Saskatoonit kypsyivät, mies keräsi jo sankollisen. Aamumarjoja kävin hakemassa, koko sortimentti valmistuu, vedenpuute näkyy marjojen koossa.
Olemme lähdössä juuri laittamaan rastas verkot leikattujen saskatoonien päälle. Muuten niistä ei kypsinä jää meille mitään.
Pari korkeampaa on Isäntä yrittäny suojella cd levyillä jotka aurinkopaisteella välkkyessä häiritseekin rastaita mutta aamusta niissä kuhina käy kun ei vielä aurinko paista. Harmi kun niissä olis isot marjatkin
Punaherukat ei kelpaa rastaille kun niitä olis ihan reilusti syödä ja vielä lupakin.
Aamulla leikkelin puuhamaalta saavillisen kukkineita.
Kolme tuntia meni eteisen ikkunoiden huoltomaalaukseen.
Alkoi jo jalat täristä tikkailla seisomisesta.
Loput taimet pikkuhiljaa maassa. Kukkineita pitää leikellä etteivät siemenet leviä.
Eilen lissuista pistokkaita,yleistä järijestelyä.Illalla kastelua.
Iltapäivällä mustikkametsässä. Ihmeen vähän itikoita ja paarmoja, itikat lähinnä varjossa.
Eilisen päivän ulkopuuha oli lastata polttopuita auton kuomukärryyn. Siinähän päivä vierähtikin. Aamulla seitsemältä lähdin ja iltapäivällä n. viideltä olin kotona. Onneksi ei ollut itikoita ja alkuun kärry oli varjossa. Rakennuksessa on säilytetty heiniä, joten pieni tuulenvire tuntui välillä seinänraosta ovelle. Pino oli korkea, joten välillä piti tuuppia puita laudalla, etteivät putoa yllättäen niskaan, Aikaa pidensi matkan polkeminen pyörällä. Aamulla mukavat asteet, +17, mutta illalla oli hellettä. Valitettavasti tuulenviri muuttui vastatuuleksi.
Mulla kävi eilen ystävä kylässä ja kun tehtiin pihalla katselmusta niin huomasin et se lisäksi että punaset viinimarjat oli linnut syöneet kokobaan, myös mustat oli ikävästi harventuneet. Niinpä tänään on ollut “pelasta mustaherukat”-päivä. Vähänen on talteen saatu sato
.
Kaikki kastelut on vielä alottamatta kun piti kisata rastaiden kanssa.
Uskaltaisko karviaiset jättää vielä puskiin? Multa ei ikinä ennen oo linnut marjasatoa vieneet.
Kävin katkomassa jätesäkillisen lupiininvarsia kadun toiselta puolelta. Vielä ainakin yksi keikka jäljellä. Trimmerillä ajoin jostain ilmestyneet vuohenputkea versot, kitkenut olen ja kunhan sataa alkaa hirmulasvu. Kottarin täysi on perennanvarsia silppuriin seuraavaksi ja saskatoonien pienennystä.
Kokeeksi nostin talvisalkosipulin, nousi rutikuivasta maasta varresta vetämällä. En nähnyt syytä jättää edes huomiseen, kun illalla sataa, huomenna olisi kova kaivaminen. Eivät suuriksi kasvaneet, keskikokoisia kaikki. Mökillä on vielä toinen mokoma.
Raaputtelin vielä ikkunoista maalin jämiä ja pesin ne. Ajoin oman pihan nurmen ja trimmeröin reunat.
Kastelin jotain.
Mustikkametsässä tänäänkin. Marikko on hyvä, mutten paljon ehtinyt kerätä. Alkoi jyristä, joten äkkiä kotiin. Välillä kompastuin, olin naamallani maassa ja ämpäri vieressä pohja ylöspäin. Ei sattunut ja ämpärissä oli kansi tiukasti kiinni.
Aamulla piti käydä jokaviikkoisella ruokaostoksella ja kun iltapäivällä ois pitänyt pihalle mennä hommiin niin eikös vaan vettä tullut taaskin. Nyt vasta loppu.
Kävin katsomassa joko ois värjäys sieniä, ei ollut.
No sitten menin keräämään jalkakylpyaineksia kuivumaan autotalliin.
Siinäpä se ilta sitten menikin.
Nyt vähän kattelen telkkaria ja nettiä ja sitten maate, että jaksaa taas aamulla herätä töihin.
Voi kun tuli mukava fiilis tosta jalkakylpyaineksien keräämisestä
. Aloin miettimään että millon viimeksi oon samaa tehnyt - lähemmäs 10 vuotta sitten varmaan. Olis varmaan aika taas elvyttää sekin ihana kesäinen ajanviettotapa
. Vaikka muka on koko ajan kiire niin aikaa löytyy kun sen ottaa.
Iltapäivällä oli tarkoitus tehdä vaikka mitä kun tultiin kaupungista mutta alkoi satamaan niin en edes tomaatteja ole kastelu mökkeihinsä.
Ottakoot ilmasta kosteutta. Jospa aamuun pärjäävät.
Tänään keräsin vadelman nuoria versoja, siankärsämöä, mintun oksia, koivun oksia, mesiangervoa ja vähän apilaa.
Aion kuivata ne talvea varten.
Se jalkojen yrttikylpy antaa niin ihanan rennon tunteen moneksi tunniski, että sitä ei osaa edes kuvailla.
Ihan kuin menisi koko kehoon se rentous.
Tai sitten vaan luulen niin, ehkä se oleilu ja pysähtyminenkin aikaan saa sen rennon olon. ![]()
Aamulla tomaattien kastelua mökeissä ja kurkkuja keräsin eka satsin säilöntään, 3,5kg. Onneksi ylhäältä tuli kastelu apua illalla ja yöllä kurkuille ja kurpitsoillekin ym.
Nyt ovat polttopuut varastossa. Ehkä saman verran meni aikaa kuin kuorman teossa. Isompikin kuorma olisi voinut olla, mutta kun piti pyöräillä kotiin, niin laiskotti kuorman teko isommaksi. Lopussa tuli pieni sadekuuro, piti vetää kuomu alas sen ajaksi.