Tänään kun kävi hämeenlinnassa ostaan polvituen ja aulangon läpi ajeltiin ja mierolan sillalla kaffilla, ni piti kerätä voimia jotta meni pihalle haraamaan hiekkaa ja siivoomaan magnolia pensaan aluset..enempää ei ruutia löytynyt mut hyvä näinkin. Jokin ötökkä kiusaa sieboldiitä ja lähellä olevaa kirsikan nuorta puuta ..pyrin noukkimaan reiälliset ja sivusta nakerretut lehdet pois.
Eilen putsasin takapihalta kukkapenkin ja pikkusyreenien alusta,reilusti tauottaen,kävellen ja seisoskellen välillä.
Tuntu taas hyvältä olla hyödyksi ![]()
Tänään jatkuu etupihan penkkien kans,kattoa mitä teen,en kuiteskaan palijon.
Onhan nuita poutapäiviä(toivottavasti) eessäpäin ![]()
Otat nyt varovasti sen niskan kanssa! ![]()
Mä sain plantaarifaskiitin siitä kivien kantamisesta. Jalkapohja on ollut parina aamuna niin kipeä, että kävelen kuin merirosvo.
Kyllä terveyttä pitää arvostaa, eikä rikkoa paikkojaan!
Painavien juttujen kuskaamiseen kivikossa ja hankalassa maastossa kannattaa hankkia vahva ahkio jossa on muovilistat pohjassa. Ei umpimetsässä tai kallioilla kottikärryillä kuskata polttopuita tai kiviä.
Minä siivosin eilen yhdestä pionipenkistä suurimpia rikkoja, kärrillinen tuli kamaa enkä jaksanut edes koko penkkiä käydä läpi.
Kitkiessä löysin pionin alta pienen vaskitsan, sellainen ohut noin 15 senttinen. Täällä näkyy silloin tällöin vaskitsoita, mutta ovat olleet isompia.
Molempien pihojen nurmet ajettu ja trimmeröity. Molemmista kitkin saavillisen.
4 viestiä yhdistettiin ketjuun: Lämpökompostori
Isäntä leikkasi nurmikon ja puhalteli myräkkäpäivän jäänteet eli kävyt ja neulaset, kolme kottarillista tuli taas polulle moskaa.
Minä siivosin liri, lirin, eli suihkukaivon, harjasin ja putsasin pumpun ja uudet vedet.
Nyt voi keskikesän juhlat alkaa, hyttysiä on hitosti. ![]()
Tänään istuttelin tuskassa loput siemekasvatit,pitääkö kiinanastereita olla 150 kpl ???
Sain net tungettua johonki.
Pikkusen kukkapenkkien siivoilua.
Hmm,aamusta käytiin Hautajärvellä äitin ja isän hauvvalla ja vuetiin kukka.
Mussukka leikkas nurtsin,minä putsailin porkkanapenkkejä ja harventelin,levittelin katteen maahan ![]()
Nyt kulutetaan aikaa terassilla,paitsi mussukka laitto poron lavan suolauksen jälakeen uuniin,ootellaan saunaa ja sitten tulille Juhannusta vuettämäön.
Lisäsin värimintun miesystävän pieneen kukkapenkkiin. Vähän kerrallaan![]()
Siivosin hänen muutaman taimen mansikkapenkin ja katoin alustan.
Kelaleikkuri taitaa olla hajoamassa, ja jos on, on paljon heikompi kuin edellinen. Bosch on ollut käytössä 3-4 v., Jonsered palveli 26 v. Miksiköhän poika nauroi ja varoitti tapaturmasta, kun sanoin käyttäväni viikatetta tarvittaessa?
Tänään harjoittelin pitkästä aikaa viikatteen käyttöä. Nuorena osasin hyvin, mutta taito ehti ruostua välillä. Pohjanmaalle muutettuamme piti opetella Härmässä valmistetun viikatteen käyttöä. Sillä niittäminen rasittaa selkää ja käsiä. Onneksi sain siskolta sen lapsuuden viikatteen, jolla niitetään selkä suorana,.
Leikkasin alppikärhön ales. Isompi homma kun luulin. Pitäisi kasvaa melkein entiseen mittaan kesän aikana. Ainakin aiemmin.
Tuosta kasasta saisit hyvää kuiviketta kompostoriin, jos joku silppuaisi.
Meinaan yrittää kunhan arki koittaa.
Meillä kasvaa alppikärhö grillikatoksen seinän vieressä. Olen riipinyt sen alas milloin talvella, milloin keväällä ja toivonut että älyäisi kuolla. Turha toivo, aina kesällä tunkee jostain raosta liaania grillikatoksen sisälle ja syksyllä on taas sellainen puska seinustalla ettei sisältä näe ulos.
Siis apua mikä määrä tavaraa! ![]()
Älä säikähä Henni. Sitä voi karsia leikkemällä vaikka vuosittain niin se pysyy aika kivasti sille annetuissa rajoissa. Sit vapaan kasvatuksen tuloksen voi tosiaan leikata läheltä maata poikki ja alottaa ns. alusta. Yhessä kesässä se taas paikkansa kivasti ottaa.
Toi Kurpan, ja se mun myös, on vanha kasvi. Uudet ei röyhähdä ollenkaan tollasiksi, menee monta vuotta että juuresta alkaa reilusti varsia kasvamaan.
Tosiaan, minähän sain sitä samaa!
Ihan puhtaasti ajattelin kyllä tuossa vaan sitä Kurpan työmäärää. ![]()
Istuttelin pitkiä lamoherukan oksia kasvamaan yhden kiviraunion päälle. Toisesta paikasta katkoin liikoja pois. Keväällä pölyttäjille hyvä pensas ja sen tähden annan noille rötkylöille mahdollisuuden kasvaa toisessa paikassa. Kunnon sadekuuro tuli sopivasti kastelemaan. Loppupäivästä taidan pitää puolipekkasen
on niin kostean näköistä ulkona.




