2026 vuoden ulkopuuhia

Kastelua, kastelua ja kastelua, sekä muutaman rikkaruohon nyppäisin.

Aloitin appiukon mökin kukkapenkkien siivoukset ja lannotukset, oman pihan kastelin vaan perjantaina ja nyt ko tultiin himaan niin voihan VOIKUKKA sentään. Mut en tee muuta ko kastelen, ei jaksa kun ähräsi mökillä.

Tänään oli meillä kukkaruukkujen ja tomaattiastioiden jako paikkoihinsa. No, isäntä tuumas aamulla että eihän tuossa kauan mene. Mutta, mutta, kyllä siinä vaan pitkä päivä meni. Vanhalta puolen melkein kaikki taimet saatiin ulkohoitoon mutta kukkien taimet piti saada ensin pois tomaattimökkeröisistä että sai tomskut sittä niihin. Eikä niille ihan niin vain paikkaa löydy että tuohon tökkään ja sillä hyvä. Pitää miettiä uusiks pihan olosuhteet varjon, auringon ja tuulien suhteen. Kasvien korkeuserotkin kun vaikuttaa paikkaan mutta ei meillä ole isännällä hajuakaan tuommoisista asioista. Hyvä kuitenkin että on kaverina kantelemassa, ei ole minusta yksin kaikkia nostelemaan.

Kasvimaan harasin, kasteltiin ja laitettiin vielä harsot päälle. Hyvin oli kaikki kasvussa.

3 tykkäystä

Tönis, Sulla ollu täys työpäivä ja vähän päälle :+1: Hyvin käytetty päivä, hommat edennyt hienosti. Onnittelut !

Mulla vastaavanlainen, sain kasvimaan kunnostettua ja istutettua. Yks reunaosuus jäi vielä paljaaksi, sellanen n. 4 m pitkä ja metrin leveä. Pitää siihen keksiä jotain kylvettävää. Yleensähän mä esikasvatan kaikki mut nyt joutuu kylvöihin ettei jää käyttämätöntä aluetta. Oli hyvä työilma: 13 astetta, pilvistä ja tyyntä. Kummasti jaksaa kun ei tartte auringon kuumuudessa paiskia. Hyvä päivä :smiling_face_with_three_hearts:

3 tykkäystä

Olen erilainen nuori , ikinä ei jää tyhjään tilaa eikä ylimääräiselle jollekin ole tilaa. Kasvimaspalsta, 1 ja 1/2a ei riittänyt nekään. Ei riitä aika, ei voima vaikka nykyisin on vain kahden kunnan alueella kasvatelmia enää.

2 tykkäystä

Johan oli rankka viikonloppu ulkopuuhissa. Otin seinänlaatoittoijan apulaisen hommista vapaata ja lähdin vihdoinkin muokkaamaan vuokrapalstaa. Perjantaina näky oli tälläinen.

Onneksi siinä ei ollut kovin paljoa rikkakasveja, mutta noiden pahvinroippeiden siivoamisessa kului paljon aikaa. Edellinen vuokraaja oli kasvattanut tässä kaikenlaista istutettuna kuoppiin pahvien väliin. Syksyllä hän oli täyttänyt kuoppia ilmaisjakelulehdillä ja vanhoilla ruotsinkielisillä koulukirjoilla. Yhdestä kuopasta löytyi myös vietnamilaisen keittokirjan jäänteet. Hän oli kasvattanut tässä paljon maa-artisokkaa ja niitä mukuloita oli maassa vielä paljon.

Puutarhajyrsin on 120km päässä puuhamaalla, joten aloin talikolla kääntämään maata. Maa on aivan järkyttävää savea. Kuvittelin vuosia palstoina olevan alueen olevan parempaa multaista maaperää, mutta koko palsta-alue on ihan savimaata. Hyvänä puolena on, että siellä ei ole kiviä. Talikolla maa kääntyi suhteellisen helposti, mutta se jäi sellaisiksi isoiksi savikokkareiksi, joita joutuin hakkaamaan kuokalla. Olin palstalla perjantai-illan, lauantaina puolen päivän jälkeen ja vielä illan siihen perään sekä sunnutain puolesta päivästä puoli kuuteen. Nyt minulla on kaksi istutuspenkkiä muokattuna sipuleille ja kolme perunalle. Vielä yksi penkki mahtuisi ja teen sen, jos jaksan ja jos en jaksa peitän alueen muovilla, ettei se kasva rikkoja tänä kesänä.

Tuolla on aika kansainvälinen meininki. Naapurit on Nepalista ja Afrikasta on paljon porukkaa. Eniten suomalaisia on alueen keskellä, missä on vanhimmat palstat. Vaikka säännöissä lukee ettei näillä palstoilla saisi kasvattaa monivuotisia, on suurella osalla marjapensaita ja muita monivuotisia kasveja. Kaikenlaisia pysyviä rakennelmiakin löytyy, vaikka sääntöjen mukaan kaikki olisi purettava vietävä pois ennen talvea. Minulla on monivuotiset kotona, niin aion kasvattaa tuolla vain perunaa ja sipulia, mitkä ei mahdu kotipihaan.

5 tykkäystä

No huhhuh. Urakkahan on ollu tuokin.

Tönis,tiiän tuon liianki hyvin,pakko suunnitella.

Kovaa hommaa tuollainen savimaan kääntäminen. Aiotko tehdä jotain maanparannusta?

Kyllähän tuolle jotain maanparannusta pitäisi tehdä, mutta en vielä tiedä pidänkö tuon palstan ensivuonnakin. Siellä saattaa olla vapautumassa hieman parempi palsta ensivuodeksi, mutta se on kauempana tiestä ja parkkialueesta.

Genesee, taatusti on ihan hakattu olo tollasen rupeaman jälkeen ! Siinä on vaan hammasta purtava ja jatkettava vaikka päähän tunkee jo viidettäkymmenennettä kertaa ajatus ettei jaksa enää yhtään kuokanheilautusta. Mä tasan tiedän sen tuskan, mulla on tönkkösavimaatausta kasvimaan suhteen edellisen kodin peruilta. Oot ehdottomasti ansainnut sinnikkyys- :clap: , hyvä sinä !

Puuhamaan nurmi ajettu ja reunat trimmeröity.

Kävin taas tekohengittämässä yhtä kukkapenkkiä, eli opettamassa kasvejani tuomaan juuret pintaan, tai estämään niiden janokuoleman, miten sen nyt sitten kukakin haluaa tulkitakin.

Onneksi hanasta sentään tulee vettä, muuten löisin jo hanskat tiskiin tämän kuivuuden kanssa.

Kyllä se 5mm vettä taivaalta puolessa vuodessa, meinaa vetää kasvin kuin kasvin hiljaiseksi, kuin myös niiden hoitajan.

Ja kun ei tullut edes sitä lunta, niin kyllä ahdistaa.

Meillä on tehtaalla just kartoitus, kun siellä on savimaa ja pohjavesi on niin alhaalla, että rakennus vajoaa. Ilmastonmuutos jyllää. :roll_eyes:

Olishan se kivaa vapaa-ajalla muutakin tehdä kuin kastella.

2 tykkäystä

Kitkentää ja kastelua.

Mitens Välimerellinen alue (nahkealehtinen vyöhyke)? Jo löytyisi sellasia kuivuuteen sopeutuvia kasveja, jotka vois menestyä meillä vielä I-vyöhykkeellä?

Tässä pikahaulla jotain esimerkkejä: The National Botanic Garden of Wales https://share.google/iGkgyOehx2ZHEV6CH

2 tykkäystä

Niinpä, ei tämä tästä paremmaksi muutu, jo vuosia mennyt aina vaan pahemmaksi kuivuuskaudet.

Nytkin ostin toiveikkaana jo maaliskuussa lannoiterakeet, alppiruusujen, hortensioiden, mustikoiden ym kevätlannoitukseen.

Ohjeessa luki, että hyvä kastelu lannoitteen perään, no olen odotellut vettä taivaalta, ei oo ei tuu joten taitaa jäädä ensi kevääseen nuo lannoitteet.

Ne on kaikki saaneet jo heppakompostia katteeksi, joten saa nyt kelvata niin.

2 tykkäystä

Istuttelua, istuttelua ja istuttelua. Niiden kastelua ja ruukkukukat kastelin. Vähän rikkaruohoja sieltä täältä ohikulkiessain kitkin.

. Minun pitäis keksiä jalkalaukku, reisilaukku tms. joka olis aina kiinni minussa mutta voisin kuitenkin kyykkiä sen kanssa. Siihen olis hyvä laittaa aina jokunen rikkaruoho ja tyhjentää sittä välillä aina kottariin. Muovipussia oon kokeillut mutta se heiluu tiellä muuta tehdessä, ei hyvä.

Mulla on aina ämpäri.

Kauhean ahkeria .. meitsi kävi hankkijalla eikä ostanut mitään kun hinnat oli niin melleviä. Sitten koton ehkä tunnin kitkin rikkiksiä ja ukkeli ajoi nurmikon ja täytteli kuoppia mullalla ja nurmikon siemenillä. Lopuksi seisoskelin letkun jatkeena tunnin kuten eilenkin. Niin ja verannalta lensi ruukut ulos kun on tulossa kuumat ilmat, ni puskien juurille meni yrtti ruukku ja terassihortensia ja lilja..mulla on komea valkoinen lilja ja se haisee niin ettei verannal voinu hengittää.

Oletkos kokeillut kaupan kestokassia ? Niit on pienempiäkin muumi aiheisiakin ainakin cittarissa, ne voi pestä jos tulee muutakin käyttöä. Meil on pyykin kuljetukseen yläkerrasta alakertaan ja lakanoille isompi ja pullon keräys kassi ja paperinkeräys..ruokakasseja on ja retkikasseja..ne kelpaa moneen.