Alppipiikkiputki, Eryngium alpinum

(Perennat )

Raakki, eipä ollut kuvaa piikkiputkestasi. Onhan tämä alppipiikkiputki

Olen saanut tämän aikoinaan sinipiikkiputkena, mutta näyttäisi enemmän alppipiikkiputkelta. Kertoisitteko tietäväiset kumpi hän onkaan?

Alppipiikkiputki tuo on.

Kiitos Raakki, näin kyllä itsekin arvelin.

Hei tietäväiset minulla on alppipiikkiputken siemeniä ja nehän vaativat kylmäkäsittelyn. Kuinkas toimin, kylvänkö ne nyt syksyllä ulos, että saavat kylmäkäsittelyn ( ohjeessa oli muistaakseni 2 vkon kylmäkäsittely) vai kylvänkö vasta keväällä tms.?

Kylvä syksyllä. Niiden itävyys heikkenee pian ja minun kylvöohjeissani kehotetaan kylvämään siemenet heti niiden kypsyttyä. Itse olen kylvänyt keväällä, enkä ole onnistunut taimia saamaan ollenkaan alppipiikkiputkesta siemenkylvöllä. Jouduin turvautumaan ostotaimeen tänä kesänä.

Vähän erikoisen näköinen on tuo esterin kukka, mutta taitaa ollakin vasta nupulla.

Kiitos tiedosta Peukaloinen noudatan antamaasi neuvoa ja katsotaan keväällä miten se kasvu alkaa, on minulle aivan uusi tuttavuussydän

Sinitalvikki, minä kylvin viime syksynä keräämiäni alppipiikkiputken siemeniä ulos purkkeihin ja jätin ne lumen alle.Vain yhden taimen sain silloisesta kylvöksestäni, jospa tänä syksynä onnistuisi jo useampikin.

Toivottavasti siemeneni itävät, koska ovat 06- kesäisiä, pidetään peukkuja pystyssä, jos kasvaisi edes se yksikieli ulkoa

Minullahan kukkii nyt tuo sinipiikkiputki ihan hyvin, joten näyttäis olevan tulossa myös siemeniä, jos vain ehtivät kypsyä.Kyselepäs sitten niitä syksymmällä, jos haluat uudempia siemeniä.

Liekö kovasti eroa alppipiikkiputken ja sinipiikkiputken siementen itävyydellä? Viime keväänä kylvämäni sinipiikkiputken siemenet itivät todella hyvin, alppipiikkiputkea en ole vielä kokeillut.

Meillä ainakin alppipiikkiputki siementää tosi paljon ympärilleen alkuja. Niitä sitten keväisin jakelen edelleen. Se on hieno ja erikoinen, näyttävä perenna.

Meillä alppipiikkiputki ei siemennä ympärilleen enkä ole saanut siemeniä itämäänkään. kahtena keväänä olen kokeillut, ei auta kylmäkäsittelyt tms. Surku. Se on niin kaunis, että haluaisin sitä lisää.

Tuo viides elokuuta kirjoittamassani viestissä mainitsemani kukkija on siis alppipiikkiputki, josta myös kuva edellisellä sivulla, eikä sinipiikkiputki kuten olen viestiini kirjoittanut.oho Näiollen noita alppipiikkiputken siemeniä olisi odotettavissa........jos vain ehtivät valmistua.
Meniköhän tuo nyt oikein?hymy

Uusi ihastukseni alppipiikkiputki odottaa ruukussa maahan istuttamista. Leviääkö helposti? Toivottavasti, että saisin enemmänkin näitä kaunottaria.

Leviää siementämällä jonkin verran, mutta ei riesaksi asti. Hieno kukka, joka kiinnostaa kovasti mehiläisiä.

Kiva kuulla, Titamiini. Täytyykin sitten jättää tyhjää tilaa ympärille... kunhan ensin saan tehtyä sille sopivan penkin.

Ai niin, minkälainen kasvutapa - pysyykö pystyssä vai onko taipumusta lamoavaisuuteen?