kesäksi sitten verkkoa kanien varalta, niille kun maistuu kesöälläkin....
Joo varmaan tuo kärhö tuosta vain innostuu. Meillä ei jäniksille kesällä maistu paljon mikään. Pitää painaa maalaamatonta puuta.
Ei meilläkään onneksi edes kesällä maistu, mutta kevät on vielä sellaista aikaa, esim. maksaruohot kelpaa kun ne alkaa kasvaa. Kyllähän ne maisteli syksyllä mun kultakärsämön nuputkin ja pilppusivat varret kappaleiksi. Sais nyt vähän rehevämmäksi tään pihan, että riittäis syötäväksikin:D Mutta kun ainoat…
Minultakin on joku syönyt kaikki alppikärhön oksat maanpinnasta poikki. Kasvaahan se varmaan uudelleen. mutta eikös alppikärhö kuki edellisen vuoden versoista? Kukkia ei siis tarvitse tänä kesänä odotella!
Voi se syksyllä muutaman kukan kukkia. Yhtenä keväänä jouduin leikkaamaan aivan juuresta. Kasvuvauhti oli sen jälkeen huimaa. Kasvoi ainakin kolme metrisen kasvuston sinä kesänä.
en edes ajatellut, kukkiiko minkälaisilla versoilla. syksyllä seuraavan kevään mökinmaalauksen tieltä leikatut sekä alppi- että kiinankärhö eivät kyllä pitäneet sapattivuotta. ehkä kukinta oli hillitympi?
Voi, kun tulisikin edes muutama kukka! Ja kiitos kurpitsalle tiedosta. aika rimpulathan nuo minun kärhöt viime kesänä olivat…jospa nämäkin ottaisivat nyt “leikattuina” hurjan kasvu spurtin…
No, nin, edellisvuoden jakokärhökokeilut meni vähän syteen ja saveen, ja nyt näin Alppikärhöjä (ja kiinan-) oli jo kaupassa, ja sydän jäi vähän niitä haikailemaan. Mutta nekö kukkivat vasta ensi vuonna, eli niitä on turha yrittää kasvattaa yhtäkään kukkaa varten tähän ekaan kesään?
Alpina-ryhmän kärhöt taitavat kaikki olla keväällä kukkivia, mutta vakiintuneet yksilöt kukkivat kyllä toisen kerran syksyllä, tosin paljon ´pienemmin´. Tangutica-ryhmässä kukkivat selvästi myöhempään kesällä, esim ´Golden Tiara´ heinäkuusta lokakuulle. Jos taimet ovat isoja ja hyväkuntoisia, voisit jonkin verran kukkia saada tänä vuonna.
Jeiiiii. Taimet oli n. 40-50 cm ja paljon silmuja. Hankin sellaisen kokeiluun joka tapauksessa, mutta olen tällä Joensuussa vyöhykkeellä IV niin ihan heti sitä ei voi maahan tökätä eli mietin onko nyt liian aikaista innostua, selviääkö alppik. huoneenlämmössä tai kylmävarastossa maahankylvöön asti? Kaupassa taimet olivat viileässä sisälämmössä, mutta miulla ei ole sellaista mahdollisuutta…
Pari kärhöä olen minäkin jo hankkinut. Olivat myymälässä ihan ulkona, mutta minulla ne ovat olleet muutaman päivän valoisassa lämpimässä eteisessä. En raaskinut jättää niitä ulos, kun on ollut melko kovia yöpakkasia. Kyllä ne sisällä voi pitää ilmojen lämpiämiseen saakka, kunhan muistaa kastella tarpeeksi.
Ookoo, kiva tietää meriva. Het mie appikärhön hain odottamaan kesäisempiä ulkosäitä. Kauppaan oli tullut lumikärhöjäkin…
Satuin vilkaisemaan tänään tarkemin sisäkasvatus-alpinea ja siinä on kymmenkunta kukkanuppua
Merlin, viime syksynä heuchera-kimpan yhteydessä sain sinulta alppikärhön alun. Sille ei silloin löytynyt paikkaa, joten vietti talven kasvarin multa-altaaseen haudattuna. No, nyt se lykkää kasvua aivan vimmalla ja avaa kohta ensimmäisen nuppunsa! Kiitos, seilahduttaa niin, kun jänis veti ison alppikärhöpuskan aivan tapeille!
Sepä mukavaa, paitsi jäniksen tuho, olen iloinen.
Onneksi jäniksen touhut vain hidastavat alppikärhöä. Ja kun positiivisesti ajattelee, kärhö on ihan hyvä "leikata" välillä alas .
Brugit muuten vallan riehaantuivat kun pääsivät mökille sinne 10-asteeseen. Vau.
Joko alppikärhössä pitäisi näkyä elämän merkkejä? Tällä hetkellä viime syksynä istutettu näyttää risukepiltä :-/
Meillä ainakin on suuret silmut.
Tuossa viikko sitten olin to-o-della huolestunut, kun oma risukasani vaikutti aivan hengettömältä. Eilen näkyi uusia lehden alkuja niissä nivelkohdissa : ) - kyllä ne sieltä ponnistavat.
No, toivotaan… tuo on tuolla kylmemmällä tontilla kylläkin, tässä kotoplassilla on lämpimämpää.