Alppikärhö, suljettu -> jatko: Alppikärhö, Clematis alpina

Sama vika täälläkin. Muutama kukka tänä vuonna ja muina vuosina täynnä kukkia. Kiinankärhö kukkii parasta aikaa, käsittääkseni "väärään" aikaan.  Senkään kukinta ei ole entisen veroinen. Olipa helpotus kuulla, että on muitakin samanlaisia tapauksia . En sitten taidakaan leikata alas syksyllä.

Alppikärhöni ( Pamela Jackman ), jonka luulin talvella kuolleen. Korkeutta on saanut jo ja haaroja, mutta kukkimaan ei sitten etinyt tälle kesälle. Onko nuo varret yleensä talvenkestävät, vai aloittaako joka kevät alusta?

Olen täysin vihreä kärhöjen kasvattaja. Viime syksynä ostin tämän kärhön ja tuikkasin maahan ohjeiden mukaan. En edes peitellyt mitenkään talveksi. Keväällä kuljin sitä katsomassa ja harmistelemassa, millainen risukasa se olikaan. Luin täältä palstalta, ettei kannata leikata kuivuneita oksia pois, vaikka näyttäisivät kuinka kuivuneilta.

Riemuni oli suunnaton, kun siihen ilmestyi eräänä päivänä silmuja ja tälläinen kaunotar siitä kehkeytyi kesäkuussa.

Tahtoo lisää:)

Miun alppikärhö on avannut muutaman kukan näin syyskesän iloksi.

Alppikärhöjä ei tarvitse leikata, mutta pian kasvi on aika risukkoa, joten leikata voi. Jos tilaa on, poistetaan vain elottomia oksia. Yksi mahdollisuus on leikata pois kaikki vuotuinen kasvu siten, että vain yksi nuppupari jää.
Jos tukirakennelma jo huojuu alla, voi typistää yhden tai useamman vanhoista, puutuneista rungoista.
Vuosittain voi poistaa tällaisen vanhemman rungon, jolloin uudistuu vähitellen.

Tarha-alppikärhö Rosy o grady intoutui kukkimaan uudelleen meillä jo parissa paikassa. Uskon lujasti että se on merkki pitkästä, lämpimästä syksystä, joka vaihtuu joulukuun 1. päivä autereiseen lumipeitteeseen ilman loskajaksoa.

Heips, teillä, loilla noita Alppikärhöjä on ollut jo pitemmän aikaa, onko tiedossa, monesko vuotena uudet oksat kukkii? Minun kärhöni aloitti nimittäin kasvunsa ihan juuresta. Kukkivana ostin viime kesänä ja siemeniäkin sain, joista on muutamia taimia. Entä kauanko menee pikku taimilla kukkimiseen?

Minullakin kukkii alppikärhöt uudestaan nyt. Jospa se tulisi tuo temskukan ennustama pitkä lämmin syksy :-)

Tuosta kukkimisesta sen verran, että minulla kyllä kukki jo seuraavana kesänä alppikärhö, kun sen istutin edellisenä kesänä. Ja kukki itseasiassa kahteen kertaan ts. keväällä ja näin loppukesällä.

Minä en koskaan leikkaa alppikärhöjä alas vaan annan kasvaa edelleen jatkoa edellisen kesän kasvuun. En ole huomannut mitään eroa kukkimisessa - ehkä se sininen alppikärhö (en muista nimeä) kukki paremmin kun juniori vahingossa repäisi sen poikki kun keväällä innostui siivoamaan kanssani kukkapenkkejä.

Alppikärhö kukkii ensimmäisen kerran tänä kesänä, jeeeee Ja siis ensi kerran meillä sitten istutuksen pari talvea sitten...

Leikkasin keväällä alppikärhön rankalla kädellä maan tasalle, kun oli niin raihnaisen näköinen. Silloin kyllä vähän arvelutti ja ehkä vähän harmittikin, kun menetin kukinnan. Vaan ei harmita enää. Kärhö on kasvanut kesän aikana entisiin mittoihinsa ja täyttää koko ison säleikön tuoreella rehevällä kasvustolla. Saa nähdä kukkiiko nyt syksyllä. Keväällä ainakin.

Maksaruoho mikä tuo sinun valkoisen alppikärhön nimi on? Ite ajattelin viimeistään ens keväänä istuttaa tuonlaisen norjanangervo pensaiden keskelle kasvamaan. Pensaat kukkisivat sitten syksymmällä ns. uudestaan.

Ostin keväällä Jänedasta tällaisen kärhön. Tämä on läheistä sukua alppikärhölle ja se kuuluu Atragene ryhmään. Nimeltään tämä Betina. Näyttää kukkivan sekä edellisen vuoden että saman vuoden versoilla. Tässä oli kesäkuun alussa ostettaessa muutama kukka ja sen jälkeen on koko kesän ajan ollut kukkia. Nämä kukat on kuvattu viime viikolla ja uusia tulee vielä koko ajan. Tämä lienee todella koko kesän kukkiva kärhö. Netistäkin löysin sellaista tietoa tästä kärhöstä. Kasvultaan tämä ei ole kookas. Korkeutta tälle sanotaan ainoastaan noin 1-2metriä.

Apuva! Kieli pitkällään olen odotellut Alppikärhöni kukintaa. Istutin isoon saviruukkuun ja korkeaksi on kasvanut ja komeat vihreät lehdet! Vaan ei kukan kukkaa :(   Ei edes nuppuja! Mitä tehdä ja voinko törkätä kasvin maahan talvehtimaan vielä nyt syyskuussa? Täytyykö peitellä täällä Kaakkois-Suomessa?

Alppikärhö kukkii käsittääkseni edellisen vuoden versoilla. Itselläni paleltui maanpäälliset osat viime talvena eikä tänä kesänä kukkinut. Mutta ensi kesänä sitten! Alppikärhö on kestävä kasvi, laita vaan maahan. Ei tarvitse peitellä edes täällä V-vyöhykkeellä (tosin viime talvi sitten palellutti varret mutta se olikin erikoisempi talvi).

Mulla alppikärhö teki muutaman kukan tämän vuotisiin versoihin. Pääsääntöisesti kukkinee edellisen vuoden versoilla. Toivottavasti ei ensi talvi vie taas maanpäällisiä osia. Olen saanut alppikärhön kasvamaan aina räystäälle asti.

Yritän taas kerran idättää alppikärhöjen siemeniä. Onko jotain temppuja, joilla ne saisi itämään?

Kylvä osa purkkiin ja vie ulos,kait sitä pakkasta vielä tulee? Loput voi ehkä laittaa suoraan keväällä maahan.

Mulla onnistui muutama vuosi sitten tuo syyskylvö. Ensimmäisenä vuonna eivät kuitenkaan jaksaneet kukkia. Onnea kylvöihin

Niiden luulisi itävän helposti, kun minulla kylväytyvät itsekseen ulkona joka kesä löytyy taimia joita olen antanut ystäville ja itselle lisännyt

Aika hitaita ovat siemenistä kasvamaan, ei kannata seuraavana vuonna vielä kukkia odottaa, kaupan taimethan ovat jo monta vuotta vanhoja! Toissa kesänä leikkasin kokonaan alas kukinnan jälkeen, kun kasvoi niin mahdottoman kokoiseksi. Kesän aikana kasvoi uutta ja viime kesänä jo kukki hienosti!