Aavikkoruusu, Adenium obesum

Pikkuisen paha tilanne avata palstaa, kun pitäisi olla viisas siihen tehtävään. ;) Tässä kuitenkin Pirkko-Martalle palsta ja aika harvinainen lienee kukka, kun ei haulla kovin paljoa tietoa löydy ja kummempaa suomenkielistä nimeäkään ei VKN tunne.

Vai noin mukavan näköinen se pikkukasvina onkin?? Taidan perua aiemmat sanani, Pirkko-Martta, ja huolia sittenkin siemeniä kieli ulkoakieli ulkoakieli ulkoa. Onkohan se hidaskasvuinen? Sitten ei auta muu kuin toivoa pitkää ikää :) laitan hölöä, kunhan ehdin...

Tieteellinen nimi taitaa olla Adenium obesum. (lunttasin) silmän isku

Plänttään tuon kuvan vielä tähän, jotta tiedetään miltä näyttää. Siis Adenium obesum:

Voi itku sentään - kopioin tuon nimen Pirkko-Martan viestistä ja kirja minullakin on edessä auki, mutta en huomannut virhettä. :( Sitä se tekee, kun yrittää omiakin hommia välillä tehdä, niin virheitäkin tulee! Pakko noita otsikoitakin on joskus tulla mahdollisuus korjailla, joten eiköhän sekin vielä joskus tule oikein.

Kukka on joka tapauksessa nätti!

Vaikuttaa olevan kerrassaan mahtavan hiano kasvi! Kannattaa vilkaista Googlen kuvahaulla!

Voi, voi, laitoin juuri loput siemenet multaan. Mutta katsotaan alkavatko itää. Muutama siemen iti edellisestä kylvöstä ja nyt on kasvamassa pari tainta. Joten ollaan kuulolla, toinenkin halukas ottaja on jo tiedossa. Siemenkirjeisiin olen laittanut näitä siemeniä, joten niitä taitaapi olla aika monella. Kirjoitelkaahan tänne kun olette saaneet taimet kasvamaan. Jaksavatko kasvaa täällä pohjolassa. Se siemen oli patasudin näköinen.

Tässä Israelissa otettu kuva viime syksynä. Värit ei oikein taida pitää paikkaansa, ovat liian tummana lähikuvassa otettuna.

Ja tässä toinen kuva

Adenium ruukussa. Se pudottaa lehtensä usemamman kerran vuodessa, mutta kasvattaa uudet heti perään. Vielä tämä ei ole kukkinut.

Mullekkin kelpaisi siemenet tuollaisesta kieli ulkoa

Siinä minun aavikkoruusussani on tosiaankin aivan vaaleanpunaiset kukat. On kukkinut joka kesä-laitan kuvaa, kun kukkii. Vanda, oletko yrittänyt kukittaa kasviasi? Minun kasvini saa kesäisin oikein höykkyä ulkona aurinkoisella seinustalla, minne kokoan kaikki mehikasvini. Hoito muistuttaa pitkälti kaktusten hoitoa. Valitettavasti en ole huomannut minkäänlaisen jakopalan ottamisen mahdollisuutta. Tietääkö joku muu, että onko muuta mahdollisuutta kuin siemenkasvatus?

Onko muuten Adenium ja Adenia sama asia?

Kyllä toivoa varmaan on jakopaloista. Omani sain nimenomaan juuren tyveen kasvaneesta jakopalasta, jonka eräs setä Bangkokissa kaivoi minulle. Täytyy ruveta syventymään ensi kesänä paemmin tuohon kukitukseen. Ilmastorytmi Thaimaassa on talvella kuivaa ja viileät yöt (15-19 astettta, päivisin yli 30), sitten alkaa kuuma kausi (meidän keväällä). Meidän kesämme aikana on kuuma ja kostea sadekausi, joka loppuu vähitellen lokakuussa. Sen jälkeen siellä alkaa taas "talvi"

Voi minnuu, että silloin kieltäydyin tarjouksesta....muka tilanpuutteen vuoksi , turhaa höpinää, -tilaahan on vaikka kuinka  tuon tyhjän kaljapullon paikalle vaikkapa...

^Herttinen... Todella mahtava kokoelma hymy Juu ja kyllähän tuolla tilaa on vaikka kuinka naurua

kieli ulkoa kieli ulkoa kieli ulkoa

Mikähän Pirkko-Martan siemenistä mahtaa olla kyseessä kieli ulkoa ?

Adenia ja Adenium ovat eri kasveja. Minulla on ollut muutama Adenia keramanthus, mutta en ole onnistunut niiden kanssa juurikaan. Adenium obesum ja A. somalensis ovat minulla tällä hetkellä, mutta eivät kovinkaan hyvässä kunnossa villakilpikirvainvaasion takia.

Ovat muuten näköjään nämä Adeniumit kovin komeita kukkiessaan, toivottavasti saan ne vielä joskus kukkimaan.

^Mua ei niinkään kiinnosta kukat mutta pullukkamainen varsi kylläkin silmän isku

Onpa ihanan kotoinen tunnelma tuolla RvaHelmiksen ikkunanurkkauksessa hymy

Eikö adenia olekaan Adenium obesumin suomenkielinen nimi? Olen tottunut kutsumaan kasvia adeniaksi, koska se nimi löytyy usein huonekasvikirjoista.

Upea nurkkaus RvaHelminukkajäkkärällä, oikein houkuttelee istuskelemaan ja katselemaan. Vähänkö mä oon kade.kieli ulkoa