Nyt uutena näyttää niin kovin puhtaalta, mutta ajan patina varmaan pian korjaa tilanetta.
Mä oon tänään ahkeroinut pihassa. Isäntä tuossa männä viikolla kaivoi sadevesirännin alle suppilon ja siitä putken ojaan ja tänään mä tein siihen ympärille kivikkoryhmän ja samalla tein pajusta uuden aidan kukkapenkin ympärille (lähinnä estää ettei koira niin herkästi kaivaisi kukkapenkissä, entinen aita oli jo vähän päässyt ränsistymään. Poistin myös rikkonaiset valaisimet samalla.
Ennen:

Jälkeen:

Tuosta nurkalta pitää vielä siivota nuo antennit ja muut rojut. Siistimpi silti mielestäni jo nyt.
Minä tulin taas tänne aitapuolelle kyselemään, kun naapurin kanssa yhteinen aita toteutetaankin pääosin kierrätyslaudoilla, mutta ne ovat ilmeisesti punamullalla maalattuja, enkä vielä ole hoksannut, pystyykö punamullan siten poistamaan pinnoista, että aidasta saa valkoisen?
Ja toinen kysymys koskee aidan alustaa. Kun maastollisesti rajamme on nyt yhdistetty ja vähäinen erottava sammal-ojannekaistale on kadonnut, miten kannattaa tulevan lauta-aidan alustan kanssa toimia? Aidan mitaksi tulee noin 40 metriä - riippuen siitä kaatuuko yksi rajalla kasvava pihlaja ja jätämmekö käyntiportin vai ei - enkä oikein suurella innolla niin pitkää matkaa viitsisi kykkiä vapaaksi esim. juolavehnästä, jota rajan taakse ehti juurtua runsaasti tontin autiovuosina.
Ansun todella kannatti tarttua toimeen
Moneen joka ikinen päivä ohitettavaan kolkkaan kertyy kaikkea ihmettä, mihin oma silmä tottuu niin, ettei niitä edes huomaa.
Mutta aidan väri ei vielä ole lopullisesti ratkaistu aihe. Kävin äsken ulkona katsomassa pihaa ja kuvittelemassa metsäisten tonttien välille valkoisen aidan ja kyllä tuntui pahalta. Miltähän tummanruskea aita mahtaisi näyttää pitkänä pintana? Siinä saisi luultavasti punamullan värin helpommin peittoon. Testata voisi ehkä yläkärjet valkoisiksi…
(En ole vielä nähnyt niitä toisia tulossa olevia lautoja. Jos ne onkin jollain lateksilla maalattu, tulee vähän suurempi raapimisurakka.)
Meidän mökki on alkuaan maalattu keittopunamaalilla (joskus sata vuotta sitten). Jälkeenpäin on uskottu milloin ketäkin maalikauppiasta ja neuvoja on satanut miten siinä saa pysymään maalin päällä. Nyt siinä on ollut kaksi vuotta petrooliöljymaali ja sekin kukkii. Se laitettiin puhtaaksi putsatulle puulle. Nyt maalitehtaan mies sanoi että keitetyn punamaalin päälle ei voi maalata niin että siinä montaa vuotta maali pysyy. Asia erikseen on sitten nämä kauppojen ns punamaalit jotka on tehty teollisesti, niistä ei mulla ole tietoa.
Huh, huh, tuota vähän pelkäsin. Pitää vielä tutkailla miltä punamulta-aita vaikuttaisi tuossa.
Näitä “punamultamaaleja” on montaa väriä.
Ja punamulta on niin hyvä maali ettei sitä tarvitse peittää kuin - punamultamaalilla. Peittää ja on edullista ja puu voi hyvin.
Tosiaan, niitä keittomultamaaleja voi tehdä muistakin väreistä kun punaisesta. Siten voi tehdä sinistä, keltaista, harmaata ja ties mitä näiden sekoituksia. Sitä punaistakin on ainakin faluninpunainen ja italianpunainen. Paljaaseen puuhun voi vetäistä myös rautaoksidilitkua, näyttää vedeltä mutta parissa viikossa tulee hurjan kaunis harmaa.
Keittomaaleja tosiaan on montaa sävyä, mutta pitää ottaa myös huomioon se, miten eri sävyt kestävät ulkosalla. Se ei myöskään pysy pinnassa, joka on ennestään maalattu jollain muulla kuin aidolla k.maalilla. Otahan Sand tämäkin asia huomioon, vaikka raapisit vanhat lateksitkin pois, ei pysy...
Se harmaannuttaminen tehdään rautasulfaattivedellä..
Kunhan romulauta saapuu, otan näytteen kainaloon ja tutkitutan ammattimaalarilla, joita tunnen kaksi oikein hyvin. Myös pari mainiota restauroijaa voivat varmaan äkkivilkaisulla antaa tuomionsa tai ohjeensa :}
Höyläkin on keksitty!
Tarkoituksena rakentaa jonkinlainen aita tontin toiseen laitaan. Rajan takana on metsäpläntti, joka on kaavaan nimetty virkistysalueeksi. Kukaan ei siellä kuitenkaan virkistymässä käy. Tonttimme maapinta on puolitoista-2m puistoalueen maapintaa ylempänä eli tontiltamme jyrkkä pudotus puiston puolelle. Tuohon jyrkänteelle haluaisimme jonkin aidan/aidanteen, jotta lapset eivät siinä rinteessä juoksentelisi ja se myös hieman jäsenöittäisi pihaa. Aidan ei tarvitse olla peittävä vaan estää lähinnä kulkua. Tontimme laskee (rinnetontti) tontin perälle päin mennessä joten tuo aita tulisi vain puolelle matkaa tontin pituutta. Onko vinkkejä minkälainen aita siihen mahdollisesti sopisi. Halpa ja helppo rakentaa saisi olla. Paikkaan on huono istutella mitään. Tai sitten sen pitäisi olla kyllä varsin sitkeä kasvi kuivuutta ja aurinkoa vastaan. Ja vielä silmällekkin kaunis....
Olisiko siinä paikka aidalle, joka on tehty nuorehkoista havupuunrungoista. Myös pajuaita voisi sopia, mikäli maassa riittää elävälle aidalle kosteutta ja yksi ratkaisu voisivat olla jotkut pensaat, jotka on istutettu sen verran riviin, että tyhmempikin huomaa, että kyseessä on tontin raja. Kurttulehtiruusu pärjää aika kuivassa eikä leviä niin äkkiä kuin juhannusruusu.
Tässä hyvin yksinkertainen aitamalli. Jos omasta metsästä pystyy kaatamaan puut, tämä tulee hyvin edulliseksi. Tolpat on vaan nuijittu maahan. Mulla oli kuva aidasta myös metsän puolelta, mutta ei sitä oikein tahtonut metsän puilta erottaa. Eli metsässä aita on suht huomaamaton, mutta rajaa kuitenkin kivasti oman tontin.
Voi, miten tyylikäs aita. Minä tykkään!
Minä myös pidän tuosta, sopii maisemaan ihan nappiin. Tuossa on kyllä yksinkertaisuus valttia! Tuollaista voisin itsekin harkita, jos tarvitsisin aidan meidän ja naapurin väliin. Eritoten vanhoille pihoille sopii.
Ihan siis niin kaunis, ettei oikein voi paremmaksi tulla.
Ai kun kiva kuulla että tykkäsitte. Kaverit nimittäin kylässä käydessään ainä kyselevät, että missäs ne hevoset tai lehmät on. Vihjailevat siis että aidan perusteella niitä pitäisi mukamas omalta tontilta löytyä
. Itsekin tykkään että tuollainen sopii maalle ihan kivasti.
Hei kaikki!
Me ollaan suunniteltu sellaista aitaa jossa olisi niitä puu säleikköjä tolppien välissä (niitä köynnös säleikköjä). Onko kenelläkään mitään ideaa mitä köynnöstä siinä voisi käyttää? Onko esim villiviini hyvä vai humala? Tulisiko niistä kaunis? Vai olisiko joku muu köynnös paree? Kiitos!