Vantaan bermudankolmiosta löysin omani alle viidellä eurolla ja silloin vielä kukkivana. Siitä on kai pari vuotta. Kasvi on yleensä kukkinut loppukesästä muutamalla kukalla (ilman ulkoilutusta). Viherpajasta voisi löytyä, jos joku haikailee vähän isompaa adeniaa.
Kuvasin tämän Kanarialla kolmisen viikkoa sitten ihan muuten vaan. Kasvupaikka on kuuma ja aurinkoinen ja juurilla on vulkaanisperäistä hiekkaa.
Nukkajäkkärä: Joo löysin kukkakaupasta täältä Jämsästä... Aika ihme sinällään että Jämsästä löytyy ylipäätään yhtään mitään
Meillä on täällä yksi kukkakauppa josta aina joskus löytyy vähän
"harvinaisempia" juttuja, kuten esim. pullukan olen löytänyt sieltä ja
nyt tuon Adeniumin jne. Ne ottaa aina joskus, jos kukka-autossa sattuu olemaan jotain erikoisempaa niin ettei tartte ostaa isoa laatikkoa; Adenium oli ainoa kappale (ehkä niitä oli ollut ihan muutama).
No tasapuolisuuden nimissä on pakko sanoa että löysin toisesta lähikukkakaupasta pussiköynnöksen joka on käsittääkseni tosi tosi harvinainen ja vaikea löytää... halpakin se oli; maksoi 10€.
Adeniumi
maksoi 11.50€ tms.
Voi juku, onkohan tässä pakko lähteä ajelemaan jonnekin etsintäreissulle. Siitähän tietysti tulis pihalle yhtä soma , kuin tuossa Harin kuvassakin
Katselin tuossa Adeniumin pistokkaan purkkia ja Jippii sinne oli ilmaantunut juuria.. sain kuin sainkin sen juurtumaan. Äkkiä se kyllä juurtui, jotenkin ajattelin että siinä kestää pitkään.
Minun taimeni ovat nyt tämän näköisiä.
Oikein reippaan oloisia Adeja :)
Täältä löytyy myös Adenium... Laji tosin on Adenium socotranum. Tässä lajissa olisi tyyliä http://www.calhortsociety.org/Pages/adenium.html
Hmm, tuon voisi sijoittaa sohvan tai kirjahyllyn paikalle olohuoneessa. Aika kiva
zz: kuvassa siis sinä ja adeniumisi...?
No ei ku ihan oikeesti... minkä näköinen tollanen on pienenä?
Adenium edelleen vasta hankinnassa, joten saan varmaan vähän aikaa odotella, että yltää noihin edellisen kuvan mittoihin... Täältä löytyy kuva nuoremmasta Adenium socotranumista: http://www.cactuslove.ru/succulents/big_139.jpg
Kivan näköinen
Mun Adeniumissa, se on kai obesa, on aika suora varsi; se on ehkä n. 50cm korkeampi korkeintaan. Pullukoituukohan se isompana?
Siis korkea, ei korkeampi...
Kuka se väittikään, että tuo tieteellinen nimi olisi väärin kirjoitettu? ;)
On se hyvä, että pääsee nyt omat mokansa korjailemaan! ;)
Tässä mun adeniumin siemenet itämässä.
Adenium Obesum Adenium multiflorum
Adenium multiflorumit kasvaa paremmin ja kaikki 5/5 iti. Adenium obesumin siemenistä 3 (4?)/5 iti. Kauan kesti siementen postitus, hetken jo luulin ettei tulekaan! Mutta jos vaan saan nämä pienokaiset kasvamaan isoiksi, kaikki on ollut sen arvoista
Vinkkejä tietäviltä otetaan vastaan. Tietääkö joku koska pitäis siirtää omiin purkkeihin? aika jäntevän oloisia ovat, toivottavasti pysyvät sellaisina piti antaa äipälle lahjaks äitienpäivänä, mutta en vielä raaskinnu kun ovat noin pieniä. Pankin kanssa vaan kului aikaa enemmän kun oletin.
Minusta nuo muistuttavat kaktusten taimia. Minä ainakin noudattaisin kaktusten kasvatus niksejä. Onkohan Smaa74 tai joku muu kaktus-guru kuulolla! Sieltä tulisi tiukkaa asiantuntija tietoa asiasta .
En kyllä väitä olevani mikään kaktusguru mutta ei nuo kyllä kaktuksen taimia ole! Ellei sitten jonkun opuntian. Mutta käytä vaan kaktusten hoito-ohjeita.
En toki väittänyt yllä olevia taimia kaktuksen taimiksi, vaan ovat tyypiltään samanlaisia, joten siitä päättelin, että noille sopisi samantapainen hoito kuin kaktuksenkin taimillekin. Toivottavasti nyt kirjoitin asiani hieman selvemmin.
Pakko vähän elvistellä kun mun adenium on alkanut kukkimaan
Tässä vielä kokovartalokuva ennen kukkimista
Älkää kiinnittäkö huomiota epäsopivaan suojaruukkuun....