Karvari, kaikella ystävällisyydellä, sinun puuhasi pitäisi nyt olla istuminen ja kävely, olla toipumisen aikana levossa - istua käsiesi päällä.
Pääsi / niskasi asento pitäisi nyt olla mahdollisimman ”levossa”.
Älä pilaa toipumista ja korjauksen lopputulosta.
Minulla kyllä tuo leikkaus autto,jo nyt tietää sen.Kipu käjestä pois.
Muyya tuo muu niska ongelma,lääkäri sano jo ennen leikkausta ettei tämä leikkaus poista niskakipuja,ja niska vielä kipeämpi leikkauksesta johtuen,mutta ajan saatossa korijaantuu.
Eli hermopinne pois mutta vanhat vaivat jälijellä,toki toivon ettäosa näistä kivuista myös poistuu ku hermopinneongelma pois.
Ja kevyitä kotitöitä saapi tehä ja maatyöt kans ku haava parantunu.
Kevyet kotityöt on niin suhteellinen käsite. Maatyöt myös. Lääkäreillä pitäis olla ohjetaulukko “lapset - työikäiset - eläkeläiset - penttiläiset”
Sullehan lekuri antannu luvan tehä 2 viikon kuluttua kevyitä kotitöitä, 4 viikon kuluttua jotain pientä , ja vähän enemmän raskaampaa 6 viikon kuluttua.
Kenellä heittää ajanlasku
Käsien päälle istumaan ![]()
2 viikkoa kevyitä kotitöitä,4-6 vkoa välttää raskaita ponnisteluja ![]()
Tänään ”istunut käsien päällä” ja huonompi olo ku eilen ![]()
Jatkat vaan sitä. Tee kannullinen kylmää hyvää kesäjuomaa, ota lehti, selaile ja oo vaan. Kattele vierestä ku mussukka grillaa teille hyvää ruokaa jonka nautitte viinin kera. Yllättäen tunteja kuluu ja on ollu ihan mukavaakin.
Eli älä tee niinku mä teen vaan tee niinku mä sanon ![]()
Lukeminen tai kirjan kuuntelu on tosi kevyttä.
Tyttöki sitä kuuntelua ehitti,kirijan pitäminen käsissä tai pöyvvällä,ei saa hyvää rentoa asentoa ja pitää jännittää käsiä.
En vaan tykkää kuunnella,en halua taustamelua,oli sitä riittämiin töissä.
Ihanaa ku on hilijasta.
Haketettiin miehen kanssa risuläjää pienemmäksi. Tuotos meni kasvimaan laatikkoväleihin.
Meilläki olis taas hakkeen tarvetta puutarhan puolella ja iso risukasakin on oottamassa mut ei ihan vielä aleta koska joskus on linnuilla ollut pesä kasoissa. Isoista kasoista ei pesiä silmin välttämättä huomaa joten ootellaan tässä vielä jonkin aikaa.
Mä levittelin eilen kasvimaalla välikäytävälle katteeksi raparperin lehtiä. Iso pysyvä käytävä kasvimaalla on hakkeella, sitä joutuu lisäämään parin vuoden välein. Se tuli hoidettua viime syksynä.
Haketta menee koko ajan. Tuollainen tehokas silppuri olisi kyllä hyvä hankinta, koska ostohake tulee kalliiksi.
Mehän laitettiin viime keväänä tuohon rodoalueelle juurikangas ja kuormakavallinen haketta. Ukko kävi sitä jostain hakemassa. Maksoi varmaan maltaita. Säkeittäin ostettuna se on vielä kalliimpaa.
Keväällä ostin Lidlistä salkoruusujen ja verenpisaroiden juurakoita. Ne on olleet tähän asti taimipurkeissa. Nyt päätin istuttaa ne kukkapenkkiin mikä on kurjenpolvien valtaama. Revin kukkivia kurjenpolvia surutta pois ja huomasin samalla, että monta vuotta siellä kasvaneet ruskoliljat ja myös muut sinne istuttamani liljat on kadonneet. Muutama pieni liljakukkojen syömä löytyi kurjenpolvien alta. Ajattelin talven tappaneen ne. Kaivaessani kuoppaa verenpisaroille, löysin nyrkin mentävän tunnelin maasta. Siellähän on mellastanut jokin myyrä. Tunneli on niin suuri, että epäilyttää onkohan asialla ollut vesimyyrä eikä mikään pieni peltomyyrä. Pitää kai pidentää kissojen juoksunaruja, että ne yltää sinne kukkapenkkiin.
Eilen piti keretä vaikka mitä ennen tätä sadekauden alkua. Isäntä touhusi aamusta raivaussahan kanssa ja putsas kukka-alueiden reunat ja ajeli taas nurmikot. Minä putsasin kukka-alueiden rikkoja ja kukkineita sekä siistin pensaita. Illalla vaotettiin aikainen petunapelto ja minä otin vielä raparperiä ison kylmälaukullisen sadepäivän askareeksi.
Meillä on murskaavahaketin, loistava kapine. Isolla, vanhalla rivaripihalla tulee uskomaton määrä haketettavaa marjapensaista, aronioista, puista, pensaista. Hake on tarpeen ja nytkin on levitettävää.
Mökillä poistin mansikkakangasta kolmisen neliötä, ollut katekankaana rinteessä 30 vuotta. Vihoviimeinen virhe oli sitä laittaa!!!
Istutin viimeiset nurmiperunat ja kehitin suojaksi mansikkakangasta
, leikkaan nurmikon ja järviruokoa katteeksi. Kankaan poistan roskapussiin.
Eilen työnjohtotehtävissä,mussukka ja poika putsas vuokraplantulla(tein minäki vähän
) rikkiksiä.
Poistettiin harso kurppien päältä.
Kotipihalla ruohosilipun levittelyä ja haahuilua sieläsuntäälä,istuskelua terassilla upeassa auringonpaisteessa.
Sain vihdoin taimenvaihdossa saadut taimet istutettua. Jos tänään vähän aitaa leikkaisi.
Nyt jo ? Mä vielä tutkin et mitä mikin on ja mihin ne haluu ja mitä mulla on tarjota ja… En oo vielä ulos tänään nokkaani pistänyt. Eilen helpoimmat kasvit laitoin kyl jo.
Ruohonleikkuukoneista tippuu vuohenputken siemeniä ja nyt on ilmestynyt marja-aronioiden lisäksi herukoiden alle. Leikkaavat samoilla firman koneilla koko kylän rikkaruohot.
Pitänee rakentaa juhannukseksi heinäseiväs
vuohenputkille.
Miten hitossa saan ruohosipuli tuppaan ylös kun erehdyksessä sen 2 kesää sitte istutin ruusuorapihlajan juurelle ja nyt se on järkyttävän kokoinen..koetin kiskoa sitä vuos sitte mut siin istui ko tatti ja istuu vieläkin.
Yllätys, yllätys: istuttelua, kitkentää ja kastelua.
Ota vanha leipäveitsi ja yritä kaivella sillä. Tai sitten vaan lapio.
Mä käytän rikkojen poistoon nykyään vanhoja leipäveitsiä, sellaisia oikein pitkiä. Toimii!
