2026 Kylvöt ja pistokaslisäykset

Miten sulla yläkuvan tomaatin lehet näyttää samanlailla rupsahtaneilta ku mulla tomaattien ylä osan lehet?
Mutta alakuvassa ovat ihan normaalit :thinking:

Yläkuvassa on muutama talvehtinutta varasta. He ovat siinä vailla tukea joutavat pois kun ovat kypsentäneet kaikki raakileet.

Kolme yötä esikasvatettavat otan vielä sisälle, sitten on luvattu plussa öitä ja saavat jäädä ulos.

Ovat täällä vajan takana tuulta piilossa.

5 tykkäystä

Mulla on nyt ollut monta päivää sisällä, vaikka olin raijannut taimia edestakaisin jo melkein pari viikkoa. Ei oo tarpeeksi lämmintä päivälläkään.

Mun taimet oli tänään kärsineet ulkoilusta :confused:. Olis pitänyt pitää ne tänään eilisen tapaan sisällä. Harmittaa oma tyhmyys.

Ulkoilleet ovat vaihtelevia aikoja jo pari viikkoa.

Voi ei! :worried: Millaisia vahinkoja tuli?

Mielensäpahoittajia lähinnä. Lerppuja lehtiä, nuokkuvia varsia. Joissain kuivaksi käpertyneen oloisia lehdenosia. Ei onneks mitään mikä ei korjautuisi. Toivottavasti.

Osa taimista on ottanut itteensä ulkoiluista tässä matkan varrella myös niin et pikkuhiljaa ovat kärvistyneet ja tänään totesin että pakko uskoa ettei eläjiksi enää oo. Tää lähinnä kääpiösammareissa, mitä ihmettelen. Mulla ei oo niiden kanssa ollut mitään ongelmaa aikaisempina vuosina. Ja niitä vuosia on ollut paljon ! Liekö niin että tänä aikaisen ja lämpimän kevään vuotena oon ollut liian aikainen ja optimistinern taimien ulkoilun kanssa ja tehnyt jotain tyhmänrohkeita “kyllä ne nyt jo kestää”- -juttuja. Oma vika

1 tykkäys

Jos/kun taimivaihto toteutuu, saat kääpiösammareita minulta. Taimia piisaa!

1 tykkäys

Ei mulla ne kaikki oo huonoksi menneet, pitäis olla ihan riittävästi edelleen. Kiitos Henni ajatuksesta, pidän sen mielessä jos joukkokupsahdus sattuis kummiskin täällä tulemaan.

Kevytkin tuuli tekee helposti vaurioita sisällä kasvaneisiin taimiin, mitkä eivät ole tottuneet liikkuvaan ilmaan. Minä pidän pöytätuuletinta päällä muutaman tunnin päivässä ja tuuletan sillä taimia. Varsinkin tomaateille se tekee hyvää eivätkä ne ulos viedessä ala roikottamaan lehtiään.

2 tykkäystä

Sama täälä,pää käskee ja järki ei jarruta.
Täälä on harvinaista että pystyy taimia näin aikasin ulukoiluttamaan.Vasta huhtikuu,pitäs olka vielä reipas lumi maassa.
Kauhia kyty saaha taimet ulos ja paikoilleen,joo,miten sitten jis kunnon takatalavi yllättäö ens kuussa :astonished_face:
Näillä leveyksillä eioo mikää ihime.

1 tykkäys

Tiedän, tiedän. Jotenkin vaan uskoin että ne on jo tottuneet ja karaistuneet tarpeeksi kun niin pitkään ja hartaasti oikeaoppisesti oon niitä ulkoiluttanut. Ihan oma vika kun hötkyilin vaikka tottakai mun olis pitänyt malttaa.

Onneks ei mitään peruuttamatonta todennäkösesti tapahtunut, vaan muutama taimi kärsi pahasti. Vaikka eilinen tuuli ei ollut mitään verrattuna toissapäiväseen niin olihan se tosi kylmä kun ei itsekään tarennut ulkona kuin nopeesti piipahtaa ja heti meni kylmyys läpi. No tää opiksi kaikille muillekin, eli Älä Hötkyile. Ei Ole Kiinni Päivästä eikä Kahdestakaan.

Tänään on taas tosi kova pohjoistuuli. Osan kasveista kiikutan kohta nopeesti pihan poikki kasvariin päiväksi ja loput jää kokonaan sisälle. Ykskään rassukka ei joudu ulos kärsimään ! Paitsi isot daaliat ruukuissaan, jos ne nyt kummiskin parvekkeelle seinän viereen … :thinking: :roll_eyes:

Tarttuihan tuo kaupasta matkaan yksi pelakuu ja maljaköynnös.. Niiden uudelleen ruukuttamisen ohella istutin kääpiöauringonkukat pariin isoon ruukkuun ja nostelen illasta tuohon terassille. Kylvetään sitten uudet jos paleltuvat; pari viikkoa jo olleet yläterassilla ja nollan tuntumassa käynyt useamman yön, joten luulisi pärjäävän. Tanakoita taimia kylmyyden lopputulemana.

Tänään tyttären ratsastustunnin ohessa ajattelin kipaista hankkijalta parit multasäkit ja kylvää perinteiset herneet; tarttui lidlistä mukaan tomaateille tarkoitettuja ruukkuja parit jossa tuet mukana, herneille ihan menettelevät tapaukset.

Niittysekoituksia on tullut kylvettyä vaikka jos minkälaisia, aina mielenkiintoista seurata mitä kaikkea tulee tupsahtamaan kesän myötä esille. Saa puoliso ja lapset kerätä maljakkoon kukkia. Jos joskus ovat pyöritelleet päätä tämän harrastuksen osalta niin nykyään alkaa jo löytymään sitä arvostustakin; jopa ehdotuksia että voisiko kokeilla vaikka tuon tyylistä. Joten sitkeys aletaan palkita​:grin:

Muutapa ei kotopuolen kasvirintamalla, amppelikukat odottelee vielä suotuisampia kelejä ennen amppeleihin istuttamista ja edes ulkoilua. Eteläikkunoilla sisätiloissa paremmat olosuhteet kasvaa vielä tässä vaiheessa. Kukkia saa jo nyppiä runsain mitoin että keskittäisivät energiat kasvamaan kokoa. Töissäkin keväthommat rullaa hyvää kyytiä eteenpäin; vielä pari viikkoa ja kesä saa tulla. Nautitaan​:sun_with_face:

7 tykkäystä

Pah. Pitihän se arvata että pari runkotomaattia tarttui hankkijalta matkaan. Oh well, sellaista se on.

5 tykkäystä

Ilman muuta tarttui, sellasta se on :sweat_smile::+1:

Tomaatit ovat herkästi takertuvia tietylle ihmisryhmälle :sweat_smile:

1 tykkäys

Tältä näyttää kylvöhuone nyt.

Sain lisää tilaa, kun osa taimista lähti kirkon myyjäisiin ja osa miehen tyttärelle. Sain siis vihdoin leijonankidat koulittua.

Miten voikin tulla noin paljon taimia yhdestä siemenpussista! Nyt koulin noin 10 tainta/ purkki ja purkkeja on ainakin 20. Mihinköhän näitä saisi työnnettyä?

2 tykkäystä

Tässä vaiheessa kevättä aina ihmettelee, että onko pakko kyvää, mutta onneksi se unohtuu vuoden mittaan. Nyt pitäisi niitä kannella ulos opetteluun ja saa kytätä mitä paleltuu.

Ollaan puuhasteltu jätelaudoista pieni kasvatuslava taimille lastentarha - ja nuorisokodiksi. Pari päivää sitten vein pienimmät perennakasvatukset lavaan. harson alle. Eilen kyllä hirvitti, kun yöksi luvattiin lumikuuroja. No onneksi tuli vetenä. Oli varalta vielä lasiruutu suojana. Loistosädekukkaa, Asteria, esikkoa jne.

Sisällä on kasvamassa sitten turhan aikaisin kylvetyt kasvit. Salkoruusut kukkivat hyvin viimekesänä ja pidin niistä. Epäilen kuitenkin niiden talvenkestävyyttä täällä pohjoisessa, joten kylvin niitäkin kesää varten. Nyt ne ovat nuppuvaiheessa. Kyllä saisi kesäolosuhteet tulla, että saisi kasveja ulos.

6 tykkäystä