Akileija, Aquilegia

Aika hyvin itävät ilman kylmäkäsittelyä. Viime vuonna esim. meksikonakileija.

Hoyabella, mie vein viime keväänä suoraan muovihuoneeseen parvekkeelle; itivät hienosti ja tuli vankkoja taimia. Nyt tein saman jo syksyllä - itävät kun itävät. Itäväthän ne luonnossakin.

Mulla odottelee akileija Chocolate Soldier`in siemenet kylvöä.Ennenkin olen kylvänyt akileijat vasta joskus toukokuulla. Enkä niitä aikaisemmin nytkään kylvä kun tuo tila on kuitenkin rajoitettu.

totta, akileija ei välttämättä tarvitse kylmäkäsittelyä, mutta ei siitä ole mielestäni sille haittaakaan koska minulla on itänyt ihan hyvin myös kylmäkäsittelyn jälkeen hymy ja luonnostaankin akileija kylväytyy itsekseenhymy.

minulla on uusia akileija lajeja ja lajikkeita yhteensä kylvettynä tänä talvena varmasti yli 60silmän isku.

odotan kevättä ,odotan kevättä, odotan kevättänaurua.

ai niin , ja taas eilen tuli tilattua päälle 10 uuttasydän.

jep hoyabella, kaikki erinlaisia.

no kyllähän sinulle tulisi kerralla sitten lisä tilaa, ei tarttis hetikohta olla laajentamassasilmän isku.

on tosiaan, ja odotan innolla niiden kukintaa vaikka eihän ne vielä ensi kesänä kuki, mutta ensi kesänä on taas uusia viime kesänä istuttamia akileijoja joitten kukintaa odotan innolla tulevana suvenasilmän isku.

farmarin kuvista minäkin voin nähdä, millaisia ihanuuksia meidän pihallakin kasvaa “ylihuomiskesänä”

kiva kun saapi levittää aarteita myös muillekkin, mutta noissa avopölytteisissä akileijoissa on vaan se ettei välttämättä tule emonsa kaltaisiasilmän isku. on siinä hyvätkin puolensa nimittäin niistä voi tulla paljon emoaan kauniimpi yksilökukkais pyöritystä.

Mä en nyt sit tiennyt, että tarviiko noi mun akileijan siemenet kylmäkäsittelyä vaiko ei? (Tower light blue ja ex Winky Double red-white) Varmuuden välttämiseksi kylvin nyt puolet siemenistä ja laitan kylmäkäsittelyyn, toisen puolen kylvän myöhemmin suoraan. Sittenhän sen näkee kumpi oli parempi tapa…

siemeniä ei peitetä, itävät alkukesästä kasvupaikalle kylvettynä (suomen suvi antaa kylmäkäsittelyn) joissakin siemenpusseissa on lukenut kylmäkäsitellään ....

Itsellä on akileijan siemenet itäneet hyvin kun olen syksyllä kylvänyt laatikoihin ulos. Ei siitä kylmäkäsittelystä ainakaan haittaa ole ollut.

Periytyykö akileijojen kerrannaisuus? Keräsin kerrotuista siemeniä ja jos kylvän niitä niin tuleeko uusiin kerrottuja kukkia? Joissain kasveissahan ei ilmeisesti periydy.

Kai se on fifty-sixty, voi tulla mutta ei kaikista.

pakko on lisätä tähän vielä että monikaan akileija ei tarvitse välttämättä kylmäkäsittelyä mutta siitä ei todellakaan ole mitään haittaa, mutta sitten on taas poikkeuksiakin joissa kylmäkäsittely on tarpeellinen.

minä ainakin itse laitan akileijan siemeneni aina ulos kylmäkäsittelyyn ja hyvin itävätsilmän isku.

ikkunanlauta kokeilujani lukuun ottamattahymy.

Sain eilen postissa akileijan juurakoita. Missä vaiheessa ne kannattaa laittaa esikasvatukseen, joko alkaa olla aika? Siemenkylvö ei ole oikein minulta onnistunut, jospa näistä…

jos sulla on valoinen paikka niin toki voit laittaa ne kasvatukseen.

Laitoin ensimmäisen kerran akileijan juurakkoja multaa muutama vko sitten ja ne raukat ovat alkaneet jo kukkia. Tuo sininen on kaunein, sitten on valkoista ja tummanpunaista toisessa juurakossa. Myyntipussin kannessa oli vain tuo sininen kuva, eli oletin että akileijat ovat kaikki sen värisiä. Mutta ihan kauniita nuo muunkin väriset...

Kukkivatkohan nuo sitten ulkona enää ollenkaan? Ajattelin istuttaa ne kukkapenkkiin kesäkuun alkupuolella.

Henkku72, toki akileijat kukkivat kesällä kun ne ulos istutat. Akileijat on helppoja ja kiitollisia kukkia. Minä tykkään akileijoista erityisesti. Eikä ne siemenestäkään niin vaikeita ole kasvattaa. Minullakin on nyt siemenestä kasvatettuja taimia Nora Barlowsta, Rose Barlowsta ja Black Barlowsta, pitääkin niitä koulia omiin purkkeihinsa taas kun itävät niin epätasaisesti.

Taitaa olla kasvattajassa vika, kun siemenestä ei millään onnistu. Juurakon sen sijaan laitoin ruukkuun ja se on kasvanut kivasti. Elän toivossa, että se jopa kukkisi tänä kesänä.