2026 vuoden ulkopuuhia

Suokukka, valot on upeet !!! Ja sun piha on upee !

On sulla tossa sepelialueessa kitkemistä, tai siis haraamista jos ei kitkemisasteelle päästä.

Mä jollain tasolla tajusin äsken sun viestiä lukiessa et oikeesti pitäis harata ihan säännöllisesti ettei sit tarttis kerran vuoteen viikkoa käyttää siihen kaikenmaailman rikan poiskitkemiseen. Nyt oon jo katellut että vihreetä alkaa kasvaa ikävään malliin sepelin päälle, mutten kiireisiin vedoten oo tehnyt asialle vielä mitään kuten en ennenkään tähän aikaan vuodesta vielä. Minkä taakseen jättää sen edestään löytää, niinkuin aina ennenkin. Mulla lykkää voikukkaakin taas sieltä täältä sepelillä päällystetyillä alueilla. En oo ehtinyt niihinkään puuttua, pitäis. Jos viikon kuluttua ryhdistäytyisin, ottasin mallia susta ja hoitaisin sen asian kuntoon.

Kuinka usein haraat sepelialueet kesän mittaan ?

1 tykkäys

Haraan todella usein, eli hyökkään heti kimppuun kun jotain näen, niin hoituu aika nopeasti. :wink:

Ehkä 2 viikon välein nappaan haran käteen ja siinä ei mene kuin 10-30 minuuttia.

1 tykkäys

Niin vähän aikaa ? Noin isossa alueessa ?!? Mun on vaikee uskoa kun mulla menee aina ikä ja terveys :roll_eyes: . Pitää varmaan tosiaan alkaa tekemään sitä useesti !
Millasella haralla teet työn ? Mulla on varmaan ihan väärä työvälinekin, joku jonka täältä löysin muuttaessani ja aattelin että tällä vissiin kovaa maanpintaa harataan rikoista.

Tämä käytössä.

https://wolfonline.co.uk/products/hum10

Ja siihen pitkä jatkovarsi, niin pystyy seisaaltaan kitkemään.

Niin ja välillä käytän tavallista vanhaa heiluriharaa.

Kännykuva vielä.

Ja koska aina remontit laajenee, tilattiin sitten vielä tuohon oikealle puolelle myös vanhojen lamppujen tilalle samaa sarjaa. Katajien taakse tulee kaksihaarainen korkea ja toisen käpylampun tilalle myös tuollainen matala 1 osainen.

Ne on helpompi laittaa kun betonipaalut ja johdot on jo olemassa.

4 tykkäystä

Hienolta näyttää. Eihän ne vielä ihan pääse oikeuksiinsa, kun on valoisat yöt.

1 tykkäys

No kyllä,kauhia stressi että saapi kaikki tehtyä.
Näyttää ennusteessa nyt että ens viikolla yks yhen asteen yö :grimacing::grimacing::grimacing: toivottavasti muuttuu parempaan suuntaan.
Eilen laittelin ku tuskassa taimia omilke paikoilleen,nyt näyttää että pikkusen on vähentyneet istutettavat.
Paitsi kolomisen kymmentä kiinan asteria oli piiloutunu terassille ja ne vielä pitää sijottaa ja daaliat ja lobbarit ja maurinmalvat ja ……

1 tykkäys

Meillekin luvattu viikon päästä viikonloppuna viileää, tosin nyt kun katsoin, oli ennuste jo vähän muuttunut.

Laitan tarvittaessa sähköpuhaltimen kasvariin.

1 tykkäys

Meillon ollu lämmittimet tomaattihuoneessa jo 9.5 lähtien ja kurkkuhuoneessa viikon verran.
Istutetuille taimille ei saa harsoa,kattoa miten käy :frowning:

1 tykkäys

Ja jotta ei lomaan jäisi makoilupäiviä, lähdetään kohta hakemaan graniitti reunakiviä ruusutarhaan.

Niillä saa paremman reunan, kuin noilla pyöreillä luonnokivillä, ne pyöreämmät pääsee muuhun käyttöön. :wink:

2 tykkäystä

Karvari, näyttää siltä et tietyt nimeltämainitsemattomat :grin: on tänä toukokuuna kunnon prässin alla kun ihan liikaa tekemistä ihan liian vähän ajan sisällä. Ei meinaa aika ja voimat riittää vaikka yli parhaansa tekee joka päivä. Mut kyl se tästä lutviutuu, asiat aina järjestyy. Pannaan järjestymään, vai mitä ! Tsemppiä sulle sinne täältä. Jos meinaa usko loppumaan ja hermo menemään niin aattele et siellä se toinenkin just tällä hetkellä samoissa fiiliksissä. Ja johan taas jaksaa vielä seuraavat kolkyt tainta rykästä paikalleen :+1: :+1: :smiling_face_with_three_hearts:

3 tykkäystä

Suokukka, Makoilupäivä, mikä se on :grin: . Teillä siellä hyvä pöhinä, hienoa kun saa kokonaisuuden tehtyä alusta loppuun niin ei tartte sitä stressata enää vaan pystyy täysillä nauttimaan työn jäljestä. Mä oikeen tunnen sen fiiliksen mikä sulla tulee olemaan kun sit käveleskelet ympäri pihaa ja annat silmien levätä entisestään lisääntyneessä, täydellisesti viimeistellyssä kauneudessa :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

Nii, tiiättehän miten siellä pihalla tuppaa käymään. Yhtä hommaa tekee ja toista huomaa alottavansa. Jep.

Mun akuutti homma nyt on tomaattien istutus laastipaljuihin. Tällä viikolla niin monta kuin mahollista koska seuraava mahollinen ahjankohta vasta ens viikon lopulla.

Paljuista vanha multa kottareihin, uutta multaa tilalle ja taimia paljuun. Kottariin mahtuu kahden paljun vanha multa. Kaks kottaria löytyy. Jokunen tomaatti siis jo paljuissa. Hyvin monta jäljellä oottamassa tyhjennettyjä paljuja.

Kottarit saatava tyhjäksi siis, ja vanha multa tiettt hyötykäyttöön. Hmm… Löytyy sanomalehtiä, ja eilen leikattua ruohisilppua reilusti. Puutarhurin ilmiselvä ajatus on Uusi Kukkapenkki.

Pikkusateessa äsken samantien tuumasta toimeen.Sinne uppos. Puol tuntia meni ja aluskerrokset on valmiina. Kolmisen metriä uutta penkkiä kohta käytössä.

Nyt tomskuja istuttamaan, paljuja tyhjentämään ja uutta penkkiä tekemään. Niin ne hommelit lisääntyy puutarhassa kuin rikkaruohot, vauhdilla ja hillitsemättömästi. Niinku tiiätte :sweat_smile:

8 tykkäystä

Lisää istutustilaa! Mahtavaa! :sweat_smile:

2 tykkäystä

Arvaa kaks kertaa onko mulla jo olemassa kasvit siihen :wink:. On. Siirtelen omistani, ei oo ongelma tuon täyttäminen. Jatkoa suunniteltava… :sweat_smile:

2 tykkäystä

…ja pianhan on taimivaihto… :winking_face_with_tongue:

2 tykkäystä

Mulla oli samanlainen pöhinä päällä 30 vuotta sitten. Lapset ja isäntä nukkuivat kun minä keskellä yötä tein kukkapenkkejä. Sit kun oletin sen olevan valmista niin eikö mitä, uutta ajatusta pää takoi jatkuvaan.

No nyt kun pitäis olla vain katseltavaa niin onkin rikkojen keruuta ja kasvustojen jakamista ym. Työt on vain muuttunu ikävimmiksi. Rikkojakin sataa taivaasta vissiin kun aina uutta ja uudenlaisia löytyy. Tuuli tuo ja linnut kakkii jos minkä siemenseoksia. Aina kun kävelen tuolla katselemassa niin nyrkit on mullassa ja rikkoja täynnä.

Sit on vielä näitä uusia villityksiä esim. MUUTAMAN tomaatin kasvatus ym. Eilen juttelin isännälle että vois pitää yhden pekkaspäivän niin kuinka ollakkaan tänään se on. Vettä tullu kokopäivän joten käytiin ruoanhaussa kaupungissa.

2 tykkäystä

Herneitä ja maissia kylvetty.

1 tykkäys

Mullakin oli pöhinä päällä 20 vuotta sitten kun tämä minun mummon mökki rakennettiin. Että sitä jaksoi. Nyt ei enää, pienentää ja osin joutuu lopettamaan. Mutta nauttikaa niin kauan kun pystyy, penttiläinen ei hevillä anna periksi. :flexed_biceps:

6 tykkäystä

Siitä aamulla lähdettiin. :wink:

Matkan varrelta, kivet suunnilleen laitettu ja kankaat alle.

8 tykkäystä