Akileijan tuholaiset

Meilläkin kyllä luomuillaan, enkä kyllä oo tuommosestakaa elukasta ikinä kuullukkaan, enkä nähny, eikä miun vähäsissä aksuissa oo ollu mittään vikkaa, mutta nyt kyllä säikäytti, kun eksyin lukemaan, ja oon koko alkutalven tutkaillu erilaisia aksuja, ja siemeniäki on hankittuna, voi hitto. Kanatkaan ei taija nuppuihin älytä katella, kaiken muun ne vissiin osaa jo tarkistaa, pitäsköhän niitä neuvoo ?? Siis , apua, iski nyt ihan tosi jonkunasteinen paniikki.

Akileijahyttynen on niin piilossa etten usko kanan sitä huomaavan tai lopputulos on sama kuin nyppiä nuput pois :wink:

Mutta älä etukäteen murehdi.

Akileijahyttynen (tai mitä lie) pilasi kaikki mun "hienot"  clematidea-  ja Salmon Rose-  nuput viimekesänä…,
Leikaksin kukkavarret pois heti kun huomasin ongelman…  odotin tietenkin että nämä tekisi uudet kukkavarret -mutta EI.  Ei uusia kukkavarisia koko kesänä…  olivat ihan kituvia… oliko tätä tautia maassakin?

Että näin luomupihallakin… ja oli muuten eka kerta kun mulle käy näin…
Onko nyt näitten akiloijen kasvualustakin piloilla…?  Onko tämä ikuinen riesa?
Auttaako pakkanen?

Meillä oli muistaakseni toissa vuonna ihan kamala tuho, eipä kukan kukkaa juuri nähnyt, sitten viime kesä oli taas toisenlainen, kukkia oli ihan mukavasti.

Olen kans miettinyt miksi ne ötökät joinakin vuosina kiusaa ja toisina ei välttämättä ole mitään riesaa?

Mulla kyllä ihan oikeesti iski semmonen paniikki, koska ketjussa on selitetty ja näytetty, tai siis kuvattu nuo eliöt, mutta tietääkö sitä viisaammatkaa hyönteisihmiset mitä ne loppujen lopuks on, mistä tullu tai miksi.niin että akilleija haaveet saa unohtua nyt toistaiseks.Huh .

raya, mitä sitä kirvestä kaivoon heittämään. Jos ei ötökkää ole pihallasi näkynyt, niin mitäs sitä akileijoista luopumaan. Varmaan sellaista kasvia ei olekaan jolle ei jotain lajiin erikoistunutta ötökkää löytyisi.

En silti ala ennää millekkään, oon sitte pelkuri, vaikka en ookkaa.

hyönteistilanteet vaihtelee vuosi vuodelta. Välillä menee alppikärhöt lehdettömiksi, ja sit taas toisina vuosina ei. Mitä siitä. Uudet lehdet kasvaa, ja ainakin mun akileijat kukkii keskikesällä ihan nätisti, ekat kukat saattaa mennä.

Sinitiaiset ja pajulinnut muuten syö niitä kärhöjen vihreitä matoja, niitä kannattaa hyysätä ja houkutella pihapiiriin.

Kiitos, annaw. Pitääpä muistaa viedä sinitiaisille taas lisää siemeniä ja uudet talipallot, jos ne sitten kesällä pitäisi huolta mun alppikärhöistäni :slight_smile:

Akileijasääski

Leikkasin nuput pois kun huomasin että niissä oli käynyt ötökkä ja mulla ainakin kasvoi uudet kukkavarret ja kukat kerkes kukkia vielä samana kesänä.

Muoks. Ens kesänä meinaan heti kun nuput rupeavat näkymään ruiskuttaa mäntysuovalla, saa nähdä auttaako? Onneksi niitä ei tule kaikkiin puskiin, kahteen tuli vain viime vuonna.

Ensi kesänä kun maa on sula myrkytä Akileijojen kasvualusta pari kertaa ennen varsien kasvua.

Millä aineella??

puu-ukko…   millä sitten vois myrkyttää akileijojen kasvumaata?

Mistä lie luin, että talvehtineiden sääskentoukkien esiinmarssia voi estää myös kattamalla maa eli kasvin juuristoalue aikaisin keväällä. Kate voi olla vaikka sanomalehteä, muovia, tms. Voi kokeilla myös kärhöpistiäisen torjuntaan.

Maan myrkyttäminen akileijojen takia kuulostaa kyllä jo tosi pahalle, ihan suhteettomalle. Hyvässä maassa on mieletön lajimäärä pienen pieniä maan toiminnalle ja koko luonnon toiminnalle elintärkeitä eliöitä, jotka siellä hajottavat kuollutta ainesta myös puutarhurin kasvien hyödyksi. Pidemmän päälle ei luonnossa kasvien kasvukaan ole mahdollista ilman hajottajia. Eli jos maata myrkyttää niin tapettua tulee paljon muutakin kuin akileijasääsken kotelot.

Tuholaisten kannat on välillä suurempia, välillä pienempiä riippuen niiden eliöiden kannoista, notka käyttävät taas niitä ravinnokseen. Antaa akileijojen välillä olla pahan näköisenä ja kukkimatta, ei ne kumminkaan kuole, vaan piristyvät taas kukkimaan jonain toisena kesänä. Parempi on, että istuttaa/kylvää pihallensa paljon muitakin kukkia, joista akileijasääsket eivät piittaa ja nauttii niiden kukinnasta silloin, kun akileijat eivät pysty kukkimaan. Ei akileijat ole myrkyttämisen arvoisia. Paljon vaan eri lajeja pihalle, niin koskaan ei ole sitä tilannetta, että tuholaiset kaiken tuhois.

Itselläni on iso piha ollut jo parikymmentä vuotta ja en ole koskaan myrkyttänyt mitään, en edes mäntysuovalla. Ihan riittävän nättiä on silti. Ja vähemmällä työllä pääsee :slight_smile:

En myöskään lähde myrkyttämään. Muutaman kerran olen myrkkyä käyttänyt ja nyt oon tehnyt päätöksen, etten käytä myrkkyjä ollenkaan enää. Se tuhoaa tosiaan paljon muitakin eliöitä, koppiaisia, hämähäkkejä jne…

Meillä on käytetty Raidin pulveria ja sumutetta ei mäntysuopa auttanut kokeiltu on. Pulveri on kylläkin muurahaisille.

Ei niitä toukkia millään muulla saa kun myrkyttämällä, toukat on maassa.

Akileijahyttyset on saapuneet :confused: Niille ei edelleenkään kelpaa japaninakileijat, muiden ympärillä käy kuhina.