Nyt kutakuinkin valmista. Katetta haettiin ja nekin jo levitin.
Osan vanhoista reunakivistä kuskaan vielä muihin penkkeihin, kunhan kerään voimia. ![]()
Nyt kutakuinkin valmista. Katetta haettiin ja nekin jo levitin.
Osan vanhoista reunakivistä kuskaan vielä muihin penkkeihin, kunhan kerään voimia. ![]()
On komia!
Anteeks Tönis kun tartutin suhun tomskuhullutuksen. Lähti muutamasta lajikkeesta, en muistaakseni kovin monta eri lajikettaa sulle sillon alkuun postittanut. Tai ainakaan en hirveen monta ku en halunnut sua säikyttää ![]()
Kun antaa tomskuille pikkusormen, ne vie koko käden
.
Siskot, pöhistään niin kauan kuin jaksetaan. Puutarhapöhinä se naisen tiellä pitää. Ja sit kun pöhinä vähenee ei haittaa koska sillon on aika pitää nuoremmat pöhisijät oikeella puutarhapolulla ![]()
Tädit jaksaa heilua, heilua..
Ennen oli ennen ja nyt on nyt, on tukka harmaaks vääntynyt… mut Tädit jaksaa heilua, heilua ![]()
Se on just näin…
Ei tuo hullutus ihan sinusta Nuu lähteny.
Olin jo muutamana kesänä ostanu jokusen valmiita taimia. En vaan arvannut että ne tomskun siemenet itää 150% ![]()
.ja kuinka helppoja on taimet saada alkuun. Tänäkin keväänä kylvin siemeniä viikon reissuun lähtiessä ja kotia tultua oli turreikko niistä kasvanut. No kaiken varaltahan ne piti kaikki panna potteroihin ja siitä riemusta nyt saa päätänsä raapia. Kyllähän ne kun ulos saapi niin sittä pärjää, aina niitä kastelee kun vettä kuitenkin riittää. Isäntäkin tykkää kastella toivoen että syötävää riittää pitkälle seuraavaan kevääseen. Uunissa puoli kuivatut tomaatit on meidän herkkua leivällä.
Vähän on muuttunut puutarhanhoito itsellänikin. Enää en paljoa haali uusia, enenmänkin vaan entisten hoitoa ja liikaa levinneiden karsimista.
Hyötykasveja yritän lisätä sen mukaan miten saan mahtumaan.
Nautittavaa kun saa rauhassa haahuilla pihalla ja nyppästä sieltä ja täältä.
Kiitos synninpäästöstä ![]()
Ajoin puuhamaa nurmen ja trimmeröin reunat. Kitkin omassa pihassa saavillisen.
Istuttelua ja kastelua.
Kävin läpi kaikki ens viikon myyntiin menevät taimet, laskin ja luetteloin ja jaottelin erikseen ekana päivänä mukaan otettavat ja kotiin odottamaan jäävät lisäkasvit. Yritin saada myyntitaimien ja omieni kantoastiat eri paikkoihin ettei tuu sekaannuksia muttei se ihan onnistu.
Voikukkia ym rikkaa oli pakko kitkeä terassin muurin kyljestä koska tilanne oli jo karannut käsistä eikä mulla oo ens viikolla mahis tollasiin puuttua. Sain sen kitkettyä, just äsken lopetin. Voitin itteni, en uskonu että jaksaisin loppuun.
10 alotin, 19 lopetin. Hyvä päivä kun sain keskittyneesti hommailla, nyt on homma hanskassa ens viikolla
. Kirjallisia töitä vielä luvassa kun kohta meen sisään. Ekaks lopettelen
jonka suhautin auki äsken kansituoliin rojahtaessani. Ansaittu.
Kastelua, istutuksia, siirtoja ja taas kastelua ja hepan kakan levitystä.
Siinäpä se taas päivä hupeni. ![]()
Kitketty, kasvariin lisätty kompostimultaa, istutettu loppuja sammareita ja kasteltu. 8h pihatöitä tuli täyteen.
Istuttelua ja kastelua, vähän kitkentää. Nyt myös kylvämistä.
Kasvimaan putsausta rikkiksistä ja porkkanojen harvennus.
Eikö tuota vettä ole nyt tullut ympäri suomea niin ettei tartte kastella. Täällä ainakin likomärkänä kaikki ja hommat seis.
Eipä ole tullut.
No ei todellakaan oo tullut.
Pari pisaraa tuli eilen ja maa on pölisevän kuivaa.
Tuliskin vettä, nyt vielä tuuleekin niin kovaa, että kasteleminen on ihan epätoivoinen tehtävä, joten kaikki saa pärjätä omillaan.
Tämän päivän työt oli muutaman taimen istutus, just istutetuille kannusta vettä ja kaikki istuttamattomat kannoin vajan taakse piiloon kun tuuli riepoo ja rikkoo kaikki.
Meillä on tullu vettä ihan tarpeeksi toistaiseksi. Tänäänkin kokopäivän. Iltamassa näytti vähän laantuvan niin läksin ulkopuuhiin. Kun kerkesin ulos niin alkoi satamaan taas. Muistin että isäni sanoi aina kun sateesta valitin että ethän sinä mikään sokeritoppa ole ja menin kitkemispuuhiin jatkamaan keskeneräistä työtäni. Kolme tuntia meni ja kokoajan satoi milloin enemmälti, milloin vähemmän. Lopusta alkoi kovasti tuulemaan ja se oli jo ikävän tuntuista. Sain kuitenkin urakkani tehtyä ja oli mukava tulla lämpimään sisälle. ![]()
Täällä ei kyllä sada melkein koskaan, oli sitten kesä tai talvi.
Nykyisellään on länsirannikon vedenpinnatkin jo vissiin pysyvästi alhaalla, matalampiin saarimökkeihin merelläkään ei tahdo päästä veneillä.
Ja pohjavedet on pysyvästi laskeneet niin paljon, että savimaille rakennetut rakennukset alkaa sortua täällä turun seutuvilla, jos niitä ei ole siis aikoinaan riittävän syvälle paalutettu.
Että voin kertoa, että joskus ottaa pattiin, kun joku sanoo, että ei oo satanut kun kuukauden on satamatta, täällä on helposti 4-5 kuukauttakin ilman tippaakaan vettä, että joo kuivaa on aina ja ikuisesti.
Ja siinä jos alkaa kertoa että kasveja pitää siedättää kuivuuteen tai pyrkii siihen että on oikeat kasvit oikeilla paikoilla, kuulostaa lähinnä v…tuilulta.
Pakko on kastella ja paljon, jos aikoo puutarhaa pitää, tai sitten ei pidä ja antaa kaiken palaa karrelle.