Aavikkoruusu, Adenium obesum

Täytyypä käydä noilla sivuilla. Otin siemenet siemenkirjeestä. Luinkin tästä ketjusta, että sinulla iti muutamaan päivään.

Minulla iti Adenium somalense todella nopeasti!

Pirkko-Martalta saadut Adeniumin siemenet itävät, paksut juuret menossa multiin. Itämisaika noin viikko.

Mitä te teitte niille siemenille? Minulla oli 3 siementä, mikään ei ole itänyt.

Se siemen pitää olla kovahko pötkylä, ei saa mennä rikki varovasti sormien välissä pyörittäessä. Minäkin sain Pirkko-Martalta siemeniä, niiden joukosta löytyi vain se yksi itämiskykyinen siemen. Se riittääkin minulle! Nuo myöhemmin mainitsemani Adenium somalense-siemenet ovat muualta.

Pitääkö sitä siementä jotenkin pyörittää sormienvälissä (kysyy hölmönä)?

Noh, ei tietysti tartte :slight_smile: Huomasin vain että siemenet, jotka olivat tyhjää täynnä, hajosivat muruiksi ja se yksi ainoa itämiskykyinen pysyi ehjänä. Tulinkohan nyt ymmärretyksi?

Kyllä tuli! Ja sorry tyhnmä kysymykseni:):slight_smile:

Laitoin vaan kostean mullan pinnalle valoon ja sumutin päivittäin. Ruukun päällä kirkas läpinäkyvä kalvo.

Vihdoin iti minunkin adeniumini! Kiitoksia vaan siemenistä Pirkko-Martta!

Todella pitkään se vaan vei, ehdin jo luopua toivosta. Ensimmäisen satsin nakkasin multaan 12.2 ja kun mitään ei tapahtunut laitoin toisen erän 14.3 ja eilen huomasin että yksi alku on ilmaantunut.

Piti laitta tästä kuva,kun oon niin utelias tietämään ,miten muilla on kasvu edistynyt kylvönjälkeen. Minusta tämän kasvu on pysähtynyt ei tee muutakuin kasvattaa tuota paksunvaa runkoaan,mutta ei pitutta eikä ees uusia lehtiäkään oo tullut aikoihin.

Minun adeniumini on ihan vain Backaksesta peräisin - pari viikkoa sitten ostin ja ihastelen sitä edelleenkin. sydän Adenium tuli jossain huonekasvikirjassa vastaan ja jäi jotenkin pysyvästi pyörimään mieleen. Asuntoni kaikki ikkunat ovat eteläänpäin aurinko, joten kaipa adeniumkin näissä oloissa viihtyy.

Eilen sorruin ostamaan Espoon Plantagenista adeniumin. Oli poistopöytällä 4 eurolla, en voinut vastustaa. Kukassa on nuppujakin, toivottavasti jaksaa avata ne.

Niinpä minäkin sorruin ostamaan tämän,vaikka onkin tuo pikkuinen siemen taimikin .kestää ikuisuuden ennenkuin akaisi kukkimaan.

Kerrottukukkainen Adenium obesum “Polaris” siementaimi , n5-6 cm olisi kotia vailla.

Pitääpä kokeilla kanssa tätä mutkan kautta laittamista. Mulla on ylimääräisenä erilaisia adenium-siemeniä : -Adenium arabicum mix. -Adenium arabicum `RCN´ -Adenium obesum `Double´ -Adenium obesum `Jaw Khun´

Kiinnostuneet voi hölötellä,. Näkyy se onnistuvan rakentaja.fi kautta.

Noiden edellä olevien lisäksi on siemeniä: Adenium obesum `Uranium´ ja Adenium somalense mix.

Adenium-siemenet varattu.

Adeniumit kasvattavat uusia lehtiä.

Ne on tulleet viime kesänä Kakteen-Haagenilta, en tiedä kuinka vanhoja ovat, eivät ole kukkineet. Pitäisi olla varmaan valoisampi paikka, mutta kun ei ole, saavat tyytyä olemaan tuossa.