Minun juurakkoni on nyt ollut tuon 16vrk tuolla penkissä, eikä edelleenkään ole merkkejä elämästä. Taidanpa jättää sen sinne ihan oman onnensa nojaan talveksikin. Ainakin miniruusu, liljat, kivikkokasvit ja kaikki talvehtivat siinä oikein hyvin. Suojasin havuilla koko penkin viime syksynä, kun täällä usein tulee pakkaset ennen lunta ja lumi saattaa välillä sulaakin syksyllä. Niin ja menihän siinä alppiruusukin oikein iloisesti, keväällä sitten vain sai liikaa aurinkoa.
Eikö täällä ole kenelläkään mitään kokemuksia tästä kreikkalaisesta outoudesta?! Mulla ei ole mitään tietoa tästä, olisiko tuota mukulaa pitänyt herätellä ennen multaan laittamista tai muuta? Pelkään että koko möykky vain maatuu tuonne penkkiin… Noh eipä siinä sinällään kamalaa menetystä tule, kun sain mukulan lahjaksi, olisi ollut kiinnostavaa vain nähdä tuollainenkin kasvi.
Toin joskus 8-9 vuotta sitten taimena Virosta, kitui yhden talven yli jotenkuten ja heitti henkensä.
Täälläkin on niitä ihan ekaa kertaa, pari n 15cm alkua vasta. Jos menestyvät ja ovat nättejä niin sitten hankin kyllä lisää mutta nyt kokeiluun riittivät nämä 2.
Mulla piti kaivaa se juurakko ylös, kun aloin miettiä asiaa ja tajusin laittaneeni sen liian syvään ja aika varmasti pää alaspäin;D
Kaivoinpa nyt sitten kunnon kuopan ja pohjalle reilu 10cm soraa, sitten hiekkamaata, juurakon ja kevyesti hiekkamultaa päälle pikku kummulle. Kastelin juurakon lämpimällä vedellä ennen peittämistä.
No tulipa samalla nähtyä että oli siellä ainakin elämää, 4 alkua juuresta oli lähtenyt, tietysti siitä päästä jonka laitoin alaspäin… kuinka tyhmä sitä voikaan olla? Nyt laitoin juurakon varovaisesti melkein pää puoli ylöspäin vähän köllölleen:D
Kreikanakantin juuret onkin tosi isot joten kaivamista riittää. Gardeners` World ja uusin numero tiesi kertoa, että kasvavat parhaiten ruukussa.
Tässä se nyt sitten on! Hieno krei-kana-kanttini... ei taida ehtiä kukkaan ennen joulua
Mitähän minun pitäisi sille tehdä sitten syksyllä? Milloin se pitää nostaa maasta tuulettumaan ja kuinka varastoin? Ajattelin nyt kuitenkin nostaa mukulan kellariin talveksi, kun siinä kerta kuitenkin on elämää.
Siirrä kellariin. Siinä ei ole mukulaa vaan juuret joiden määrästä ja pituudesta tulet hämmästymään. Voi lisätä juuripistokkaista keväällä. Mullakin on siementaimista kasvatettu, nyt 25 cmkorkeita joten ehkä just ennen joulua. Ruukkukasvatusta suositellaan englanninmaallakin, lie helpompi kellaroittaa syksyllä...
Sain keväällä Viherpeukaloilta kolme juurakkoa tilaajalahjana (olivat aika heikossa hapessa). Liotin reilusti ja istutin ruukkuihin ja ovat nyt hyvinvoivan näköisiä mutta eivät ehdi kukkimaan. En tykkää kellaritalvetuksista joten taidan yrittää talvetusta ulkona. Teen sopivan penkin ja katsotaan miten käy. Täällä syksy on pitkään leuto eikä routaa juurikaan ole.
Miulla kuoli maahan jätettynä.
Pitänee sitten opetella kellaritalvetusta. Minulla on kyllä hyvä kellari mutta en oikein ole osannut talvettaa kun ei ole kokemusta.
Eli ihan kädestä pitäen voisiko joku nyt neuvoa, ystävällisesti, kiitos.
Kun nostan juurakon maasta, pitääkö se kuivattaa jotenkin ja pannaanko se kellariin multineen vai “puhdistettu” kuivattu juuri turpeeseen tai jotenkin? Pitääkö sitä kastella talven aikana vai? Olen ihan ekaa kertaa talvettamassa mitään, kerran talvetin daalioita ja kellariin unohtuivat…
Ajattelin nostaa ruukkuineen multineen kylmiöön ja talvettaa niine hyvineen (liiat kosteudet pois kuivateltuna katoksen alla ja versot naks pois leikattuna 10 cm mittaan.
vanha kasteluohje oli kai 1 lämpöaste = 1 kastelukerta talven aikana. Eli jos kylmiössä on 5 astetta lämmintä niin ruukkua käydään kastelemassa 5 kertaa talven aikana, ehkä joulukuu-huhtikuu välillä. Multaa pitää tunnustella, jos on kosteaa ei kastella. Kärhöt ja daaliat olen näin elossa pitänyt parina talvena. Vähitellen keväällä kasveja lämpimänpään siirtäen, eteisen komerossa, saunan lauteiden alla ym välipaikkoja pitänee keksiä.... Ei kertarykäyksellä lämpimään huoneilmaan..
- kokeneemmat kertovat varmasti lisää!
Okei. Enköhän minä yhden kasvin jaksa hoitaa kellarissa, kun ei vain unohtuisi sinne.
Ystäväni, jolta kreikanakantin sain, kaiveli jostain tuon kasvin kuvauksen ja sanoi että sen pitäisi talvehtia maassa.
Mulla ei kasvua ole edes sitä 10cm tullut, eli pitääkö ne lehdet silti leikata? Tekis melkein mieli jättää maahan ja paksusti havuja päälle. Luntahan meillä on aina metri tolkulla.
Yksinkertaistin otsakkeen jotta Balkaninakantti (Acanthus balcanicus) ja Kreikanakantti (Acanthus mollis) mahtuvat senkin puolesta samaan ketjuun
(Akantit Wikipediassa)
Hyvä kun asia tuli puheeksi, kylmiössä olevat salaperäiser ruukut ovatkin kreikanakantteja… eilen niitä kummastelin, mutten millään enää muistanut mitä tärkeetä tälläkertaa. Nimilaputkin on "jokatoisessa" eli tainneet haalistua ja pudota syyspuuhissa. Pitäisiköhän niitä nyt kostutella ja ehkä nostaa koekappale sisälle rehottamaan?
Sain viime vuonna ystävältäni Kreikan akantin ja talvetin sen sisätiloissa.
Onko muilla kokemuksia kasvista; onko kukkinut?
Kukat pitäisi olla tumman liilat ja kasvi kasvaa ilmeisesti isoksi.
Mulla taisivat kupsahtaa, ei ole näkynyt elämää sieltäpäin tänä kesänä. Laitoin särkyneen sydämen tilalle…
Ei tuo kasvi kyllä Suomen oloissa kestä ulkona talvettaa.
Ei akantti kestänyt Suomessa kylmiössäkään toista talvea, johtui kastelun puutteesta talvisäilössä