2026 vuoden ulkopuuhia

Oman pihan nurmen ajo ja trimmeröinti. Pensasaidan siistimistä. Parit tuet marjapensaille.

Öljysin raput. Vähän kastelua.

Litran purkillisen keräsin kotiloita, vain pienen osan pihaa. Ferramolia annoin ruuaksi seuraaville. Sinivuokon lehdet ja kallionauhuksen lehdet on niille mieluisinta syötävää.

Nyt on palsta istutettu. Siellä on valkosipulia, sipuleita ja perunaa.

Huomenna saa rauhassa valmistautua torstain leikkaukseen. Mun viime kesänä vasempaan isovarpaaseen tullut hyytelöraklo leikataan viimeinkin.

8 tykkäystä

Hyvältä näyttää! :heart_eyes:

Sain kyydin rautakauppaan. Nyt on ensi kevään lannoitteet ja mullat kellarissa, listat ja paneelit odottaa innostusta. Laasti sokkelin korjaukseen ja pihapatsaan huoltoon.

9 tykkäystä

Genesee, kuinka pitkän ajan joudut könkkäämään ennenkuin jalka on taas kävelykunnossa?

Onnea leikkaukseen, hyvä että on alkukesästä et pääset uimaan sit kun vedet on lämmenneet!

Aamupäivällä otettiin harsot kokonaan pois aikaselta perunalta ja kasvimaalta. Sittä kuutisen tuntia rikkojen keruuta ja tarha-alpin ryöstäytynyttä kasvustoa kurittaessa. En tykkää koko kukasta kun on niin hullu leviämään. Varoitin jo tytärtäni että älä ikinä laita tarha-alpia, metsäkurjenpolvea ja kotkansiipisaniaista niin kuin minä tyhmyyttäni olen tehny.

2 tykkäystä

Minulla on tuolla luonnonkasvipenkissä sitä luonnon ranta-alpia, senkin kanssa saa olla tarkkana ja kertaalleen sen jo poistinkin , kun on liian villi leviämään.

Tänään ohjelmassa ruukkujen kastelu, sekä vähän perkuuta ja hepankakkaa ja multaa lisää jaloangervoille.

1 tykkäys

Kylvöä, kastelua, kitkentää.

1 tykkäys

Olin metsässä ja puussa. Metsässä kasasin ja raivasin oksia. Puussa sahasin akkusahalla aurinkopaneelia varjostavia oksia. Saha oli kuormaliinalla kiinni puussa, tikkaat kunnolla monesta kohtaa kiinnitetty. Kasvimaallakin ehdin olla väsymiseen asti.

7 tykkäystä

Huh sentään! Rankkaa hommaa tuollainen.

Puiden halaamista ja metsäkylpyjä, eläytymistä

2 tykkäystä

Ulkopuuhat siirtyy nyt illemmalle, meillä ei ole sähköä. Jättekiva kun herää ja sähköä ei ole eli ei saa aamukahvia, ei ole wessaa ja tämä tilanne jatkunee näköjään vielä eli korjaus ja huolto käynnissä.

On tapana että ensimmäinen puuha aamulla on kastella kaikki ruukut, avata ja kastella kasvihuone. Seuraava on yleensä laittaa pesukone ja tiskari päälle. Sitten yleensä moppaan lattiat, tämä vuodenaika ja siitepöly, noh, sitä on paljon. Sitten tietysti köksätyöt. Mutta ilman vettä mistään ei tule mitään.
Sadevesitynnyrit on aina vaan kuivat eikä ole kertaakaan keränneet mitään tänä vuonna.

Olen sentään saanut jotain tehtyä kuten 10kpl murattia istutin (kastelen sitten kun voin), siirsin multasäkkejä ja aloin siivoamaan pois vanhoja ruukkuja. Ulkokeittiön lattian sain harjattua.

Ulkokeittiön mustispesä on nyt tyhjä. Eilen aamulla oli vielä poikaset kotona mutta olivat muuttaneet joskus alkuiltapäivällä. Emot piti kamalaa meteliä ja nokat täynnä syötävää, toivottavasti muksut nyt pärjää isossa maailmassa.
Sain sitten pääsiäiskoristekukat pois ja nyt voidaan käyttää ulkokeittiötä normaaliin tapaan.

Huomaan nyt myös että iPädin akku on jo punaisella eli ei ole tästäkään mitään iloa ilman sähköä :persevering_face:

4 tykkäystä

Suosittelen jokaiseen huusholliin jotain tämmöistä.Denver PSO-20010 varavirtalähde aurinkokennolla 20 000 mAh. Varustettu aurinkokennolla ja taskulampulla.35€

esim Denver PSO-20010 varavirtalähde aurinkokennolla 20 000 mAh | Motonet Oy Denver PSO-20010 varavirtalähde aurinkokennolla 20 000 mAh | Motonet Oy

1 tykkäys

Monta tuntia sadetusta.

Viikonlopulle lupailee sateita, mutta en usko enää sääennusteita.

En usko sateisiin, toiveunia ne vaan on. :innocent:

Kastelua ja kitkentää.

Pesin ison määrän taimipurkkeja, kennostoja ja ties mitä multaista sälää. Selkä eu tykännyt siitä kykkimisestä, nyt lepuutan

ja katselen

11 tykkäystä

Kastelua ja rikkojen keruuta vähän. Isäntä ajoi nurmikot. Käveltiin tyttären kanssa katselemassa valmiiksi mistä kukista hän ottaa jakopaloja ja mitä taimia sekä tomskuja ottaa. Aamulla aikaisin kerätään mitä nyt saa autoonsa mahtumaan.

2 tykkäystä

Mökillä nuohoojaa odotellessa maalasin seinän.

6 tykkäystä

Ruohonleikkuuta ja voikukkien riipimistä. Loput polttopuut pihalta pinosin varastoon. Nuohooja kävi, on joskus ollut kalliimpikin. Kolmen tulisijan nuohouksesta veloitti 50€.

2 tykkäystä