Ahkeraliisa, Suljettu, Jatkuu: -> Ahkeraliisa,Ruusuliisa

Ei ole kokemusta. Puutarhoille nekin tulevat keväällä pistokkaina eli luulisin, että samoin menisi kun ahkeraliisakin.

Kuinka nopeasti ahkeraliisan siemenet menettävät itävyytensä?

Tietäisikö kukaan? Mulla on nimittäin viime keväältä jääneitä siemeniä (ts. toissa kesänä kerättyjä), kuukausi sitten kylvettyjä eikä niissä näy vielä mitään eloa.

Onkohan ne siemenet menneet vanhaksi vai olenko vaan kylvänyt ne “väärin”?

Ei ne vanhaksi pitäisi noin vaan mennä, mutta jos ne ei olleet tarpeeksi kypsiä? Ostosiementen kohdalla ahkeraliisat on olleet monesti huonosti itäviä.

Ok, ostosiemenistä ei ole itänytkään yhtään, noista itsekerätyistä viime vuonna tuli ihan hyvin taimia, nyt on ollut niidenkin kanssa huonoa. Ehkä ne on painuneet liian syvälle, joko kastelun tai kissan seurauksena. Viskelen lisää multaan.

Ja kiitos vastauksesta!

Hmm… Ahkeraliisassa, tai itse asiassa se on ruusuliisa, kuitenkin, esiintyy “sokerointia”, ihmeellistä tahmaa lehtien pinnoilla. Mummoni on hädissään. Mikähän sitä vaivaa?

No niin, tutkin hieman asiaa ja syyllinen lienee vihannespunkki. Pitihän se arvata.... no-jaa

Tuolla jossain toisessa ketjussa oli ahkeraliisoista puhetta ja tässä nyt on tehty just niin viskattu kanankakkaa männyn juurelle liisat siihen, kukinta on pomminvarmaa kunhan paikka on vaan katveessa ja kosteutta riittää, paahteessa eivät menesty.

Liisa on minusta mainio rumien nurkkien maisemointi kasvi vaikka usein miten varmaan ruukkussa kasvatetaankin

Meillä tuohon portaiden väliin ei paista aurinko ollenkaan, pitikö mun vielä tuota ahkeraalisaa koklata…

…kyl se sittenkin paistaa, aamulla, just katoin kun aurinko paistaa että mihinkään se valo yltää

Sinne vaan kyllähän ne kohtuuaurinkoa kestää muttei sitä normaalia hervotonta kesä paahdettahymyä

Äippä osti itselleen kaksi ruusuliisaa puutarhalta, ne ei montaa päivää kerennyt olla hänellä ku alkoivat tiputtaan nuppuja ja muutenkin ovat niin kurjan näköisiä, liisat on kuistissa viileässä, mistä liisat veti herneet ku noin oireilevat?

Minun liisoille on joskus käynyt samoin. Johtuu ehkä kasvuolosuhteiden muutoksesta. Jatkossa kuitenkin tekee uusia nuppuja, jotka eivät tipu ja kukkii ihan kunnolla.

tämä on vallan ihana liisa tykkään tästä kaunottaresta tosi paljon

Erinvärisiä liisoja keittiön ikkunalla

Ihana asetelma Jadeliilalla, justiin mun makuun :slight_smile:

No nyt kyselen tyhmiä, mutta miten ahkeraliisoista kerätään siemenet? Onhan se pallero keskellä sitä kukkaa siemen? Pudonneissa kukissa ei sitä palleroa enää ole. allapäin Tähän on tietysti joku ihan yksinkertainen juttu, jota en nyt taas hoksaa.

Tyhmiä kysymyksiä ei ole.

Tavallinen ahkeraliisa tekee hyvin siemeniä ja se on se pallero siellä keskellä. Siemenet kerätään erittäin varovaisesti silloin kun pallero on pyöreähkö. Siinä vaiheessa saa olla tarkkana kun palleroon koskee, koska sillä on tapana ampua siemenet heti maailmalle. Jos pallerot saa ehjänä sisälle kuivumaan kannattaa kuivumispurkin päälle laittaa jokin suojus, jottei siemenet ole ammuttu pitkin nurkkia.

Olisiko tästä kuvasta apua sinulle, siemenkodt tulevat myöhemmin syksyllä ja siemen on kypsä kerättäväksi kun kosketat kotaa ja se räpsähtää sormissa auki ja siemenet tippuvat kouraan.

Aina ja kaikki liisat eivät kehitä siemenkotia, viime syksy oli huono vuosi siemenkeräykselle.