Tsemppiä huomiseen, Karvari! ![]()
Kiitos,huomena on.
Tulee olemaan vaikiaa ku ei voi tehä ja jokapaikka huutaa tekemistä.
Seki pelottaa jos huomaamatta tempasee esim täyvven vesikannun tai jotaki raskaampaa.
Mussukka kyllä huolehtii,mutta on pikkusen omapäinen,tekis niinku ite haluaa eikä kestä neuvvomista hirveän hyvin.
Enkä minä kestä ettei tehä niinku minä haluan ![]()
Tässä kaks sarvipäätä,oinas ja härkä ![]()
Tottakai ilimottelen sitten ![]()
Ootko sä se oinas? Oon tunnistavinani, terkuin yks oinas täältä ![]()
Karvari, tsemppejä huomiseen.
Ei aina tarvitse olla sarvipäitä kun mielipiteitä on molemmilla ![]()
Kun itse olin puuhakiellossa, sain itsetehdyn kortin ja se lyhyt lause jäi mieleen ja yhä naurattaa.
” Elämä on taistelua, ihanaa taistelua! - Minna Canth
Pari isoa kottarillista kompostimultaa levitetty kukkapenkkeihin, siistin tienreunan orapihlaja-aitaa, vähän kitkin.
Poltin puolilahoja lavakauluksia.
Ajoin marjapensaiden välit ruohonleikkurilla, kevätsipulikukat ehtivät kerätä ravintoa ja alkoivat jo lakastua. Eilen talohuolto kävi ensimmäistä kertaa nurmikon ajamassa. Haravoitiin hurja määrä ruohosilppua valkosipuliprnkkiin. Loput kulkeutuu jaloissa eteiseen.
Sahattiin kriikunapuusta isoja oksia, joihin ei tullut vihreää, tein polttopuiksi, ehkä paksuin ei tahtonut sahaamalla katketa. Laitoin kiven päälle ja polkaisi, sain toisen pään ohimoon, Kuhmon, jääpussin ja ehkä vielä johonkin suuntaan leviävän mustelma. Vain villapipo toimi vaimentimens, aina pitäisi käyttää kypärää.
Sori Valtsu mut mua nauratti toi kypäränkäyttö puutarhuroinnissa. Vaikka totta turiset, tarpeen tuntuis usein olevan kuten muutkin järeet suojaukset.
Mistä tunnistaa pesunkestävän penttiläisen? Vaappuu puutarhassa iskun- ja viillonkestävä panssari päällä ja kypärä tiukasti päässä vetäen tai työntäen kottikärryä joka on täynnä multaa, hiekkaa, ruohoa tai jotain muuta ehdottomasti tarpeellista sälää. Kaiken päällä keikkuu sekalainen arsenaali työvälineitä kuten pistolapio, kuokka, harava, saha, puukko jne. ![]()
No ei, sen tunnistaa kuhmuista, naarmuista, mustelmista, haavoista sormenpäissä, lohkeilleista kynsistä jne. koska sillä ei ole aikaa paneutua health and safety-asioihin puutarhassa eestaas sen kottarinsa kanssa sinkoillessaan.
Tekevälle sattuu ja vahinkohan ei tunnetusti tule kello kaulassa. Onneksi ei pahemmin sattunut.
Aamulla seitsemältä lähettiin ulos. Isäntä enste kysyi oonko tosissani lähdössä ulos jo nyt. Kyllä vaan ja hänellekkii keksin työtä vaikka olikin kosteaa. Ehdotin että voisko raivaussahalla ajaa kaikki kukka-alueiden reunat valmiiksi niin nurmikkoa leikatessa ne samalla kerää pois sittä kun pystyy ajamaan.
Puolenpäivän jälkeen nurmikko oli jo kuivaa kun tuuli niin kovasti ja vähän aurinkokin näyttäytyi. Ilta seitsemään mennessä sai ajettua kaikki. Kehui ihan tarpeekseen saanu ajella. No mikäs siinä kyydissä vaan istuskella eikä edes hikikään ollu tullu. ![]()
![]()
Minä ite kitkin rikkoja, leikkelin pensaita ja istuttelin kotkansiipisaniaisia toisen hakkuuaukion reunaan. On niin kamalan näköinen uuden metsän pohja kaikkine risuineen ja kuoppineen että ei kehtaa edes katsella ite tuommoista törkymaata. Toivottavasti nuo saniaiset kasvaa nopiaan.
Takapihan metsän reunasta kerättiin syksyllä risut pois eikä annettu laikuttaa sitä.
Kellon ympärys meni lähes kokonaan ulkona puuhastellen. Välillä vain pikaisesti syömässä ja kahvilla.
Kylmä kova tuuli oli niin ei tarvinnu hiotella. Hyvä että tarkeni kun talvivaatteet pesin jo. Ensikeväänä pesen talven rötkyt vasta juhannuksen jälkeen josko silloin jo tarkenis kesävarustuksella.
Meillä tuli sadekuuroja jopa rakeita veden seassa ni illalla nyppäsin muutaman voikukan vain kun kastella ei tarvinnut. Tänään oli polvien lepopäivä.
Härkä oon ![]()
Itsepäisyys huipussaan siis ![]()
Kitkin, kastelin ja leikkelin pensaista vuosikasvua. Kaksi hävittäjää lentelee ympyrää ja meteli on hirveä. Siirryin sisäpuuhiin.
Noo,tiiän mitä haluan ja sinnikko.
Mussukka sanoo lapsillekki että ei sitä voi kieltää,tekee kuiteski ![]()
Voi yhen kerran. Taas koko päivä meni kontallaan ja milloin mitennii putsatessa entisen metsän reunaa rikoista ja kaikesta mitä en siihen halua jäävän kasvamaan. Yhden kärhöpuskan revin taas alas kun oli ihan ruskea. No eipä ihme kun myyrät oli syöny kaikki versot maanrajasta poikki. Pieniä kärhöjä on kukassa tuossakin aukun reunassa ja jotenkin ne on siellä kauniimman värisiä kun mitä pihassa on. Mitähän niille tekis kun ei raski repiä poiskaan. Isäntä ehdotti että joka kannon päähän ohjaa ne kasvamaan niin ne sykkyrät on sittä hyviä lintujen pesäpuskia.
Istuttelua, kastelua ja kitkentää.
Viikon on ollut kylmä ja satoi putkeen, ruohonleikkurilla ehdin määrää vuohenputkea leikata marjapensaiden alta. Nyt jää ulkopuuhat pihalla tauolle ja siirrytään järvelle. Onneksi on tiiviit istutukset niin pysyy ryönät piilossa, paitsi reunoilla.
Muutama terhakka punatammen alku olisi syytää ehtiä kaivaa kasvukaatikosta ja ruukkuttaa, pitkät paalujuuret on nopeita yli suuriksi venähtämään. Mökillä uudet riennot. Muotisana resilienssi tarkottaa, että rempallaan olevaa pihaa kestäisi.
Huhuu tietäjät ja miksei arvelijatkin. Oon taas menossa kaverin mökin pihalle tänään vähän hommailemaan. Nyt olis tarkoitus istuttaa raparperi, piparjuuri ja myös keltapäivänliljaa.
Ainekset löytyy ja lapiota osaan käytellä. Mutta yhtäkkiä tässä iski päähän että mullahan on pois siivoomista oottamassa vielä iso kasa raparperin lehtiä raparperimaan vieressä kun eilen nostelin varsia kaverille. Pääsemme kysymykseen: Onko mitään estettä käyttää lehtiä istutuskuopan pohjan ja sivujen vuorauksessa kuten sanomalehtiä käytettäisiin ? Ite en keksi että olis, itse asiassa se on mun mielestä nerokas idea
, mut kysynpä kummiskin mitä mieltä ootte. Saanko hyväksyvät aplodit vai varotuksen sanoja ?
Lähen tossa parin tunnin päästä, mielipiteita kaipaisin sitä ennen ![]()
Hyvinhän se toimii, mutta ne tietysti maatuu saman tien, eikä sinänsä toimi rikkaruohojen estäjinä.
Itse käytän niitä isolla perenna-alueella olevan “polun” päällysteenä, ensinnäkin merkkaamaan missä polku menee ja mihin voi astua, toisekseen vähän kuin katteena. Siinä hommassa ne toimivat hyvin.
En mä pääasiassa rikkoja varten niitä aatellut vaan yheksi istutusalustan materiaaliksi. Voisin laittaa paksulti ajatuksella et ne auttais pidättämään vettä solahtamasta suoraan mullan läpi siihen perusmaahan joka on hiekkaista. Juurtumisen alussa vois olla hyvä apu ![]()