Olen antanut kylväytyä kasvin juurelle. Itää myös helmikuussa ulos kylvettynä.
Tämä kaunotar on kuvattava joka vuosi. Hohtopiikkiputki.
Jo on upea Kurpan hohtoputki !!!
Alppipiikkiputki
Pakkohan tämä kuva on näyttää maailmalle!
Kauniin sininen tuo enitan kukka. Meillä nämä on öttiäisten suosiossa
Hohtopiikkiputki taas parhaimmillaan.
(Kipun puutarha jatkaa elämää monissa puutarhoissa)
Onko niitä noin monen värisiä? Onko tuo Anitan piikkiputki oikeasti tuon värinen? En oo koskaan nähnyt edes kuvassa. Sehän mahtuisi mun himokkisarjaan "taivaansiniset kukat", jossa on toistaiseksi vain lemmikki, sinivaleunikko ja yksi kiurunkannuslajike.
Minullakin oli tuommoista hetkenaikaa. En ehtinyt siirtää turvaan niin jo oli eräs hyväkäs ajanut ruohonleikkurilla yli.. Siinä oli oikein siniset nuo hörhelöpiikit. Olikohan ollut eri vai sama lajike?
Nyt olen jotain viimevuotisia vaihto-siemeniä tässä pyöritellyt. En tiedä tarkemmin. Hopeapiikkiputkikohan taisi pussissa lukea.
Milloin kylvän ne? Onnistuuko suorakylvönä nyt syksyllä vai kannattaako kuitenkin keväällä koittaa vielä esikasvattaa? Huolettaa vaan meneekö näistä itävyys miten pian? Onko maalajin siedossa jotain tärkeää mitä kannattaa huomioida?
Mie annan kylväytyä itsekseen. Kuivassa paikassakin itävät hyvin.
Piti vielä yksi kuva ottaa hohtopiikkiputkesta josta näkyy paremmin kukinnat.
Tuo varsi ei vaikuta piikkiseltä? Tuo on hauskan koristeellinen kasvi. Kauan olen näitten kasvattelua epäröinyt, kun en ole tiennyt miten piikkiset varret niihin tulee.
Tuo sinipiikkinen, joka minulla pari kesää oli niin, en edes ehtinyt tutkia oliko varressa ollut piikkejä. Olin kai melko varma, että olisi.
Pelottaa, jos joskus satunnaisesti kitken, että saako näistä piikkejä sormiin ja ovatkohan lehdet miten veitsen terävät? Lapsetkin joskus innostuvat poimimaan kukkia maljakkoon.
Hohtopiikkiputken ruusuke ei ole piikkinen mutta nuo lehdet ja kukan suojukset ovat kun terävää peltiä.
Tuon selkeän kuvasi perusteella osasin jo hiukan tuota epäilläkin. Enpä tiedä sitten sopiiko tuommoinen kasvi pihaan jossa lapset leikkivät. Voivathan pallot yms. lelut lentää istutuksiin. Ainakin paikka täytyy miettiä tarkkaan.
Hieno kasvi kuitenkin ja jos kestää kuivuuttakin ja etenkin on pörriäisten mieleen. Eivätkä lapset mene monta kertaa pisteleviin kasveihin. Kyllä he aika äkkiä oppivat niitä varomaan. Muistan iäti sen ainoan kerran, kun lapsena koitin poimia kimppuuni mesiangervoa.
Taas tästä suosikistani piti kuva ottaa. Hohtopiikkiputki.
Onko mitään mieltä jos leikkaisin nuo siemenkodat irti ja tökkäisin maahan. Lähtisikö itämään vai ovatko siemenet mätääntyneet ja paleltuneet varsiin talvella.:Whistling: Kunhan kysäisin.
PS. huomaan että kuva jäi matkasta, tässä tämä hieman myöhässä.
Tottakai täällä etelässäkin jäätyy maa ja routii keväisin. Pahiten paikoissa, joissa lumi ei suojaa pakkaselta (maantiet). Varmasti paalujuuriset perennat tykkäävät aina kyttyrää roudasta, joka repii ja riepoo juurta. Harvoin pelkät perennoiden siemenet ovat moksiskaan pakkasesta. Lumi suojaa hyvin suurilta lämpötilamuutoksilta.
En enää muista, oliko tällä piikkiputkella paalujuuri. (Sini)pallo-ohdakkeella ainakin on ja emokasvi selviää hyvin talvesta II-vyöhykkeellä.
Taas lempparini. Hohtopiikkiputki.