Alppikärhö, suljettu -> jatko: Alppikärhö, Clematis alpina

Pitkäaikaninen ruukkukasvattini kukkii kohta taas!

Nyt vasta huomasin, että kärhöt on laitettu täysin erikseen muista köynnöksistä. Voisiko joku siirtää kaksi aloittamaani otsikkoa täältä Puutarha - Köynnöskasvit - Asiaa lajeittain - lajeittain A - K sinne kärhöt otsikon alle?

Anyway, tänään meillä alettiin kukkia, vain kaksi päivää aikaisemmin kuin viime vuonna.

hys, hys! mutta jos nyt kaiki menee hyvin seuraavan pari viikoa, tuon kärhön ei tarvitse enää kasvaa purkissa. Mutta hys, hys, kunnes kaikki on varmaa

Toisaalla pähkimme mitä eroa on jalokärhöillä ja tavallisilla. Kuukkeloimalla löysin vähän johtolankoja - on jalostettuja, isokukkaisi jalokärhöjä ns. Jackmannii-ryhmä, ja sitten on nämä kestävät Alpina-ryhmän (alppi) kärhöt, ja vielä lisäksi on olemassa Viticella l. viinikärhöryhmä.

Minulla on alpina l. alppikärhöjä melkein kaikki. Eli on tuo sinikukkainen alppikärhö ja tarha-alppikärhöä montakin, Rosy o Grady (Ihana - kestävä ja kaunis). Lumikärhöstä en tiedä mihin ryhmään se kuuluu.

Tuli aivan mieleen että jospa tietäisikin millaisia alppikärhöjä sitä onkaan olemassa. Onko teillä kuvia?

Tässä Rosy o Grady, tuliaislahja Titamiinilta. Myöhemmin ostin niitä lisää kun näin miten nätti ja kestävä se on. Kukkii kesäkuulla.

tuo yllä kukkiva on ''Constance''

Mutta miten erottaa kruunukärhö alppikärhöstä? Onko tuo omani sittenkin kruunukärhö?

risteytyvätkin keskenään tiuhaan...silmän isku

Sofianlehdon listoilla Temskukan kärhö on kruunukärhö, omani on alppikärhö... Mutta mistä voi tietää, kummasta on kyse?

Tarha-alppikärhöksi Rosya sitten taas nimittää mm. Saarioisten Taimiston sivut. Eli näissä olisi jkv epäselvyyttä...klorofyllissä on muuten tosi paljon kärhötietoa, ja siellä kerrottiin että Rosy kuuluu ryhmään nimeltään Atragene.

Menen kuukkeloimaan jos löytäisin jotain Suomen kärhökerhon sivuilta.

Kärhökerho

Mihin ryhmään kärhösi kuuluu?

Minun viime vuonna ostamani kärhö on tehnyt nuppuja.  Viime vuonna se ei tehnyt kukan kukkaa eikä lähtenyt edes köynnöstämmän, kuten kaksi muuta kärhöä (jotka siis köynnöstivät, mutta eivät kukkineet). Nyt näkyy kaikissa nuppuja!!! Yhden tunnistin huisan kuvan avulla alppikärhöksi (upea kuva, huisa!), kahdesta muusta en vielä tiedä, mitä ne ovat.

Neuvoja taas tällä kyselen. Haluaisin ohjeita, miten tätä alppikärhöä hoidetaan. Pitääkö leikata vai annetaanko vain kasvaa? (olipas tyhmästi kysyttynaurua) Ostin kaksi kesää sitten taimen ja laitoin sen terassin edessä olevaan kukkapenkkiin. Sieltä se kasvoi hurjaa kyytiä ja kiipeää ritilää pitkin. Kukki samana kesänä ja myös viime kesänä violetteja kauniita kukkia. En ole kertaakaan leikannut, oiskohan pitänyt? Lannoittanut olen aina kun muistan. Mitähän vielä, no kertokaa te viisaammat.

Nim. intoa joo, mutta tietoa ei

Alppikärhöä ei tarvitses leikata.anna sen kasvaa. Leikkaa vasta siten, jos se alkaa tulla risuiseksi puskaksi etkä enää kestä katsella sitä!. Voit myös säästellen leikata vuosittain aina varren sieltä toisen täältä. Leikatut alppikärhöt kukkivat vasta seuraavana vuonna, toisin sanoen, ne kukkivat edellisen vuoden versoilla. Muuten se on hyvin helppohoitoinen eikä tarvitsse erikseen mitään talvisuojausta.

Miten alppikärhöä oikeastaan hoidetaan?, kysyy hän, joka istuttaa ensin, kysyy sitten. Alppikärhössäni ei näy mitään elämää. Ei kyllä taimiakaan, olen ripotellut niitä kärhöni läheisyyteen, sekä kylvänyt astiaan,

Minulla on ollut varmaan neljä vuotta alppikärhö istutettuna suureen puuastiaan. Siinä se on talvehtinut ulkona nelosvyöhykkeellä aivan hyvin. Hoitanut en ole sitä oikeastaan muuten kun lisäämällä astian pinnalle kompostimultaa keväisin. Hyvin on kukkinut joka kesä eli se taitaa olla hyvin vähään tyytyväinen.

Alppikärhö näyttää keväisin aika roisilta. Nytkään yhdessäkään ei ole vielä lehtiä. Toisissa on jo kukat auki, mutta toisissa ei ole vielä kunnon nuppujakaan. Lehdet tulee täällä aina ensimmäisen kukinnan jälkeen.

Täällä niitä kasvaa talon seinustalla narujen varassa, pergolan reunalla seinäkettä kiipeämässä, pihan näköesteaidalla ja pitkin poikin laattojen ja seulanpääkivien väleissä. Näitä karkulaisia tulee joka vuosi kymenittäin ja markkinoin niitä millon missäkin (=lähettelen jokaiselle joka vaan suostuu ottamaan vastaan). Itse olen kokeillut kuinka nopeasti kasvavat kun olen laittanut viime kesänä pergolan reunalle uudet sormenmittaiset taimet ja nyt ne on runsashaaraiset metriset eli kasvivauhti on minusta ihan hyvä. Viime kesänä käytiin myös tipauttamassa seinän vierustan katolla kiipeilevä takaisin alaspäin puoleen väliin senää, mutta syksyllä se oli taas katonrajassa.

Ja se hoito. Pitkän kuivan jakson kestäessä käyn heittämässä seinänvieren alppikselle ämpärin - pari vettä juurille. Ai niin, viime kesänä tekivät kolmet kukat. Kertaakaan en ole lannoittanut.

No, niinpä niin. Toiveita ei siis vielä heitetäkkään romukoppaan. Toivoen parempaa tulosta kesään.

Vähän sama juttu kuin Vuokkiksella. Istutan ensin, sen jälkeen vasta selvitän lajikkeenkin. Viime vuonna ostin kolme kärhöä, joista yksi osoittautui alppikärhöksi, kaksi kruunukärhöksi. Se selvisi siis tänä vuonna, kun ne tekivät ensimmäiset nuppunsa. Nyt alppikärhöstä on ensimmäinen kukka auki! Itse kärhö on kylläkin kaukana Tarleenan kuvauksista. Se on pieni puska, joka on vasta ruvennut kasvattamaan ensimmäisiä "pitkiä" versoja. Eli jos hyvin käy, se saattaa tänä kesänä jopa ylettää säleikköön asti.silmän isku
Kruunukärhöt rupesivat viime vuonna jo kiipeämään, mutta eivät vielä tehneet kukkia. Nyt toinen on täynnä nuppuja, toisessa on muutama.
Ensimmäisen kesän perusteella on tosi vaikea uskoa, että alppikärhö leviäisi itsestään villinä. naurua

Ensimmäinen kukka aivan maanrajassa.

Oi joi joi.. Raakilla jo alppikärhö kukassa! Siis minulla ei edelleenkään kärhössä näy säpinää.. Oikein läheltä kun maata tiirasin jossain näkyi tällaisia pikku-taimia. Olisiko toivetta, että olisivat kärhöni siemen- taimia?

Kuva kaksi iltaa sitten; minulla valkoinen on paljon hitaampi no-jaa.

Upean värinen kärhö Merlinillä!
Eikö tuo Raakin kärhö ole kruunukärhö?

Sain paikallisesta rautakaupasta alppikärhöjä jotka olivat kuumuudesta kärsineitä. Onkohan niitä mitään järkeä yrittää istuttaa, siis onko toivoa että vielä virkoaisivat elämään? Ovat siis päällisin puolin aivan kuolleita...surullinen