2026 vuoden ulkopuuhia

Kitkin ja harasin rikottuneita sepeli- ja hiekka-alueita. Siinäpä se päivä menikin. Kaveri kävi miehensä kanssa tuomassa ruukkuja vastasen varalle ja esittelin heille plantaasini. Lykkäsin heille kotiin mukaan sitä sun tätä, myös sen tomaatin jota nyt jo kolmena päivänä oon yrittänyt saada ruukutettua. Kun se tänäänkin iltapäivällä vielä ootti vuoroaan niin päätin että saa mennä uuteen kotiin.

Minä sain istutettua viimeiset taimet. Sain jaettua sen ylitsepursuavan kesäkukkakylvöksenkin useimpiin astioihin. Eri asia miltä ne huomenna näyttää. Kastelin ja kitkin mitä kerkesin. Viimekesänä laitetun uuden mansikkapenkin ohi kuljin enkä ollu uskoa silmiäni. Siinä on särkyneen sydämen taimia ihan rikkaruohona. Taas on ollu niitä näkymättömiä kylväjiä varmaan asialla.

7 tykkäystä

Minäkin sain tänään viimeiset esikasvatetut taimet istutettua, nimittäin kukonkannukset. Olivat kyllä niin surkeita ruppanoita, että saa nähdä tuleeko niistä mitään.

Voi kun muistaisi ensi keväänä niitä siemenpusseja hipelöidessä, että ihan kaikkea ei tarvitse istuttaa! :roll_eyes:

6 tykkäystä

Mulla ei istuttavat lopu, keräilin rantakallioilta pieniä tervalepän taimia ja osan vasta ruukutin. Kasvavat syksyyn ja istutan metsään, kun ei kuuset pysy pystyssä enää nykyisin. Tervaleppäkorpi on monipuolisempi kuin Kuusikko.

Muokkasin yhden kasvulaatikon kokonaan uusiksi, lisäsin aljonlepänlehtiä selaan ja istutin ryvässipulia, riviväleihin porkkanaa. Homma jatkuu seuraavaan…

3 tykkäystä

Kolme tunnin jaksoa eilen tuli nypittyä ja leikeltyä ja enempää ei kroppa kärsinyt, käytän munakelloa jotten tee enempää kuin tunnin ja pääsen vielä ylöskin kun teen istuallani jumppamaton päällä..paljon jäi vielä tällekkin päivälle. IHANAA KUKINTAA ON KIVA KATSELLA SAMALLA KUN TONKII MAATA.

2 tykkäystä

8h saa riittää. Puuhamaa ajettu ja trimmeröity. Osa omasta pihasta trimmeröity ja pari saavillista kitketty.

2 tykkäystä

Löytöjä tein, jokin lintu oli jemmannut tammenterhoja metsään kuusen tyvelle. Käynyt rosvoamassa korista terhot joko meiltä tai mökkinaapurilta.

Puunhakkuuta heti aamusta, en tietenkään pilkkonut itse vaan vedin punkkilakanaa, tein pinolle pohjaa metsään, rapuistelin komposti- ja huussikuiviketta pystyyn nousseesta juurakosta ja kasasin klapit pinoon kuivumaan.

6 tykkäystä

Ison rodo-alueen siistimistä. Leikkasin kuolleita oksia, revin kasvien juurilta juurikankaan läpi ponnistavia nokkosia ja levitin lisää kuorikatetta.
Rodoja on noin 15 kpl, osa todella suuria. Kaikki siirretty kaivinkoneella purkutonteilta tänne, ja kaikki ovat selvinneet siitä.
Suosikkini on tämä iso atsalea, jonka keltainen väri toistuu pihalammen päivänliljoissa.

16 tykkäystä

Eilen ja tänään sain siivottua kasvimaan. Tänään keräsin kukkineita ja siinä sivussa rikkoja. Kastelua tietty.

Kurkkuyrtti on viimekesänä siementä ny ja niistä siellä täällä taimia kasvimaassakin. En ottanut pois, jätin pörriäisille ja itelle silmänruokaa. Eivät haittaa kasvien kasvua.

12 tykkäystä

Voi vehvilä että sulla on siisti kasvimaa ! Mitä on noi kolme riviä oikealla ?

Punajuurta, sitä menee meillä paljon.

2 tykkäystä

No jo on siistiä ja suorat ja jämptit rivit. Upeaa työtä. :blush:

2 tykkäystä

Jämptiä on :heart_eyes:

1 tykkäys

Hyvä Tönis, purasruoho kukkii myöhään kun mesikasveja ei pörriäisille enää ole. Meillä käy tarhamehiläisiä 3 km päässä mehiläistarhalta.

1 tykkäys

Eilen putsasin loput takapihan kukkalaatikosta,kolomena päivänä oon tehenny pikkusen joka päivä.
Kukjapenkistä revin pois jotaki saamarin kellokukkaa joka tukahuttaa kaikki.Liljojen alut yrittävät sieltä nousta.
Ehkä pikkusen tuli tehtyä liikaa,yöllä sen taas huomas :confounded_face:
Ja,vielä laiton yhen tomaatin sankkoon ja ulos talon päätyyn.

Nyt Karvari istut käsies päällä tän päivän. Selvä ?

5 tykkäystä

Mie pelkään, että jos et tottele, menetät leikkauksen edun ja kärsit kivuista lopun ikäsi.

2 tykkäystä

Kyllä rouvvat :hugs:,mutta eioo hyvä ettei tee mitään.Sitten sitä vasta kipiä onki ja koko ajan kuuntelee kipuja.
Jaksotan kaikki tekemiset,kävelen ja istuskelen välillä.

1 tykkäys

Huh..mulla on viikko annos tuo 8 h pihassa tosin ukkeli tekee toisen 8 h viikossa myös mut meillä on vaatimattomampaa touhuakin kaikin puolin vähäisempää.

En ole halunnut kertoa, että en pelottelisi turhaan.

Vaan yhdellä läheisellä tuo sama leikkaus meni täysin mönkään. Ei tullut mitään apuja, ja aivan saman lailla kaulan kautta niskaan mentiin. Lopputulema on yhtä heikko, jos ei heikompi kuin ennen leikkausta.

Eli kannattaa todellakin tehdä ohjeiden mukaan, että saa toivotun lopputuloksen. :wink:

2 tykkäystä