No siihen tarkoitukseen, joo! Hyvä idea. ![]()
Joo,käyttäisin,maatuu ja tulee kuohkeutta ![]()
Totta maar voi käyttää, laitan lehtiä kasvimaalle, lehti maahan ja vähän multaa päälle niin ei tuu rikkaruohojakaan niin helposti pinnalle. Maatuvat sinne.
Kitikat, hyvä vinkki ![]()
Violet Queenit (potut) maassa. Mistä noita rikkoja tulee ![]()
Penkkejä siivottu, kompostimultaa levitetty, rikkoja kitketty ja kasteltu osaa.
ja siitä voittajan ilmeestä kun on saavuttanut yhden välitavoitteen, väsynyt mutta onnellinen.
Ruukkujen paikoilleen asettelua,en koskennu käsin yhteenkään ruukkuun heleppo jaloilla siirrellä.
Toki mussukka kanteli ja laitto kaikki,minä käskytin.
Mussukka putsas kasvimaalta rikkikset.
Ny on myös noin sata Nicolaa piilotettu. Löyty pionin siementaimi, keskeltä pottumaata. Kuka niitäkin kulettelee. Purkkiin laitoin.
Tomskuja istuttelin isoihin astioihin. Ei kärsinyt isännän olla paikalla hätäilemässä. Miniluumutomaatit oli vähän venynyt (100 cm - 150cm). Kaksi jäi vähän silleen että huomenna näkee miten on käyny mutta varalle jäi paikka taimia. Ei pitäis antaa venyä noin pitkiksi mutta mitenkä tuolla kovassa pohjoistuulessa on voinu mitään völjätä ulos. Tänään päätin kun oli vähän tyynempi päivä että nyt tai ei koskaan. Isäntä tuli varovasti katsomaan kun lopettelin että onko niistä yhtään ehjänä.
Ulkona melkein koko päivä. Pikkuinen nurmikko ajettu ja siistin reunat. Kaikki ruukut kastelin sillä ”vaaleanpunaisella”, risuja aina vaan siivoilin pois ja ulkoimurilla siivosin kaikki terassit. Jestas sitä siitepölyn määrää.
Jatkoa ulkokeittiössä olevalle mustispesälle……
Ruuan kuljetusta pesälle jatkuvalla tahdilla, emot taitaa kaivata lomaa tämän jälkeen. Vajaa viikko sitten viime kuvasta (katso vanhemmat viestit) poikaset olivat kuoriutumassa. Nyt nämä ihanat untuvamurut on jo näin isot.
Jossain vaiheessa olen laskenut munat väärin koska pesässä on 5 pientä poikasta, ei neljä.
Kuvat on tänään otettu, pitkällä zoomilla eikä kuvanlaatu paras.
Vanhemmat ei enää mahdu pesään vaan jäävät laatikon reunalle. Sen mitä luin mustiksen pesinnästä, poikaset viettävät reilut kaksi viikkoa pesässä ja sitten niistä tulee maapoikasia, emot ruokkivat niitä sitten maassa.
Viimeinen puuha on nyt meno kasvariin ja kastella vielä jos tarvetta. Kurkut pitäisi langoittaa mutta taidan jättää sen huomiseksi.
Hain jo kolme isompaa ruukkua ja saan istutettua verililjat niihin. Sitten saa riittää tältä päivältä.
Normi istuttelua, kastelua ja kitkentää.
Kävin mehut tiristämässä kaverin mökkipihalle. Kolmen tunnin homma poiki raparperille hyvän istutusalueen joka tuli marjapensasalueen jatkeeksi.
Pesän vuorasin raparperinlehdillä jottei kasteluvesi holahda suoraan läpi vaan kosteus pysyy sen aikaa ainakin että juurakonpalat ehtii juurtumaan.
Tällanen alue tän päivän jälkeen.
Ja sit helpompi osuus tänään eli piparjuuren taimille paikan teko ja istutus. Maan kuoriminen kuin leikintekoa verrattuna raparperialueen heinittyneen maanpinnan poistoon. Näillekin kuoppa vuorattiin raparperinlehdillä. Kuopan ympärille maanpintaan laitettavaksi ei ollut enää jäljellä sanomalehtiä käyttöön joten ympärille laitettujen tiilien alla ei oo nyt vielä mitään rikkaestettä. Se täytyy sinne myöhemmin laittaa, mut ihan pikkujuttu tulee olemaan.
Kaivonrenkaassa oli ennestään lipstikka, tähän tuli nyt sit luontevasti keittiöpuutarhaa kun piparjuuri kaivettiin siihen renkaan viereen.
Toin kotoa tullessani raparperinlehtien lisäksi vihreetä kultaa elikkä ruohonleikkuusilppua, sitä sekä raparpereille että piparjuurille pintaan viimeiseksi kunnon kerros. Ihan oon tyytyväinen aikaansaannoksiin.
Hienoa jälkeä tuli! ![]()
Kiitos, mun mielestä myös. Tiilet reunukseksi oli sellanen ajatus siinä tehdessä ja onneks siellä sattui olemaan niit just tarvittava määrä. Ei haittaa noi ulkoreunaan jäävät rakoset, ihan kivan näköset on noin. Pitää vaan se suoja saada tiilien alle vielä ja sit vaikka hiekalla täyttää ne raot.
Kaveri ei oo ihan tottunut samanlaiseen työtahtiin kuin mulla on, täytyy antaa hälle toipumisaikaa näiden rupeamien väliin ettei tuu porttikieltoa ![]()
Kesäkukkia laitoin ja kastelua ihan koko päivän
Metsän puolellakin rahina vaan käy kun kulkee, ihan hemmetin kuivaa on.
Kastelua, kitkentää ja pensaiden leikkuuta.








