Kylvin eilen kreikanakanttia. Tilasin siemenet Impectalta. Pussissa ei ollut kuin kylvöohje. Osaisiko kukaan kertoa, minkälaista kasvualustaa ja valoa akantti vaatii?
Täällä on joskus ollut juttua tuosta `kreikanakanttista`. Nyt en kyllä sitä löydä,mutta laita coogleen haku "acanthus mollis"niin tietoa kyllä sieltä löytyy.
Kiitos Kuutamo, enpä itte tajunnutkaan. No sen verran mitä akantista englannin kielellä tietoa löytyi, tarvitsisi hikevän mutta hyvin kuivuvan maan ja leviää juuriversoilla voimakkaasti. Kesän kuuminpaan aikaan voi lehdet kuihtua. Tosin se oli Texasissa se...
mutta eikun hiekkapenkin tekoon. Revin juuri irti ison pylväskatajan alta koiranruusun juurivesoineen ja kaksi norjanangervoa, tilalle tulee hiekkainen perennapenkki ja havuja.
Jaa miksi revin? Kun koiranruusu oli grillin ruokailuryhmän vieressä ja ne piikit oli aivan kamalat, lapset loukkasi niihin itsensä. Norjanangervot taas söi rusakko maata myöten. Ne pääsivät sireeniryhmään.
kreikanakanttia olen etsinyt siemenluetteloista ja sinäpä Imikkä sen nyt kerroit. Olen nähnyt kreikanakantin luostraripuutarhassa ja se huokailulistallani, täytyy vaan saada. Muistelen että taimia oli jonkin taimiston hinnastossa, olisiko 18€ kpl. Oletteko saaneet talvehtimaan ulkona? Minulla on oletus, että sisätiloissa talvetetaan.
Valtsu, ajattelin yrittää talvetusta kellarissa, nettisurffailuni perusteella kasvi on aika kylmänarka. Eli juuriversoista ei liene pelkoa.... Tosin Aaro Kasvi väittää balkaninakantin talvehtineen Ruissalossa kirjassa "Puutarhasi parhaaksi", mutta kyseessä lienee eri kasvi kuitenkin? Ja mulla kakkos-kolmosvyöhyke.
Impectalta tilaus tuli reippaasti halvemmaksi kuin Exotic Gardenilta, kun tilasin kymmentä eri sorttia. Mutta jos ei tilaa kuin pari pussia, niin Exotic on ok.
Balkaninakantti (Acanthus hungaricus) onkin Kreikkalaista sukulaistaan (Acanthus mollis) kestävänpi, useiden kasvien kohdalla olen todennut, että käytännöllisimmät talvenkestävyystiedot löytyvät usein täältä:
http://davesgarden.com/pf/go/1945/index.html (Balkaninakantti)
http://davesgarden.com/pf/go/177/index.html (Kreikanakantti)
Akanttien menestyminen riippuukin monien muiden arkojen kasvien tapaan siitä, että kuinka hyvin ne pystyy suojaamaan talvella. Jos on mahdollisuus kerätä kuusen havuja vaikka metri joka kasvin päälle, niin menestyvät aratkin kasvit, kunhan ne on istutettu oikeisiin kasvuolosuhteisiin .
Kiitos Tuugga! Olipa hyvä vinkki! Tuon listan perusteella voisin kokeilla akantin talvettamista myös mökin kesähuoneessa, alakertaa kun lämmitetään jatkuvasti ja yläkerrassa pikku pakkanen.
Ensimmäisen akantin kuori näkyy halkeilevan, kun varovasti kurkkasin purkkiin.
Mutta nyt kotiin, pitää purkaa parvekekalusteet remontin tieltä...
Ensimmäinen kreikanakantti iti eilen, eli itämisaika on noin 2 viikkoa, kun siementä ensin liottaa. Valitettavasti ei ole kuvaa laittaa, kun en omista digikameraa. Mutta eka lehti oli hassun karvainen, yleensähän sirkkalehdet on sileitä.
Ylpeänä esittelin miehelle akanttivauvaa ja mies tokaisi, että nyt kyllä alkaa mennä jo tosi pahaksi...
Minulla ollut akantti-holhokki vuodesta -02. Ei ole kukkinut.Talvetus kellarissa. Pari kertaa juurakko mätäntynyt,mutta onneksi lähtenyt juurenpalasta taas kasvuun. Tekee isoja rimpsureunaisia lehtiä.Muistan jostain lukeneeni,että viihtyy voimakkaassa maassa.Koko talven pari lehteä oli vihreänä.Tänä vuonna odottelen sen kukintaa..ehkä..
Täytyy kertoa väliaikatietoja että ainokainen itänyt kreikanakanttini pungertaa vasta nyt toista kasvulehteään minikasvarissa. Toinen kasvulehti on teelautasen kokoinen. Kymmenestä kylvetystä siemenestä iti sitten kaksi, joista toinen heitti henkensä jo alkuvaiheessa.
Kannattaisiko akanttia tuoda juurenpaloina Suomeen? Tässä vinkki kaikille Kreikkaan matkustaville. Ajatuksen toimivuutta en ole testannut.
kreikanakanttia varmasti kannattaisi tuoda - mutta luonnosta ei mennä repimään
. turistikohteissa soisikin olla taimistoissa lisättyjä paikallisia
kasveja myytävänä.
puutarhaliikkeet ovat kaupunkien ulkopuolella ja niitä on yleensä hankala löytää, samat petuniat kauppatavarana kaikkialla.
- sory, piti poistaa ensimmäinen viestini, sormet jäykkinä tuli typoja tavallistakin enemmän
Onkohan teidän kreikanakantit miten menestyneet? Minä menin piipahtamaan kukkakauppaan ja semmoinen juurakko halusi mukaan. Jos tuon värkin saan kukkimaan niin olen tyytyväinen - kukinto siinä kuvassa on verrattoman kaunis.
Ruukkukasvatukseen, en kyllä kukkapenkkiin laita.
Kreikanakantti. Krei-kana-kantti.
Tuosta nimestä piti jo aikaisemmin jotain virkkoa. Kauan meni, ennen kuin keksin miten se pitää oikein lukea
Kreikanakantti lähti mukaani eilen plantagenistä, jossa oli ale. Ihastuin myös kukintoihin. Tuntematon kasvi ilmeisesti Suomessa. Miten teidän kasvien on käynyt kesän aikana? Huomasin että keskustelua on käyty viimeksi keväällä.
Mulla heitti talven aikana henkensä, syytä en tiedä. Täytyy yrittää uudestaan ja kokeilla tuota Tuuggan mainitsemaan balkaninakanttia myös.
Tämä keskustelu näyttää jääneen vähäksi aikaa, mutta onko kenelläkään nykyään minkäänlaisia kokemuksia? Sain tänään tuollaisen mukulan, tai jonkin ystävältäni. Siinä ei siis ole mitään elonmerkkejä vielä. Kaivoin sen tuonne hiekka+multapenkkiin aurinkoon ja nyt mietin mahtaako se ehtiä tälle kesälle tehdä mitään… Tässä sanotaan että-
"Kreikanakantti on komea taustakasvi kukkapenkkiin tai yksittäiskasvi omassa ryhmässään. Se viihtyy auringosta varjoon ja kasvaa noin 80-120 cm korkeaksi. Vaikuttavat, kestävät kukat avautuvat heinä-elokuussa. Koristeelliset lehdet ovat kiiltävän tummanvihreät. Kreikanakantti on erinomainen leikkokukka. Talvenkestoltaan kasvi on melko kestävä."
Eli onko mahdollisuuksia että menisi talvenyli täällä VI-VII alueella, hiekkamaassa, jos suojaan havuilla? Vai nostanko suosiolla kellariin?
NooraNokkonen, mä melkein nostaisin suosiolla kellariin. Tosin saattaa olla, että teillä saa lumesta hyvän suojan kun on hiekkamaakin, se ei roudi. Uskalla kokeilla?
Jaahas, Viherpeukalot lupasivat melko kestävää ja tilasin, mutta onkohan kellään kuvaa kukkivasta omassa kukkapenkissä? Ja onnistunutta talvetusta ulkosalla?