2026 vuoden ulkopuuhia

11 MILLII vettä kasteli kyllä pihaa ja voikukat riemastui ja ukkeli ajoi nurtsin toiseen kertaan täl viikolla..minä nyhräsin pusikoiden alla ja keräsin kotiloita ja rikkaruohoja ..vain 3 x 40 litran tötteröt.

Ei polvet ei istumalihakset kestä enempää..laskin et 10 kasvia olemme ostaneet ja patio hortenssia on verannalla kun sade hakkasi sen lyttyyn. Enempää ei ole aikomus ostaa..mietin havu rinnettä kun osa on aivan ruskeana ..pitänee leikata alas.

Meillä on nyt viikon sisällä tullut tosi hyvin vettä. Varsinkin perjantaina satoi kaatamalla ja pitkään. Erittäin tervetullutta oli, maa oli hyvin kuivaa entuudestaan. Ja helpottaa mun hommia, kun ei tarvitse kastella.

Oman pihan nurmi ajettu ja reunat trimmeröity. Eteisen ja keittiön matot pesty. Aurinkoinen tuulinen sää.

Pari viikkoa sitten huomattiin mustarastaan pesä ulkokeittiössä kukkalaatikossa. Ollaan kyllä käytetty ulkokeittiötä mutta ei turhaan siellä olla vietetty aikaa. Mustis ei ole ollut moksiskaan, onneksi.
Nyt molemmat mustikset on hyvinkin aktiivisia pesällä, päätin seurata koska pesä olisi hetken ilman vanhempia.
En ole kovinkaan lähelle mennyt ja käytin zooomia. Pesässä on kaksi munaa ja kaksi ihan uutta siipilasta :heart_eyes:
Toivottavasti muksut pärjäävät lentoon saakka.

Ulkopuuhat tänään on ollut oksien ja risujen keruuta sekä ruukkujen kastelua. Meillä tuulee jatkuvasti kovaa mutta sitten ne puuskat on ihan mahdottomat.
Kasvarin ovet on vaan vähän auki tuulisalvan varassa, pelkään että kasvari siirtyy naapurin puolelle.

7 tykkäystä

Istuttelua ja kastelua, yllätys yllätys.

Mun mies alkaa oppia. Hän tunnisti purkutontilta pionin, ja kaivoi sen ylös. Myös muutama akileija tuli kylkiäisenä. Oli vieläpä käärinyt kukat kankaaseen, ettei juuret kuivu. On mulla mahtava ukko!

Tuo pioni oli oikeasti valtava, osa varsista oli katkennut, kuvassa ei näy juurakon koko. Juurakko jakautui neljään isoon puskaan, plus pienemmät palat päälle. Istutin sen hajotettuna perennavauvalaan, saa olla siellä nyt ja kerätä voimia jonkun aikaa.

15 tykkäystä

Mulla poika laittannu youtubeen sinitiaisen pesintää.
Mukava seurata lintujen puuhia,pesässä 10 munaa ja nyt alakannu haudonta.

1 tykkäys

Hyvin kouluttunut mies sulla :+1: Erinomaista !!

2 tykkäystä

Just tulin töistä ja arvon täällä, että kastelisko, vai leikkaisko nurmikon tapaset.

Ehkä tyydyn kasteluun, se on paljon tarpeellisempaa ja se nurmikon tapainen kuitenkin käristyy karrelle, niin turhaa sitä on leikatakaan.

Nyt ei tuule, niin pystyisin vihdoinkin kastelemaan, missäköhän mun sadetin mahtaa olla? :thinking:

Pesin loput likaiset matot ja penkkien pehmusteet. Kitkin puuhamaalla saavillisen ja omalta pihalta kaksi, vähän kastelua.

Mä oon ollut kylätalon pihalla aamusta alkaen esittelemässä ja myymässä kaikenlaisia kivoja taimia. Vielä puolisen tuntia jäljellä.

1 tykkäys

Meneekö hyvin kaupaksi?
Annoin itse taimia keväällä seurakunnan myyjäisiin ja nehän revittiin käsistä. Mietin, että ensi keväänä pistän sinne myyntiin enemmän tavaraa, näköjään ovat haluttua tavaraa.

2 tykkäystä

Hakkasin puolet pihatiestä uudella rikkaruohoraudalla. Mies trimmeröi tienvierustaa. Yhdessä kaivettiin pintamaat pienen niityn tieltä. Ei tullut ihan koko alue, mitä olin ajatellut, mutta laajennetaan sitten ensi vuonna :woman_shrugging:

Istuttelua ja istutusten kastelua.

Kurppa, mihin laitat nuo saavilliset kitkentäjätettä? Niihin vesivanerisiin kompostoreihinko?

Oon kasvattanut sinne erilaisia yrttejä, chiliä, piparjuurta, kurpitsoita, tomaattia, kesäkukkia ja perennoja, ja sitä kääpiösitrus Kalamandia. Kaikkee muuta mennyt paitsi Kalamandia. Liian pitkä kasvatusprojekti edessä (2-3 vuotta satoikään) niille jotka nyt on taimia tulleet hakemaan. Hinnoittelin maltillisesti eli niin että hinta on ostajan silmissä kohtuullinen, tai edullinen. Löytämisen ilo, sitä halusin tarjota. Ja onnistuin. Kova myynti oli. Eilen yli 400 euron myynti, tänään vähän vajaan 300 euron. Itelle jos myis niin tienais ihan kivasti.

Kaikille ihmisille oltava niistä kasveista innostunut jotta mielenkiinto ja halu saada kasvi itelleen herää ilman tuputtamista. Aika väsyttävää olla uudelleen ja uudelleen aidosti innostunut 9 tuntia peräkkäin. Hyvin oon onnistunut koska suurin osa taimia katsomaan pysähtyneistä on ostanut jotain vaikkei kaikki selkeesti ollut ostoaikeissa alunperin.

4 tykkäystä

Niihin jos ei ole vuohenputkea tai vuohenkelloa mukana. Kivien taa orapihlaja-aidan juurelle jos on.

Sain kaksi kompostiallasta tyhjennettyä mullasta, eli taas mahtuu.

1 tykkäys

Tultiin mökiltä ni piti hetken päästä mennä ottaan parin tunnin sessio syreenien alle kun siellä on voikukkaa ja jotain rautayrttiä niin et maa on vihreänä ja tulppaanit tukehtuu ja kotiloita vilistää, vaan ei enään.

1 tykkäys

Eilinen päivä aamusta kaks tuntia kasvareitten huoltoa,nyt niitten pitäs pärijätä muutama päivä iliman isompaa.
Taimien istuttelua vielä,jätin osan pikkutaimista laittamatta,katon mikä perennapenkki tarvii paikkausta(vielä 32 kiinanasterin tainta :roll_eyes:)
Purkkien ja alustojen pesua ja yleistä järijestelyä.
Tänään ei tarvi juurikaan mitään ulukohommia tehä
Varmaanki vielä kastelua jokovat räystään alla.
Sais nähä millon seuraavan kerran saapi pihahommia tehä :astonished_face:

Karvari, sekö on sulla sit huomenna pakollinen pysähys puutarhahommissa ? Sit vaan Mussukka peliin, kauko-ohjaimella. Istut tuolissa, osottelet sormella sinne tänne ja huutelet hälle ohjeita. Hyvin menee :grin:

Puhalluksia sulle matkaan jo nyt, oot kohta entistä ehompi :+1: Muista pitää meitä täällä ajan tasalla !

2 tykkäystä