Ahkeraliisa, Suljettu, Jatkuu: -> Ahkeraliisa,Ruusuliisa

Näin kauniskukkaisen ahkeraliisan löysin torilta. Parvekkeeni kaipasi lisä kukkia kun osa kylvöksistäni kuoli. Valitsin ostokukatkin sillä perusteella, että saan niistä ehkä siemeniä talteen ensi kevättä vartensilmän isku.

Onko totta, että kerrottukukkaisista kesäkukista ei saa itämiskelpoisia siemeniä? Samaisella torimyyjällä oli aivan ihastuttavia kerrottuja ahkeraliisoja, jotka olivat kuin pieniä ruusuja. Maksoivat vaan kolminkertaisesti tavallisiin verrattuna. Mutta jos niistäkin saisi siemeniä talteen, niin sittenhä se maksaisi itsensä takaisin...

Kerrottukukkainen liisa on ns. ruusuliisa, ja sitä voi kuulemma lisätä pistokkaista. Minä yritin pitää talven yli elossa ruusuliisanpistokkaita mutta liukenivat veteen ja juurtuneet kuihtuivat purkkeihinsa.

Yritän asiaa uudelleen hiukan eri konsteilla ja suuremmalla lämmöllä.

Minulla tämmöinen ahkeralissu..yritän saanko sitten talven yli..niin

Kun asuimme rivitalossa, oli mulla noita kerrottukukkaisia liisoja aina portailla. Naapurin mummo kävi kysymässä luvan, saisiko hän "salaa" käydä nappasemassa syksyllä ennen halloja siitä pistokkaita. Hän uskoi lujasti siihen, että ne kasvavat vain, jos oksan "varastaa" ...

ps. hän kyllä sai ne kasvamaan

Minulla on tuota valkokukkaisena. Olisin ihan tyytyväinen, jos saisin sen menestymään edes tämän kesän. Tuo olkikukka vaatii niin hirveästi vettä, että pelkään tämän liisan mädäntyvän. Laatikon sisällä on altakastelu-kukkalaatikko ja saa olla vettä lisäämässä koko ajan.

Mikä vaivaa ruusuliisoja? Lehdet menettäneet kiiltonsa ja koko kasvi näyttää nuutuneelta.

Aamupäivällä paistaa aurinko, mutta muuten varjossa. Lannoitteena kanankakkarakeita ruukun

pohjalla ja kastellutkin olen.  Mitä teen?

Tarkista ettei punkkeja tai muita örkkejä ole kasvin riesana.

Jyväskylän satamassa on näin upeat ahkeraliisaistutukset:

Teksti edelliseen, ahkeraliisa on minun lempikukkiani ja nyt koristin sillä myös kasvihuonettani.

Siis tämäkö on sitten ruusuliisa?

Tää kasvaa äitin pihalla ja tässä on vain yksi taimi

Kyllä Leijan kuvassa on ruusuliisa, itselläni on samaa väriä ja on kyllä nyt komeimmillaan.

Vaikka joka kesä minulla on ahkeraliisaa niin en keväällä muista kun isoiksi ne kasvaa. Nämäkin istutettu reunakasveiksi. 

Kaksi kysymysta joihin toivon vastausta, jos joku sattuu joskus lukemaan tätä ketjua.

1) Tilasin näköjään netistä Ahkeraliisoja (unohdin sen). No nyt ne tuli ja lukee vain että Ahkeraliisa Puna-valkoinen. Ei lajike nimeä. Minkä näköinen mahtaa olla? (tiedän kyllä perinteisen ahkeraliisan).

2) Laitan varmaankin melko varjoon ruukkuun nuo ahkeraliisat. Mikä muu kesäkukka viihtyisi niiden seurana melko varjossa (samassa ruukussa)?

Tarkoitatko tavallista vai kerrottua. Ruusuliisa otsikon alla löytyy kuvia kaksivärisistä.

Lumihiutale on miun suosikki ruusuliisan kanssa samoin esim. heliotrooppi.

Arvelisin että on kerrottu. Tuskin olisin tavallista tilannut. Ei löytynyt enää koko kasvia puutar**.co* sivuilta, vaikka oli myynnissä helmikuussa. Lumihiutale kuulostaa oikein hyvältä, ja heliotrooppi ihan loistavalta, sillä sitä olen kylvänyt tammikuussa jo tulemaan. Noista kolmestahan saisi hienon yhdistelmän. Viihtyykö heliotrooppi myös suht varjossa?

Paremmin viihtyy varjossa kun auringossa.

Kiitos Kurpitsa! Laitoin nimittäin ensimmäisen kerran heliotrooppia tulemaan, joten en ole vielä ehtinyt tutkailla sen kasvupaikkavaatimuksia. Ruusuliisa+lumihiutale+heliotroopi, näen jo mielessäni yhdistelmän ja ainakin mielikuvassa näyttää tosi hyvältä=)

Minä tilasin punavalkoisia ahkeraliisoja Kodin Kukilta eli netistä www.puutarha.com. Lehtisessä lukee että “kerrotut ruusumaiset ahkeraliisat”.