Rillari, älä vaan laske niitä karkuun tai heitä roskiin - hyönteisforumilla, jossa Miikos on ansiokkaasti esitellyt tätä kiusalaista, ehdotettiin, että pitäis lähettää näytekappale tunnistettavaksi. Mullakin on yksi (toi kuvaamani) lasipurkissa kukkanuppunsa kanssa. Täytyy nyt kehitellä tätä juttua. Miikosin aiemmassa vietissä on linkki forumille. Ja Miikos,saisitko sä omasi purkitettua, jos niitä siellä kerran on?
Kameralla purkitettu sääski akileijan lehdellä. En tiedä onko tämä juuri se akileijasääski mutta näitä kasvissa oli. Mahtava kärsä ötökällä Keväällä/alkukesällä kukkivat akileijat eivät juurikaan näytä olevan sääskien vaivaamia eivätkä myöskään hyvin myöhään kukkivat. Mutta keskikesäiset jaloakileijat ovat olleet kurjan näköisiä viime vuosina
Minä leikkasin kaikki nuput pois. Taas tänäkin vuonna. Onneksi akileija tekee vielä uudet kukat myöhemmin.
Araminta, tallessa on jos joku tarvitsee. Ovat vanhassa strösselipurkissa jota ei voi tuulettaa, joten eivät ehkä ole elossa ikuisesti.
Miikos, ootko kuulolla? Saataiskohan me vielä tietoa siitä tunnistettavaksi lähettämisestä, eli miten pitää säilöä ja lähettää? Ja kenelle, ettei heti heivata roskiin siellä?
Jep, laitoin viestiä hyönteisfoorumille. Käykää lukemassa sitä ketjua myös. Noita hyttysiä/sääskiä on luultavasti useampikin kuin yksi. Itse bongasin akileijoista myös tuollaisen mistä Viippu oli saanut napattua kuvan.
Rillari, kun ne sun ötökät pistelivät akileijan nuppuja, niin tekikö ne sen etupäällään vai takapäällään? Kasveihin munivilla ötöillä on kai yleensä munanasetin takapäässään.
Tuulia-tuu, en saa tolkkua sun kuvasta, minkä kokoinen tuo hyttynen on, mutta malliltaan näyttää ihan tavalliselta innittäjältä. Se etupään piikitysase saattais olla tarkoitettu veren imemiseen. Vai oliko se selvästi pienempi?
Mulla on nyt kolme pikkumustaa öttiäistä nuppuineen lasipurkissa jääkaapissa - kumma kun ei mies oo vielä kysynyt MITÄ TUOSSA ON? En tiedä haluaako ne ne elävinä vai kuolleina, tuskin kuitenkaan pakastettuina. Kun en oo koskaan keräillyt hyönteisiä, en tiedä mitään näytteiden säilytyksestä. Eikä varmaan viikonlopun aikana tieto lisäänny.
Araminta, pistin jolla nuppuja rokotti oli etupäässä. Olen sen verran huono silmäinen, etten kovin tarkkaa kuvausta pysty noista antamaan. Voin koittaa ottaa tarkempaa valokuvaa.
Valokuvamallini olivat heittäneet henkensä asuinpurkissaan viikonloppuna. Kamerani macro ei riitä tarkempaan. Öttiäiset ovat kuvissa selällään, kun eivät jalat enää kantaneet.
Grrr…Kaikki akileijan nuput leikkasin silloin noin viikko sitten. Äsken huomasin, että oli tehnyt yhden uuden pienen nupun. No, minä siihen sitten polvilleni maahan sitä tutkimaan: kolme sellaista pirskatin ötöä oli nupun juuressa piikkeineen nuppua tökkimässä. Eikö ne nyt voisi häipyä ja jättää minun akileijojani rauhaan.
Penteleen ötö
Ootpa saanut nyt hyvän kuvan!. Mutta mua alkaa taas epäilyttää, onko tää kuitenkaan se syyllinen. Onkohan tällä munapistintä lainkaan? Täytyy kaivaa ne raadot jääkaapista ja tutkia päivänvalossa suurennuslasilla. Näitkö sä niiden pistelevän nuppuja?
Etuosastaan/etuosallaan olivat kaikki kolme kiinni nupun juuressa. Kuten olen aiemminkin maininnut, on tämä näkökyky vähän heikko, mutta siltä se näytti. Kolmikko on nyt lasipurkissa jonka sulkijana on kumilenkein siihen asennettu suodatinpussi. Saattaisivat tällä kertaa pysyä jopa hengissä.
Mä varustin taas toiveikkaana kodin toukille, kun luulin nähneeni yhden nupussa, vaan enpä taas enää löytänytkään yhtään elävää toukkaa. Haluaisin oikeasti nähdä, mitä siitä toukasta isona tulee. Itsekin näin useita niitä pikkumustia akileijan nupuilla, mutta aloin sitten epäillä, että jospa ovat jotain kirvansorttisia ja vain imeskelevät kasvia. Tavallista myöhempään näyttäisivät kuitenkin lentävän tänä vuonna.
Minulla on noita imeskelijöitä jokaisessa uudessa nupussa. Roskiin nappaan ja edellisiä ötöjä pidän purkissa elossa. Enpä taida yhtään akileijaa nähdä kukassa tänä vuonna.
Hei!
Lähdin googlettaan akileijani tuholaista ja päädyin tähän ketjuun, onneksi Kukkapenkissäni majailee siis tämä http://www.dgsgardening.btinternet.co.uk/aquilegia_sawfly.htm. Oon suihkuttanu kukkia mäntysuopaliuoksella pariin kertaan, mutta aina noita toukkia löytyy lisää. Ymmäriskö oikein, et kaikki pitäis vetää maan tasalle, jotta noista päästäisiin? Tuota hyttystä en oo penkistä bongannu, mutta osa kukista on kyllä näivettyny, jotku kukkii oikeen kauniisti.
Googletinpa minäkin syytä lehdettömälle akileijalleni ja tänne päädyin Ei muuta kuin sakset käteen ja parturoimaan matalaksi. Huokaus. Vuorenkilpi on toisella puolella ja kotkansiipi toisella, tuskin ne kelpaavat moiselle ötökälle…?
ekan kerran kun tein tuttavuutta, keräsin ämpärillisen kukkia ja nuppuja, seuraavana kesänä oli sama riesa, en tehnyt mitään, enkä seuraavanakaan, tänä vuonna akileijat kukkivat hienosti
lehtiä nävertävät eri ötökät kuin nuppuja
kanta taitaa vaihdella kuten myyrillä, teet mitä tahansa niitä joko on tai ei
Hui kamala…yäk…voi inhotus…onko noista akilleija ötököistä viime kesän jälkeen uutta tietoo ??? mie kammoon, inhoon ylikaiken , kaikenlaisia ötököitä. Sisuskalut nurinpäin yritin lueskella tätä ketjua, ja taisin tulla siihen päätökseen, että unohdan koko akilleija haaveilun…huh!!
Kuiskaan hiljaa että reilun 10 vuoden aikana ( kahdessa eri pihassa) en ole akileijossani noita ötököitä nähnyt. Joskus yksittäisen kasvin lehdessä näkyy semmoinen koukero etä sitä lehteä on käyty vioittamassa muttei muuta. Kai niitä kostoksi ilmaantuu pilvin pimein ensi kesänä ;/ rakastan akileijoja enkä totisesti niistä raaski luopua. Ötököiden kanssa vain pitää tasapainoilla. Luotan luomuilun voimaan. Jos maa voi hyvin, kasvit voivat hyvin ja tuholaiset ei pesiydy kun linnut ja hyötyötökät pitää ne pahat kurissa.