Ahkeraliisa, Ruusuliisa, Impatiens walleriana

MoonRiver, täältä löytyy ruusuliisojen kuvia.

Joo, ruusuliisan olen tilannut. Nyt olen varma. Se on tuo valko-puna raidallinen. Jos vielä vaivaan Kurpitsaa sen verran, että kysyn kuinka isoksi kesän aikana juuri tuo puna-valkoinen lajike kasvaa? Tiedän sitten istuttaa oikean kokoiseen ruukkuun, ja niin että muillekkin jää tilaa kasvaa.

Tässä kuva toissa kesältä hautuumaalta. Kuvassa kaksi ruusuliisaa. Ilmoista riippuu paljon kuinka suureksi kasvavat. Punasävyiset kasvavat kaikki hyvin.

Ihanat noi ruusuliisat!

Ohoh! Kasvaapa isoksi. Olipas hyvä, että aloin kyselemään ja tuli tietoa. Olisin muuten kuvitellut, että on sellainen petunian kokoinen. Tuossahan joutuu tarkkaan miettiin, kuinka lähelle uskaltaa jotain muuta laittaa, ettei vallan peity alle. Mutta, upea kukka! Olen tosi iloinen nyt, että olin tilannut!

Mulla on tainnut käydä aloittelijan tuuri! Uteliaisuuttani ostin pussillisen ruusuliisan siemeniä ja laitoin osan kasvamaan. Melkein kaikki iti. Osa taimista on tosin kasvanut kovin hitaasti, osa yllättävän hyvin.

Olen jopa vienyt tuliaisina osan taimistani ystäville.

Mut nyt vasta teidän kuvia ihaillessa ymmärrän mistä kaunokaisesta on kyse!

Onko nyt myöhäistä laittaa loput siemenet kasvamaan?

Näyttäisi siltä että taimet viihtyvät loistavasti kukkapenkissä. Mites sit syksyllä? Kaivanko ylös, laitan kukkapurkkiin ikkunalaudalle ja sit alkuvuodesta otan uusia pistokkaita?

Laitetaanko ne pistokkaat talvella eka veteen vai suoraan multaan?

Voinko ottaa nyt pistokkaita taimistani?

TätiVehreä, tässä lyhyesti talven ja kevään ruusuliisan kasvatuksesta.

Syksyllä otin neljästä eri värisestä ruusuliisasta pistokkaat kosteaan multaan juurtumaan ja sain hyvät juurtuneet alut. Syksyllä oltiin viikko pois ja vain yhdessä oli kaksi pientä elossa olevaa oksan alkua jotka leikkasin ja juurrutin taas mullassa. Kuvassa toinen surkeasta alusta.

Tässä nyt ne kaksi alkua sen jälkeen kun niistä on otettu kymmeniä pistokkaita kevään mittaan.
Heidän ulkomuotonsa kärsii jatkuvasta leikkaamisesta.

Tässä pari viikkoa sitten juurtuneina vauvoja.
Pistokkaat juurtuvat reilussa viikossa lisävalon alla, ei tarvitse muovia päälle.

Tässä nuori kaunotar.

Kiitti Kurpitsa! Taidan tuupata mun loput siemenet saman tien kasvamaan. Mulle on tullut Ruusuliisa-kuume…

Hei te ketkä ette saa ruusuliisaa kasvamaan siemenestä…

Ettehän ole peittäneet siemeniä?

Mä meinaan ajatuksissani peittelin noi 5 viimeistä siementäni ja luin sit vasta istutusohjeet. Noh, koetin sitten kaivaa ne taas näkyviin. Katsotaan itääkö ne nyt ollenkaan.

Oi tuo alempihan on makea! Ja onkos tuo ylempikin kirjava?

Miksi alkoi tehdä mieli karkkia? Vaikka vaahtokarkkeja. Piparmintusta en tykkää. Tosi suloisia kukkia!

Suoraan multaan ja joku huppu tai vaikka juomalasi väärinpäin päälle.

Voi kun herkullisen näköisiä ;))

Siemenistä kasvatettujen väriä on muuten hauska arvailla lehtien perusteella…Sen näkee suoraan onko tulossa valkoinen/vaaleanpunainen vaiko tummemman punainen, mutta niin tieteelliseksi en oo vielä arvauksissani päässy, että oisin onnistunut sävyä arvaamaan. =))

Taidan lisätä tuon lajin hankittavaksi parvekkeen ruusutarhaan. Seurana sillä on kiinan- ja mustanmerenruusuja naurua. Lisäksi iso liuta muita huonekasveja.

Minä olisin ostanut kaksi ruusuliisaa portaanpielen laatikoihin. Ne ainoat kesäkukat jotka meinasin ostaa, kun on noita omia taimia niin paljon… Niin tietysti olivat puutarhalta loppu! PAH.

milloin on etelä-pohjanmaan taimienvaihtopäivät? Jos olis jo loma alkanut....

missä?

Voi kun on vähän liian pitkä matka Lapualle ruusuliisojen ostoon… Niitä muuten olisi ollut toisessa puutarhamyymälässä, jossa ensin kävin. Olivat ihan toispuoleisia ja hujoppeja enkä ostanut, kun viime vuonna puutarhalla oli hirmu hyvän näköisiä. Nyt mietin että olisiko sittenkin pitänyt…

Nuo kirjavat on kyllä upeita!

Mulla on vain tuota vaaleanpunaista, ollut jo vuosia. Viime talvi melkein teki selvää ko kasvista, mutta sitkeästi se selvisi sekä ripsiäisistä että vihannespunkeista.