Alppikärhö, Clematis alpina

Niin ja noin niinkun euffis, viherryttämään kovia suuria pintoja ja puunrunkoja vasten. Kellä onnistuu, kellä ei…

Metsätähti, niin minäkin ajattelin. Meidän tontti kun on aidattu, niin tarkoitus oli peittää kaikki aidat kärhöillä. Niin, ja sitten orapihlaja-aidan edessä olevaan penkkiin olen istuttanut kärhön "kolmion kärjeksi". Mutta jos ne kärhöt vie voimat ja vedet perennoilta?

Anita, enpä usko, että vievät…

Alppikärhöistä kun on puhe....vanhassa galleriassani oli nämä kuvat anopin ja apen pihalta, jossa alppikärhöt ovat vallanneet pihavajan. Laitan nyt tähän.

Pirskatin hyvät kuvat, Moonriver. Naapuri halusi viherryttää yhden seinustan siperiankärhöillä ja osti varmaan 10 taimea. Istutusetäisyys oli 30-40 senttiä… Jep jep… Hauska nähdä parin vuoden päästä! Kolmellakin taimella olis selvinnyt.

Kiinankärhö ei muuten menestynyt minullakaan. Kuoli heti ekaan talveensa, enkä ole uutta ostanut. Sen sijaan jalommat kärhöt ovat menestyneet oivallisesti monet vuodet. Paikka ratkaisee hyvin paljon.

Tarkistin vielä asiaa ja kärhöjä tosiaan lisätään pistokkaista. Välipistokkaat käyvät kun han niissä on yksikin silmu. Eli jos joku saksii niin olen käsi pitkänä. Vaihtariksi valkoista keltaisella keskustalla tai tumman viinin punaista.

Voi että taas Moonriver laitto jonkun ihanan kuvan. Sain jo niistä gallerian nauhuskuvista leimahduksen. Se kulma, sireenipensaitten suojassa… Siis mun pihassa…

Onko sulla täällä esillä jossain omia pihakuvia Metsätähti?

Olen lisännyt alppikärhöä uusista kylväytyneistä aluista joita on kärhön lähettyvillä ja ruukuissa jotka ovat olleet lähellä kärhöä.

Anteeks, Moonriver. Meni varmaan yli hilseen tuo mun ylläoleva viesti. Siis katsoin eilen sun kuvagalleriaa ja ihastuin niihin nauhuskuviin niin paljon, että sain niistä inspiraation.

En ole laittanut oikein mitään kuvia nettiin pihastani enkä paljon muustakaan, mutta on ihana kattoa toisten kuvia:)

Ok, mepä täällä odotellaan josko ensi kesänä kuvia sitten sinäkin laitat=) Muiden kuvagallerioita on niin mukava katsoa, ja aina on kiva kun tulee uusiakin pihoja esille.

Onpas MoonRiver laittanut rehevistä kärhöistä kuvia! En osaa kuvitellakaan, että mulla joskus kärhöt olis tuollaisia, ei, ei, en usko. Meidän pihalla ei ole niin suotuisat olosuhteet, mutta kun nyt sais edes jonkinlaiseksi kasvamaan. Harmi kun niitä ei voi laittaa syreenipensaiden viereen. Olis tullut niin ihana meidän syreenimajasta.

Vai pistokaslisäystä… Taidan ottaa pikkulinkkarini pois matkalaukusta ja siirtää taskuun kevään korvalla. Mistä sitä tietää koska ja kuinka monen kärhön latvontatarve eteen kävelee :wink:

Teen samoin kuin nanikka! naurua

Toivottavasti meidän mökkinaapurimme ei lue tätä penttiä… hän kun osasi sen latvapistokkaiden oton “ihan ite” viime keväänkin uusista kärhöhankinnoistani. Jäi sentään tuet ja niihin latvusten kiinnityslangatkin, jos vaikka kevät toisi uutta kasvua tullessaan.

Meidän pihalla taas nuo jänikset ovat hoitaneet kärhöjen leikkaukset varsin tehokkaasti. Vuorikärhö on varmaan mennyttä, mikäli nyt muutenkaan olis talvesta selvinnyt.

Voi harmi, jos jänöt syövät kärhöt ens talvena. Niin…sikäli mikäli ne nyt edes kasvaa. Tilasin niitä Viherpeukaloilta.

Meillä nuo penteleet jyrsivät jo katolle yltäneen siperianköynnöksen kaikki varret maata myöden.

Voi, Fiia miten ikävää!!!

älkää surko. lähtevät juuresta entistä ehompina sekä alppi-, siperian- että kiinankärhö. noita risukoita pitäisi malttaa leikellä useamminkin. omaa sielua ja sydäntä se kuitenkin riipii edelleen. rusakko pelastaa siitä:-)