Aavikkoruusu, Adenium obesum

Eh, näitä nurkkauksia on neljä siinä yhdessä tilassa eli kuistilla, niiden välissä mahtuu juuri ja juuri seisomaan kädet sivuja pitkin silmän isku ei siitä kateelliseks kannata ruveta hymy

Oli mitä oli, mutta kateellinen on hän ..upea ja rehevä  

Pystyykö aavikkoruusua eli Adenium ebessumia lisäämään pistokkaasta..? Kaverilla olisi sellainen ja tarvittavat ohjeet puuttuvat.. vai oliko pistokas ihan turha juttu?

^-- Hups tuli painovirhe paholainen ja kerkesi väliin. eli siis obessum, ei ebessum

Minä otin sieltä Israelista viime syksynä niitä oksiakin mukaani, eivät juurtuneet millään. Mutta nythän se voisi onnistua näin keväällä. Voipihan sitä koettaa onnistuuko.

Vilkaisin vähän kuukkelista, että mitä lisäyksestä on kirjoitettu. Alla olevassa englannin kielisessä linkissä kerrotaan pistokaslisäyksen olevan helppoa. Pistokkaan täytyy antaa kuivahtaa jonkin aikaa (olikohan joitakin päiviä), että muodostuu kallusta. Varovaisuutta kehoitettiin noudattamaan kasvin eritteen takia. Sormikkaat ja suojalasit!

http://mrbrownthumb.blogspot.com/2007/03/my-adenium-obesumpropagation.html

Mie yritän myös saada siemeniä nyt keväällä. Täysi kukinta on juuri käynnissä mutta jos siinä sattuisi olemaan entisiä siemenpalkoja jäljellä.

Vilkaisin varmaan samaa sivustoa, kuin ZZ. Siinä mainittiin myöskin juurrutuahormonin käyttö. Tuli vaan mieleen se keskustelu siitä pajuvedestä-olisikohan apua? Ensin tietenkin hyvä kuivatus leikkaushaavalle ja sitten juurtumaan.

Mielestäni tuolla sivustolla ei kyllä puhuta juurrutushormoonista. Pistokkaiden kuivahtamisen jälkeen ne kehoitetaan laittamaan juurtumiskasvualustaan (= rooting medium). Vai ymmärsinkönköhän asian väärin...

Kuuluuko Adenium mehikasveihin vai mihin...?

Onko Pullukka ja paksujalat mitään kaukaistakaan sukua Adeniumeille? <- Oon nimittäin joskus miettinyt et voikohan niitä lisätä muuten kuin siemenistä tms....

Adenium ja paksujalka kuuluvat samaan heimoon, oleanterikasvit, mutta eri sukuihin. Pullukka kuuluu tyräkkikasvien heimoon.

Mitä muita kasveja noihin oleantereihin kuuluu?

Mä kävin eilen, tämän keskustelun innoittamana, ostamassa lähikukkakaupasta Adeniumin itselleni

Tsekkaappa Googlesta: Apocynaceae. Tämä on heimon tieteellinen nimi. Heimoon taitaa kuulua satoja sukuja ja tuhansia lajeja...

Näemmä noin 200 sukua ja noin 2000 lajia...

Sain poisonilta pistokkaan Adeniumista itselleni ja mietin tuossa että millaiseen multaan se pitää laittaa kuivattamisen jälkeen?

Pistokkaan pitäisi juurtua varsin hyvin normaalissa kukkamullassa, johon ehkä kannattaa sekoittaa hiukkasen hiekkaa. Kasvualusta tulisi pitää tasaisen kosteana. Lämmin, vedoton paikka. (Alalämmöstä olisi hyötyä.) Pidä pistokas auringolta piilossa juurtumisen ajan. Kun tulee aika siirtää pistokas uuteen ruukkuun, niin kasvualustaksi kannattaa valita kaktusmulta. Tällöin, kun kasvilla jo kunnon juuristo, kasvualusta saa jo täysin kuivahtaa kastelujen välillä. Käsitellessäsi kasvia varo myrkyllistä maitiaisnestettä! Huom! Nämä tiedot eivät perustu omiin kokemuksiin, koska oma Adenium vasta haaveena. Tietoja olen kolunnut netistä...

Adenia sopivassa seurassa...

(Olen näköjään itsekin kuvassa, eipä ollut tarkoituksena...)

Kasvi on venähtänyt hujopiksi, tosin lehdet ovat vasta alkaneet kasvaa talven jäljiltä. Pieni parturointi voisi tehdä hyvää.

Wau! Saman tyyliseen seuraan olin itsekin ajatellut tulevan adeniani sulauttaa kuin Ainalla. Sopiva paikka on jo katsottuna pullukan ja paksujalan välistä. Kunhan vielä adenia löytyisi :-)

Ai Poison löysi kaupasta!!! Mitähän oli tällaisen hinta kaupassa? Kaupastakos Ainakin on löytänyt???