Kohta pääsen minäkin nauttimaan alppipiikkiputken ihanasta kukinnosta. Laitoin tänään hankikylvöön siemenkirjeestä saatuja siemeniä. Mitä luulette, kukkiiko jo ensimmäisenä vuotenaan ?
Tästä kasvista muistan aina ensi kerran kun kävin Kibun pihalla. Siellä oli kaikki herkut mitä ikinä olin puutarhalehdistä nähnyt. Tämän siemeniä sain häneltä v.2005
Yksi ihanimmista:)
Koreapiikkiputki hehkui hienon värisenä pitkään.
Viesti yhdistettiin ketjuun: Sinipiikkiputki, Eryngium planum
Todella hauskan näköinen ja värinen kukinto. Mikä lajike ? Kylmäkäsittelitkö sen ? Itsellä on odottamassa Superbum-lajikkeen siemeniä kylvöä. Siemenpussin ohjeen mukaan kylvös viedään kylmään ellei kuukauden aikana näy itämisen merkkejä. Näin hätähousuna suunnittelen kyllä viedä jo valmiiksi tulevana kuunvaihteessa maakellariin kylmäkäsittelyyn kuukaudeksi.
Laitoin hankikylvönä. Eli luontainen kylmäkäsittely ja itäminen omaan tahtiin keväällä.
Tarkistin vielä tuon lajikkeen, on se alppipiikkiputki.
Kuvan oikea paikka olisi ennen Juurikin viestiä mutta koska poistin sen hetkeksi ja lisäsin sitten uudelleen niin se jäi ajallisesti pikkuisen väärään paikkaan.
Tässä kuva josta jutellaan tossa yllä.
Alppipiikkiputki on mulle myös uusi tuttavuus, kaunis kuin mikä.
Nyt löytyy mun pihalta vuonna 2023 perustetusta penkistä, kukki tänä vuonna
Kuva 25.7.2024
Tutkin vielä kylvömuistiinpanojani ja löytyihän sieltä tietoa: Siemenet kylvetty hankikylvönä 4.1.2022, lähtöisin siemenkirje/Rastas.