tapahtuu, ja jos on tarpeen teen sit uusintakylvöjä.

1 tykkäys

Tervetuloa foorumille, MKR :smile:

3 tykkäystä

Koulin härmesalviat.

Kiitos! Vähän sattumalta tänne eksyin, seurasin aikoinaan niitä vanhoja sivuja. Viimeiset pari kolme vuotta olen innostunut esikasvatuksesta. Meillä on mökki Satakunnassa, jossa aika iso kasvimaa. Joka vuosi jotain uutta kasvatan, tänä vuonna munakoisot kokeiluun (siemenet kylvetty 21.1) ja suunnitelmissa ekaa kertaa kasvattaa omia tomaatteja. Meillä ei ole kasvihuonetta, viime kesänä tomaattien ostotaimet kasvoivat yllättävän hyvin avomaalla. Avomaankurkkuja ollaan kasvatettu jo kolmena kesänä, todella hyvin tullut satoa. Samoin kesäkurpitsasta, pavuista, herneistä, porkkanoista, punajuurista. Sipulikärpäset vaivanneet sipuleita muutaman vuoden, niitä en ensi kesänä meinaa kasvattaa - paitsi valkosipulia, joka lokakuussa jo istutettu. Viime kesän positiivinen yllättäjä oli salaattipenkki: lopetin salaattien viljelyn korkeassa lavassa, jossa pääsivät helpolla kuivahtamaan kun olimme kotona käymässä. Toukokuussa kylvin neljän eri salaatin siemenet kotona kylvölaatikkoon, jossa saivat alkustartin ja parin viikon päästä istutin ne mökillä kasvimaalle pikkutaimina. Omaa salaattia syötiin syyskuulle :slight_smile:
Nyt ikkunalla itämässä munakoisojen ja keijunmekon lisäksi palloesikkoa. Saa nähdä miten onnistun näiden kanssa…

6 tykkäystä

MKR, sattumaltahan me kaikki tänne ollaan eksytty . Sattumaa ei oo se että ollaan jääty :smile:
Tervetuloa. Olitko joskus aikaisemmin pentissä jollain toisella nimimerkillä vai ihan vaan lueskelit etkä kirjotellut aktiivisemmin ?

Ihan vaan lueskelin aiemmin :slight_smile:

Tänne ei olis minun pitäny eksyäkkään.
Täällä on niin kauhia vauhti päällä että ihan päätä huimaa. En ole edes ajatellu kylvöjä enkä oikein ensi kesääkään. Kunhan nyt edes talven sais taitettua ekaks.
On vähän sellainen tunne että toukokuussa sataa lunta kun nyt sataa vettä.

Pitäs kait ne edes siemenet katella mitä on ja mitä tarttee. Muistelen aikoja että olihan niitä joskus minullakin vaikka mitä kylvöksiä. Maaliskuun alkupuolella n. 10 päivä alan multia levitellä.
Sen jälkeen ne on ennenkin kylvetty ja luonnon valokin riittää paremmin.

1 tykkäys

Järki päässä, se on hyvä :+1:
Mut ainahan se vähän mopo keulii, terveen penttiläisen merkki :wink: En ite tunnusta että olis keulinut vielä yhtään, chilit oon vasta laittanut ja ne pitääkin laittaa jo että kerkiää sitä satoa saamaan.

Tänään tein uusintakylvöt niistä chileistäni. Viikko kulunut ja Bishops crownit on itäneet, ei mitkään muut. Kaivelin potteja, ja ainoastaan yks itänyt siemen näkyi. Painoin sen hellästi takasin sinne multaan mut kylvin siitäkin varasiemenet. Nyt en laita lämpömattoa pottien alle, enkä myöskään kelmua päälle. Meen ihan perinteisellä tavallani. Toivottavasti itävät vaikka lämpötila täällä ei välttämättä ihan koko aikaa paljon yli 20 ookaan.

1 tykkäys

Koulin pienen pieniä lumihiutaleen taimia.
Siivosin yläkerran aulan kasvatuspaikan.

10 tykkäystä

Cannat kasvavat :heart_eyes:

6 tykkäystä

Piti taas käydä siemenpusseja hypistelemässä. Kova hinku kylvää jotain.
En taida tänä keväänäkään pysyä kohtuudessa. Löysin vanhoja asterin siemeniä. Pitää kokeilla itääkö vielä.

2 tykkäystä

Kuulen tänne asti, miten ne siemenpussit rapisee. Mitä se kohtuus tai vähentäminen tarkoittaa? :thinking:

Vähensin itse laittamalla vain 40 keijunmekkoa (viime vuonna 60), mutta korvasin ne orvokeilla (taitaa olla n. 50). Pitäisikö alkaa puhua korvaamisesta tai vaihtamisesta? Eikös nuo mene tasan: -20 = 50.

10 tykkäystä

Et ole tainnut hoksata, että on vasta tammikuu :smile:
Eihän tässä itsellä mitään hätää :wink:

1 tykkäys

Samanlainen sää kuin vappuna!

1 tykkäys

Vappuna voi olla kylmempi ja lumisempi :roll_eyes:

2 tykkäystä

Ensimmäinen syksyllä pistokaslisätty tomaatti kukkii. Arvosteltu on, syvempään istutusta ja lannoitusta huutaa siis.

4 tykkäystä

Kylvin jokusen risiinin. Ovat hitaita, vaikka omakeräämät itävätkin ilman erikoistemppuja.
Siirtelin juurtuneita pistokkaita isompiin kennostoihin.

1 tykkäys