Tässä on tuo minun Kreikananttini nyt. Se on ruukussa, mutta varmaan pitäisi istuttaa maahan. Kasvu on kovin hidasta.
Olen iloinen kun kreikanakantti on itänyt! -useampi siemen muuten onkin päivä ollut aikamoista kivireen vetemistä.
Kukkaistätsy, itikö akantti ihan noin vain ja kuinka nopeasti? Vai oletko tehnyt sille erilaisia lämpötilatemppuja? Mulla on viikko sitten tullut kylmäkäsittelystä lämpimään, mutta ei mitään elämää toistaseksi näkynyt.
Kukkaistätsy - kuinka kauan kesti kreikanakanttien kylvöstä itämiseen?
Itte kylvin 15.2 eikä mitään vielä näy.
Noin 2, 5 viikkoa syykin siihen selvisi…
Nimittäin pitkä itämisaika tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että kasvattaa aluksi jykevän suoran juuren ennenkuin tekeen maanpinnalle" mitään -älkää vaan menkö tonkimaan multaa sen kummemmin. Itse luulin että siemen on itänyt väärinpäin kun sieltä viimein nousi joku juurelta näyttävä tupsu -ajattelin että poloinen pitää kääntää ja tongin multaa… repäisin juurineen siemenen irti …hohhoi -olipas fiksua! Nyt tuo taimi ei tiedä ollakko vai ei. Pientä elpymisen merkkiä näkyvissä.
Kerrotaan että minulla on jäljellä 2 tainta koska muut siemenet mätänivät purkkiin. Sen oikeastaan haistaa mullassta sillon kannattaa tutkia tarkemmin ja poistaa mädät siemenet. tämä laji olisi paras idättää saviruukussa. Nyt ostin kaupasta taimille saviruukun johon ne siirrän kohta.
Siemeniä ei mielestäni olisi kannattanut kylvää kovin syvään -itsellä ne henkiin jääneet olivat ne jotka eivät niin syvällä. Taisin laittaa lattialämmityksen päälle ja sitten siirsin normaaliin huonelämpöön. Kylmäkäsittelyä ei ohjeiden mukaan tarvinnut tehdä.
Voisin laittaa kuvan… jos ehdin.
Tässä kuvassa näkyy myös tuo kaivamani pieni taimi alhaalla mullassa ja varsi tosiaan muistutti juurta.
Siemenet ovat viihtyneet hyvin noinkin pinnassa. Kun huomasin muiden mädäntyneen -kevensin multaa päältä. Kylvön olen tehnyt 3.3.11 merkintöjen mukaan.
Mitä kuuluu kreikanakanteille? Ostin tänään kun halvalla sai…
Mistä ostit?
Kauppilan alerullakosta ;D
Mornings Candle on hän (tai siis he).
No perskatti,mun piti mennä, mut päätin, että menen huomenna. Oliko vielä jäljellä "löytöjä"?
Ostin viime kesänä kaksi kappaletta alesta ja olin siinä uskossa vielä kesäkuussa että kuolivat talvenaikana.Mutta, ihmeiden aika ei ole ohi! Molemmat ovat hengissä! Hitaasti on työntänyt lehtiä pinnalle, mutta kuitenkin. Rapunzel, kuoliko sun sitten ihan tyystin?
Piti oikein käydä tiirailemassa, mutta ei mulla näy mitään elonmerkkejä.
Tervehdys,
Ohessa noin 30-minuuttia sitten ottamani kuva omalta pihalta Lahdessa.
Kreikanakantti on selvinnyt 5-vuotta ilman ongelmia ulkona ja nyt näkyy korkein kukinto ulottuvan noin 1,5 metrin korkeuteen. Taustalla näkyy trumpettipuu.
T : Rabbe
Onpa komea!
No niin on! Luin etusivulta Rapun kehut ja aattelin, että nyt se kehuu piruuttaan tota mun nysää.
Sen olen huomannut että akantti pitää lämmöstä joten sille pitää valita lämpösummaltaan mahdollisimman hyvä paikka. Istutus niin kuin jaloruusut eli noin 20cm syvyyteen ja talveksi turvetta suojaksi niin kuin ruusuillekin. Lisäksi lämmin kesä sekä jaakontaika ruiskutus lehdille näyttää varmistavan joka vuotisen kukinnan.
Täällä on akantti.
Mitä ihmettä on jaakontaika, kysyy tietämätön…