Akileija, Aquilegia

kuva karkasi jonnekkin minne lie.

Tällaisia perus aksuja kukkii palstallani 

Mulla kukkii tämä. Perusaksu, jonka muistan lapsuudestani. Olen vasta parin viime vuoden aikana oivaltanut akileijojen kauneuden.

Itsestään risteytynyt ja kylväytynyt perusakileija tämäkin, mutta oikein kaunis helmikanukan oksiston seassa. Jos jaksatte nyppiä kuihtuneet kukat pois ennenkuin siemenkodat alkavat pullistua, kukinta jatkuu ja jatkuu.

aki

viimekesän kylvö suoraan penkkiin pikkuinen on kukka vielä itse mutta nuppuja on jo neljä ja yksi tänään aukesi

täällä oli ennestään kolmen "kopla",siis väreissä. tumma joka on melkein musta ei ole vielä avannut itseään. mitään nimiä en tiedä?

Meidän pihassa on nyt niin monta edellisvuoden siementainta nupullaan, että tosi jännä nähdä minkä värisiä tuli kylvettyä (tai minkä väriset onnistui). Entuudestaan on vain punavalkoinen jaloakilleija. Tykkään noista niin paljon, että on tullut nakeltua siemenpussien jämiä vähän sinne tänne penkin pieliin ja tontin nurkkiin. Yksi harvoista siementaimista, jotka pystyn erottamaan jo aika varhaisessa vaiheessa, eikä siis tule revittyä penkistä rikkiksenä. Sisko noita perkaa ihan tarkoituksella pihastaan rikkaruohoina!!! Tosin sillä niitä kasvaa hauskasti joka portaan ja laatan välistä.

Se on omituista, miten joissain paikoin onnistuu ja joissain ei. Mä olen nakellut lehtoakileijan siemeniä mökkini kukkapenkkeihin, ilman tulosta. Toissavuonna nakkasin niitä kerrostalon kukkapenkkiin, ja tänä vuonna ne kukkivat yli metrin korkuisina ja kolmessa värissä. Huoh.

"Kirvalehtinen" on kukassa.

Taas nousi tänä vuonna kasvarissa vanha vaaleanpunainen akileija, vaikka kiskoin sitä syksyllä sieltä pois. On se kaunis kukkiessaan.

Minäkin mielestäni perkasin kaikki mahdolliset juuret pois syreenin juurelta,lehtoakileija ja rusopäivänlilja sieltä kuitenkin puskee:)

2008 siemenkirjeestä, Hortuksen siemenistä kasvatettu. Kukkivat ensimmäistä vuottaan.

Minun akileijoissani on taas se pirun elukka , mahtaako tulla yhtään kukkaa ;((

Täällä on matolalli vetänyt vaan lehdet, kukinnat tulee hyvin esiin:)

Kaverini kysyi kuoleeko akileija jos siitä leikkaa nyt pois kaikki kukkavarret tai siis nouseeko ensi vuonna ollenkaan niitä ajileijoja samaan paikkaan? Meidän rajan takana on niitä nuppukirvoja. Lentääkö ne?

Meilläkin suurin osa akileijosta on taas sen öttiäisen vaivaamia. En tiedä joko niitä on takapihallakin, kun nuput ei kasva kunnolla. Viime kesänä oli vain etupihan akileijoissa.

Mikähän mahtaa olla vialla, kun jo hyvin kasvuunlähteneet akileijat.vaan yhtäkkiä kuolevat. Menevät ihan lötköiksi ja katoavat.

Onko ne vielä taimipurkeissa?

Ei vaan ihan maassa kasvavat. Osa on toista kolmatta vuotta kasvamassa ja osa on ollut jo kauemmin.

Mahtaako niitä syödä samantyyppinen juurimato, joka syö joskus tarhaorvokin juuret? Oletko nostanut maasta ja katsonut, onko niillä enää juuria?