Katajanmarja, alppis täytyy meillä ainakin tukea kukinta aikaan. Saattaisi kuivemmassa maassa pysyäkkin pystyssä, mutta meillä on savinen maa, jossa kosteus pysyy.
Hmm... täytyykin sitten yrittää tehdä mahdollisimman kuiva kasvualusta. Jotenkin kuvittelin alppipiikkiputken olevan tanakasti pystyssä pysyvää sorttia verrattuna siihen toiseen... sinipiikkiputkeen (?).
Minulla ei ole mikään hirveän kuiva kasvualusta (buahahhahahah… mikä on tänä vuonna kuivaa???), mutta alppis pysyy hyvin pystyssä. Hiekkamaa on alla, mutta paksusti hyvää multaa (ja hevosen lantaa).
Alppipiikkiputki sopii kivasti hopeamarunan kaveriksi.
Ihana! Sain vasta toissapäivänä omani istutettua uuteen penkkiin. Jostain bongasin ohjeen, että kasvualustan syvyys pitäisi olla vähintään 30 cm paalujuuren vuoksi, mutta meikäläisen penkissä saa tyytyä vähempään - kohopenkki tehty sanomalehtikatteen päälle suoraan nurmikolle.
Tässä penkintekotavassa on se hyvä puoli, että sanomalehti kesänparin päästä periksi ja paalujuurisetkin pääsevät syvemmälle:)
Eryngium giganteum on hohtopiikkiputki.
Apua! Alppipiikkiputkesta ei näy merkkiäkään! Viime vuonna hankittu, toivottavasti ilo ei ollut näin lyhytaikainen. Mites teillä muilla?
Kyllä näkyy, t ä ä l l ä k i n .
Sitä vähän arvelinkin. Uuden taimen hankinta edessä.
Älä hätäile, alppipiikkiputki leviää siemenistä ja jostakin saattaa putkahtaa siementaimi.
Toivottavasti maltan olla kitkemättä siementulokkaita tunnistaen ne muista rikkaruohoista.
Kibu, muutama hohtopiikkiputki kiittää. 2005 sain siemeniä ja nyt jo kukkii. Hyvää ja hienoa kannattaa odottaa Hopeisuus vielä lisääntyy ajan kanssa, mutta olen hätänen.
voi, osasinpa hyvään kotiin toimittaa
emokasvi kuoli minulla
jos sulta joskus liikenis alku?
Tulet saamaan.
Tämä perenna ei ole minulla levinnyt kiusaksi asti ennenkuin tänäkeväänä nousi siementaimia sieltä täältä, kaunishan se on ja kuivatessakin värit säilyy
Taas kukkii hopeapiikkiputki / Eryngium giganteum / kaksivuotinen.
Yhyy, harakat oli katkonut omastani kaikki nuput, arvaa ottaako päähän, olis kukkinut eka kerran.
Ykkössivun mukaan pitää kylvää syksyllä enpä minäkään hokannut että 2-vuotinen pitääpi sitten kylvää tänä vuonna uudestaan, ettei jää vuosi turhaan välistä.