Alppikärhö, suljettu -> jatko: Alppikärhö, Clematis alpina

No juu, hokasin just että annan niiden olla noissa purkeissaan, kastelen ja katselen josko sieltä jotain elämää vielä tulis. naurua  Laitan maahan sitten jos siltä näyttää...  Ja kuitenkin viimeistään syksyllä istutan ne johonkin...

Onnen päivät! Eilen huomasinkin, että Alppikärhöni on sittenkin elävien kirjoissa. Viime kesänä kukkineet oksat kaikki kuolleet ja ovat kuivaa risua. Juuristosta kuitenkin on noussut uudet versot jotka kovin jo kurkottaa ylöspäin. Näidenhän pitäisi kukkia jo, mutta tämäpä taitaakin kuulua sarjaan: Hämeen hitaat!

Täällä on samanrotuisia Hämeen hitaita. Aiemmin keväällä revin kuivuneita varsia jo pois kun luulin ettei elonmerkkiäkään enää tule viimesyksynä myöhään alennuksen alennuksesta ostettuun alppikärhöön. Ja nyt siellä on kuitenkin pienet lehdet kasvaneet!! Ensimmäinen alppikärhöni on hengissä.

HipHei! Pistin ne roskikselta pelastetut kärhöt tuonne kukkapenkin takaosaan ja eilen löysinkin toisessa mukavan yllätyksen, eli se elää. Nyt täytyy kehitellä sille joku tuki että pääsee kasvamaan tuon laajenevan nauhuksen vierellä.

Kiinnostaisiko ketään läntisellä Pirkanmaalla oleskelevaa parit tuhdit isot alppiksen juurakot. Ovat olleet maassa aidan reunalla vuosia ja kaikki varrenalut on peukalonpaksuisia. Tarkoitus on kaivaa ne ylös ja istuttaa tilalle toisia kärhöjä. Olen katkonut kaikki varret vaaksan mittaisiksi että mahtuvat sovinnolla muovikassiin. Alppikärhö on siitä mukava että se ei pysty pidättelemään kasvuaan vaan takuulla lähtee versomaa vauhdilla jo tänä kesänä kun pääsee uuteen maahan. Itse joutuu kaivamaan ne ylös, täältä löytyy lapioita.

Voi Tarleena, kuulostaa kyllä houkuttelevalta, kun muistan mahtavat kärhösi viime kesältä.  Ne viime vuonna sinulta saamani kuunliljatkin ovat pärjänneet hienosti, mutta vähän nolottaisi kyllä taas tulla pihamaallesi pönkimään, kun minulla ei taida edelleenkään olla oikein mitään vaihtareita tarjolla... apea

Itselläni on kyllä jo yksi isohko alppikärhö, jota saan toki ajan kanssa pistokkailla lisättyä, mutta jos noille ei ketään muutakaan ottajaa löydy, niin voisin käydä nuo sinulta hakemassa.

Kiva Outzi! Katsellaan sunnuntaina, jos ei ketään innostu, tiedät osoitteen. Ne on siis niin isoja juurakoita, että kummastakin juurakosta lähtee ainakin 20 peukalon paksuista vartta ja ne on katkottu. Tuo jotain pientä vaihdokiksi,mieti itse. silmän isku Luulen että saan työnnettyä mukaan jotain muutakin, heh.

Tässä muutama kuva mökiltäni kärhöistä. Kasvavat karulla ja tuulisella paikalla.

Myös Kärhötarkastaja on päässyt kuvaan.

Kyllä onkin paras olla laadukkaita kärhöjä kun tarkastaja niin tomerana vahtii... Kyllä on nopea korkeuteen kohoamaan tuo Alppikärhö. Vähän aikaa sitten huomasin alut, nyt on jo noin 1,3m. Ehtiiköhän kukkimaan tänä kesänä?

Minulla on nyt kolme alppikärhön alkua kasvamassa, toivottavasti menestyvät paikka on kyllä pohjoistuulinen, mutta aita antaa hieman suojaa, aurinko paistaa iltaan saakka kuitenkin.. Tässä yksi heistä..

Siis hetkonen, eikös alppikärhö kukikaan alkukesästä? Minä kun olen luullut niin ja menettänyt jo toivoni kukinnan suhteen. Kolmatta kesää on alppikärhö aitan seinustalla ja viime kesän kasvun aloitti maan rajasta, joten arvasinkin ettei kukkia ole odotettavissa. Tänä keväänä tuli lehdet vanhoihin varsiin, joten olin varma, että pääsen nauttimaan kukinnastakin, mutta vielä ei ainakaan ole mitään näkynyt.

Kiinankärhö ja punainen alppikärhö eivät lähteneet ollenkaan kasvuun, joten olen odottavalla kannalla - ellei tuo varmaksi sanottu alppikärhökään aio kukkia pihallani en kyllä uskalla muita ollenkaan yrittääkään...

Kukkii kesäkuussa, lukee istutusohjeessa, edellisen vuoden versoistaan, ei kannata leikata alas..

Mulla alppikärhö kukki toukokuussa ja nyt aloittelee kukintaansa uudelleen. Kasvaa parvekkeella puulaatikossa. Saman teki myös viime vuonna eli kukki kahteen kertaan ja yritti vielä syyskuun lopulla kolmatta.

Onkohan minulle sattunut maho kappale tai olisiko jotain temppuja joilla kärhön saa kukkimaan? Vai onko se niinkuin pioni että tahtoo ensin asettua aloilleen ja kasvatella juuria ennenkuin alkaa kukkia?

Meilläkin kärhöt kukki tosi huonosti tänä kesänä, aivan jokunen kukka ja kärhöpehkot on isoja. En tiedä tarvisko niitä välillä nuorentaa, vai mikä auttais kukintaan apea

Jos sulla on vastarannankiiski kieli ulkoa Istutin omani viime syksynä. Mittaa sillä oli noin 40 senttiä. Keväällä teki 4 kukkaa ja nyt versoo hurjana ja pituutta pidemmillä versoilla 1,5 metrin paikkeilla. Istutin männyn juurelle savensekaiseen maahan ja laitoin kesällä nyt vähän parempaa multaa sivuille. Lannoitan silloin tällöin ja kastelen jos on kuivaa.

Pääsee pian kiiski vastarannalle jollei ala kukkiasilmän isku Ei vaiskaan - on se ihan nätti pehko viherkasvinakinhymy Ja jospahan se sitten joskus innostuisi vielä kukkimaankin.

Inki, älä vietä heitä kiiskeäsi vastarannalle.  Vesa Muurinen Vakka-Taimessa kertoi eilen, että tänä vuonna kärhöjen kukinta on ollut heikkoa viime talven vuoksi. Syystalvesta kärhöt pukkas jo nuppuja ja sitten pakkanen vaurioitti nuput eikä uusia ehtinyt kehittyä. Noiden alppikärhöjen siementaimien suhteen taitaa olla se  totuus, että ensin kasvattavat juuret ja sitten ponnistavat ylös. Minulla  ei lähtenyt keltainen kiinankärhö lainkaan kasvuun, mutta annan olla paikoillaan, jospa sekin  vaan kasvattaa juuriaan. naurua

Miulla meinasi talvella paleltua kokonaan, ajattelin keväällä leikata alas, muuten sitten kerinytkään. Nyt on taas valtavana pehkona. Keväällä oli vaan pari kukkaa vaikka muina keväinä on ollut sinisenä mattona.

No olipas hyvä että tuli puheeksi tuo kukinnan puute - hyvä, tai siis ei hyvä, että muillakaan ei kukkinut - jospa omanikaan ei ole vallan hedelmätön tapaus sitten, vaan on vain kyse huonosta vuodesta.