Noista saa varmaa lisätietoo:
http://www.suurikuu.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=9513123758
Tuota kirjaa on kirjastoissa ja joissakin kirjakaupoissa vielä. Siinä on selitetty aika hyvin muistaakseni siemenlisäys.
Jos ei huvita ostaa kokokirjaa ni voi lainata kirjastosta sen, ja tulosta, skannata tai ottaa digikameralla kuvat halutuista sivuista.
Ja vielä toi:
http://pro.tsv.fi/dendrologianseura/rhodokerho/index.html
Alppiruusuntaimet ovat aloittaneet uuden kasvun kun valo on lisääntynyt. Nämä ovat viime kevään kylvöksestä ja nimettömiä avopölytteisiä
. Syksyllä lähetin taimia muutaman kirjeellisen, ovatkohan säilyneet hengissä talven yli.

Oulunseudulta, yleensä rhodonsiemenet eivät tarvitse kylmäkäsittelyä, paitsi jotkut yakushima-lajit/lajikkeet. Taitaa tulla myöhätieto, oletko jo kylvänyt..?
Joo kylvin jo ja itivät. Jos eivät olisi itäneet niin olisin siirtänyt jossain vaiheessa kylmään 
Laitoin tänään rhodonsiemenet multaan ja odotus suuri, että niistä vielä jotain kehittyisi 
Kuinka kauan kestänee ennen kuin taimet ovat n. 10 cm?
Mun on pakko laittaa tää kuva alppiruususta, koska en oo koskaan nähny noin suurta. Kuva on otettu viime kesänä göteborgissa.
tässä vielä lähäri.
Vähänkö on mahtava! Ja niinku mä sun orkideoitas hoidin, etkä huomannu edes pistokasta tuua takas suomeen. 
hitsi! ois tarttenu ottaa oksasakset mukaan tai raivaussaha! no ens kerralla tuon varmasti pistokkaan.
Kiitos. Ja oksasakset pitää AINA olla messissä!!!
Otin jo alppiruusuista talvisuojaukset pois. Toisesta alppiruususta oli katkennut vähän oksia, harmi. Kaadoin alppiruusujen juurille vettä, kun ne lehdet tuppaavat haihduttamaan vettä. En tiedä teinkö väärin. Hyvin maa imi veden.
Pitääkö atsalean siemenkylvettyjä taimia latvoa?
Olisiko jollakulla vinkkejä minkä alppiruusun voisin laittaa melko aurinkoiseen paikkaan? Karva-alppiruusu "Hirsutum" oli ainakin yksi, minkä äkkiä googlettamalla löysin. Vinkkejä ja kokemuksia siis kipeästi kaivataan! :)
Tiedän, että varjoisaan paikkaan sopiviahan alppiruusut pääosin on, mutta kun olisi juuri sopiva paikka matalalle auringossa viihtyvälle. :)
J30…joka kyselit alppiruusu-asiasta. Löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, vilkaisepa postiasi 
Minäkin laitoin kokeeksi molempia siemenestä kasvamaan. Pidin n. 6viikkoa lämpimässä ja sitten tyrkkäsin kylmään ja aikanaan peittyivät lumen alle.
Mulla oli monenlaista puuvartista ja kaikki sai saman käsittelyn.
Muutamaan pukkas alun, tais olla 5 purkkia. En katsonut mitä ne oli, lensivät multapenkkiin samantien.
Eli upotin purkit multapenkkiin ja syksyn lehtiä päälle.Silloin oli viittä vaille jäässä multa.Mut vielä sain sinne kolon purkeille.
Kun saavat valohoitoa auringolta, on mielenkiintoista katsoa tepsikö mun lämpö-kylmä käsittely.
Sellainen tuntuma olis että tarvitsevat vielä tän kesän lämmön ja ens talven kylmän.Sitten vois odottaa taimia.Olen onnellinen jos tulevat taimelle jo tänä kesänä.
Aattelin, että jos saavat kylmäkäsittelyn, eivät olisi niin pakkasarkoja tulevaisuudessa. Ihan oma teoria vaan.
Lähdemme tästä pian mökille ajelemaan. Joko voisi alppiruusulta riisua harson?
Kuulin sivukorvalla puutarhamyymälässä, kun yksi mies kehui käyttävänsä alppiruusuille perunalannoitetta. Ajaa kuulemma saman asian? Sehän olisi kyllä aika paljon edullisempaa kuin tuo rodolannoite. Fosforia kuitenkin ruusu tarvitsee kukkiakseen, eli mahtaakohan noissa perunoille tarkoitetuissa olla sitä riittävästi? Kenelläkään kokemusta?
oikeastaan se perunalannoite on paljon järkevämpi valinta… edullisempaa ja ajaa ihan saman asian!
tosi ammattilaiset ovat tienneet jo kauan perunalannoitteen edut:-)