Alppipiikkiputkella ja Sinipiikkiputkella on pentissä omat ketjunsakin, mutta tässä voi kaikista piikkiputkista keskustella sekaisin.
Piikkiputket (Eryngium) on sarjakukkaiskasveihin kuuluva suku, jossa on 230 lajia. Ne ovat yksi-, kaksi- tai monivuotisia kasveja, joiden luonnonvarainen esiintymisalue on laaja. Euroopassa, Pohjois-Afrikassa, Turkissa, Keski-Aasiassa, Kiinassa ja Koreassa esiintyvät lajit kasvavat kuivilla kallioisilla paikoilla tai merenrannoilla. Pohjois- ja Etelä-Amerikassa esiintyvät lajit kasvavat yleensä märillä ja soisilla ruohostomailla. Useimmilla piikkiputkilla on piikkisten lehtien muodostama tyviruusuke ja kukintona ohdakemainen sarja, joka on pallon tai sylinterin muotoinen.[1]
Useita eri piikkiputkia viljellään monivuotisina koristekasveina, kaksivuotista salaattipiikkiputkea ravintokasvina. Alppipiikkiputkea ja sinipiikkiputkea käytetään leikkokukkana.
(Wikipedia / piikkiputket)
Ja heti pukkaa viestiä aiheesta. Onko hohtopiikkiputki (Eryngium giganteum) tuttu ? Sain Kurpalta siemeniä ja tietysti laitan niitä itämään, upea kasvi kun on (siemenkirjeessä lähtee tulemaan siihen osallistujille, vink vink ) . Aattelin tehdä niin että nyt kylvö rasiaan, rasia ulos ja talven armoille (=hankikylvö) ja sitten ens kesänä taimet paikoilleen maahan. Mietin että kauanko menee kylvöstä kukintaan, onko tää kaksivuotinen vai perenna ? Ja olis myös kiva tietää että onko hohtopiikkiputki hankala idätettävä ?
Onko sinipiikkiputki hohtopiikkiputken ja alppipiikkiputken tavoin 2-vuotinen ?
Tästä tykkään
On tosi kauniin värinen mun hohtoputki. Sinipiikki on myös.
Hohtopiikkiputki, kaksivuotinen.
Upeita ! Oliko se niin et sinipiikkiputki on perenna eli kukkii joka vuosi ? Jos se on, niin noitahan kannattaisi istuttaa penkkiin molempia että kukintaa olis joka vuosi.
Piikkiputkien taimien istutus on mulla edessä tässä ihan tässä pian, pitää muistaa toi asia tarkistaa.
Minulla kukkii sinipiikkiputki joka vuosi ja leviääkin juuristollaan kohtalaisesti. On siis monivuotinen. Ja pörriäiset tykkää.