Sininen japaninakileija, kuva on tuolla omassa galleriassa, mutta laitan tänne lajipalstallekin - näitä nukkuvia kukkia on kurkistettava alhaalta päin...
Kotkan akileijassa on uskomattoman iso ja sininen kukka. Olisiko Korpikellolta? Pelakuulta mie joskus sain, muttei talvehtinut meillä. Viime kesänä sain uuden Särkältä Emon tuomana.
päätellen siitä, että pitkin pihaa kasvaa itsekseen kylväytyneitä akileijoja, eivät ne kylmäkäsittelystä ainakaan pahaa tykkäisi…
Hoyabella, akileijat eivät tarvitse kylmäkäsittelyä, mutta ne tykkääbät lämpötilan eestakaisin seilaamisesta eli siitä, että yö- ja päivälämpötilan ero on selkeä.
Mie olen kylvänyt niitä menestyksellisesti just huhtikuussa muovihuoneeseen yläkerran parvekkeelle, joka suuntaa koko lailla länteen.
No, enpä olisi arvannut, että akileija talvehtii vihreänä. Nämä on kylvetty ajat sitten, eivätkä ole vielä koskaan kukkineet!
Juu, lehtoakileijalla on yleisesti ns. osittain ainavihannat lehdet, eli jotkin yksilöt (varsinkin nuo pienet taimet) talvehtivat vihreinä lumikerroksen alla.
Minä olen kasvatellut tänä keväänä kahta eri akileija-sorttia. ‘‘Petticoat Pink’’ iti ilman mitään vippaskonstia ja sitä on koulittuna kolmisenkymmentä tainta. Valkoinen japaninakileija ei ole elonmerkkejä näytellyt, vaikka on saanut välillä lämmintä, välillä kylmää. Nyt on taas lämpimän vuoro.
Viime vuonna sain kasvamaan ‘‘Suklaasotilaan’’ myös helposti ja olen jo todennut, että pikkuriikkisiä ruusukkeita näkyvissä eli on talvehtinut. Kesällä 2008 kylvin keväällä suoraan ulos meksikonakileijaa ja lehtoakileijaa ‘‘Lime Sorbet’’. Keväällä 2009 löysin kolme meksikonakileijan ja 7 ''Lime Sorbetin tainta. Osa ainakin on talvehtinut ja pidän peukkuja, että joukkoon kuuluisi molempia lajeja. En uskalla vielä hirveästi poistaa suojaavia lehtikerroksia, kun ei tiedä, milloin sää kääntyy kylmemmäksi.
Onnistuin myös muutama vuosi sitten kasvattamaan kulta-akileijaa, lämmin-kylmä-vaihtelulla. Se kukki upeasti viime kesänä.
kuolasin taas tämän ketjun läpi ja aiettä akileijat on nättejä. Minulla on yhtä perus matala sininen pihalla jo mutta nyt on pakko tilata jostain tuota vinky double red white tai nora barlowta. Kuinka korkeita tai matalia ne on ja kumpi on ahkerampi kukkimaan… ovat aivan ihania kummatkin ja aikas saman oloisiakin joten jompikumpi on tilauslistalla:)
Olen googlanut kylvämieni aksujen pituuksia ja tehnyt listan niistä, ettei istutettaessa laita lyhintä takariviin. Syksyllä jaan taimet nurtsille 3-4:än pituuskasaan listan mukaan ja sitten suunnittelen, miten ne istutan joukon jatkoksi.
Ulkona kasvatettaessa varmaan tulee tukevampia kasveja. Ja jos kylvät harvaan niin ei tarvi varmaan kouliakaan…
Mun pitää partsilla niitä kasvattaa, kun taimet kuolisivat mökillä viikon aikana kuivuuteen. Tosin viimekeväisistä itsekylväytyneistä on 2 vielä hengissä. Aina ennen ovat kaikki jo syksyllä olleet kuolleet.
No kylvin nyt ne potteihin harvakseltaan jotta saan muokata ja lisätä perennapenkkiin multaa + herkkua kompostista. Siirrän taimet sitten kasvamaan penkkiin ennen syksyn tuloa. Toivottavasti edes osa itää ja lähtee kasvuun sillä on niiiiin kaunis ja vielä sopivan korkuinenkin kasvi perennapenkkiin. Nostin pottilaatikon pihalle yötä viettämään ja päivällä taas sisälle jotta tulee lämpötilan vaihtelua rutkasti:)
Toissa vuonna kylvämäni ‘Magpie’ näyttää viihtyvän pihassani. Tällä on korkeutta n. 70-80 cm.
Heh, Zibuli, meidän pihassa viihtyvät kyllä ihan toisennäköiset harakat. Nuo ottaisin paljon mielummin! Hienoja. Ja taatusti hiljaisempia kuin meillä
On meilläkin niitä toisiakin. Tämä on kyllä osuvasti nimetty.
Sain nämä siemenet taannoin jonkin puutarhalehden kylkiäisenä. Onneksi - muuten en olisi koskaan varmaan enää hankkinut akileijoja puutarhaani. Ensimmäisenä vuotena nimittäin ostin ja istutin pari matalaa pikkusievää akileijaa, jotka kuolivat seuraavana talvena. Luulin siis, että akileijat eivät pihassani lainkaan viihtyisi. Lajeilla on näköjään kuitenkin eroa.
Vaikka harakan kukat keikkuvat aika korkealla, sen voi istuttaa penkkiin etualallekin, kun (soman pyöreä ja oikein hyvin käyttäytyvä) lehtimätäs on kuitenkin vain n. 30 cm. korkea. Näin pieniä siroja kukkia pääsee ihailemaan lähietäisyydeltä.
Jestas miten nätti väri tuolla Magpie:lla, i-h-a-n-a!
Akileijojen arvontapäivät lähestyvät. Minkävärisenä tänä vuonna kukitaan?
Tämä on hieno "ruskea" akijeija :
kukka vielä alhaaltapäin:
Ihana Suklaasotilas Ansulla… oletko kasvattanut tuon siemenestä?
Mulla itivät 100% ja nyt vaan odotellaan että kasvavat tolkkuisiksi…nuuhkaisepa vielä, tuoksuuko?
Joo, Aquilegia viridiflora ‘‘Chocolate Soldier’’, dahurianakileija.
Mä muuten sain joltain ruottalaiselta firmalta bonukseksi noita… tarviikos kylmäkäsittelyn vai voisko jo nyt laittaa maahan?