Ei tarvi mitään kylmäkäsittelyä
Voiko akoleijoja kylvää ihan suoraan maahan? Luulin, että ne on esikasvatettava. Mulla on Nora barlowin siemenet vielä pussissa.
Voi kylvää suoraan maahan. Koska ovat perennoita, kukkivat sitten kun ehtivät. Ja kylväytyväthän itsekin suoraan maahan.
Kiitos Kaisaliisa
Kävin nuuhkaisemassa (itikoita uhmaten!) ei tuo minun nenään ainakaan mainittavasti tuoksu millekkään. Siemenet saatiin “vanhentuneina” eli ei myyntiin kelpaavina, pussista iti vain muutama, saatiin itselle neljä tainta ja siementen antajalle meni vissiin yks tai kaks.
Viime vuoden keväällä kylvettiin, iti ja kesän kasvoivat, talvehtivat ja tänä kesänä kukkii eka kerran. Sama vieressä olevilla ex Winky-Double Red-White, jossa oudon pikkuiset kukat,(eikös tuo ex tarkoita että ovat avopölytteisiä siemeniä ja ulkonäkö voi olla jotain muuta kuin “aidolla”), niistä ei kuvia vielä ja Tower Light Blue joka vasta nupulla.
Löysin yhden hienon akileijan itseltäni joka ei ainakaan aikaisemmin ole kukkinut valkoinen hame ja sininen esiliina siinä ympärillä. On vain niin matala kukka että pitää ihan makuultaan ihaille…Miten se lisääntyy…ainoastaan siementämällä vaiko muuten rönsyilemällä. Tämä on yksinäinen taimi ja pitää siirtää se vähän etualalle kasvamaan kun jää pidempien varjoon penkin keskiosassa.
Olisiko flooralla japaninakileija? Kannattaa kerätä siemenet talteen ja lisätä niistä jos haluat enemmän näitä ihanuuksia. Tokihan tuo yksikin kasvaa ja tuuhentuu ajan kanssa
Joo sitä se taitaa olla kun muistan että yhden sellaisen taimen taisin ostaa alepöydältä pari vuotta sitten… Sitten vain siemeniä keräämään:) Kiitos välke nimestä
Tekeekö akileija siementä jos ei ole useampaa yksilöä? Ostin heräteostoksena ison suurikukkaisen akileijan kukallisena ruukussa, pitääkö ostaa vielä toinen?
Kyllä kai se tekee. Miksei tekisi?
Siemeniä kyllä tekee, mutta tarvitsevat kylmäkäsittelyn. Useana vuonna yritin sisareni kanssa kasvattaa siemenistä mutta ei kasvanut kun kymäkäsittely puuttui. Sisareni sitten antoi minulle itse kyväytyneen taimen ja nyt kaksi tainta kukkii minulla sisarellani useampi.
Ei ainakaan kaikki akilleijat vaadi mitään kylmäkäsittelyä. Ne mitä olen kylvänyt olen aina kyvänyt kesäaikaan ja kaikista on tullut taimia.
Minulla oleva on sinivalkea iso kukkainen.
En minäkään ole kylmäkäsitellyt koskaan. Oikeastaan ne on aina olleet takuuvarmoja lähtijöitä ja kun ensin on yksi, seuraavana vuonna on vierässä monen taimen tupsu. Jos on epävarmaa, kannattaa varmaan jättää niitä siemeniä maahan jo syksyllä kun kota kuivuu.
Meillä pikku tyttö kylvi viimesyksynä melkein pussilisen siemeniä ennenkuin kerkisin hätiin ,nyt on siihen penkin reunaan kasvanut tiheä taimistö,ei ei kait oikeesti oo väliä milloin maahan pistää kevällä nousevat.
Taas on aika, että joku örkki pistelee poskeensa akileijan lehdet. Pari päivää sitten en vielä huomanut mitään. Tänään oli jo lehtiä, joissa ei ollu kuin ranka jäljellä.
Ne oli ehtineet jo meillekin. Onneksi vasta muutama lehti syöty.
Vaikuttaisi siis että syyskylvöllä/kylväytymällä saa uusia taimia. Onneksi taimi on helppo tunnistaa.
Nukkeakileija. Pienen pieni, mutta suloinen.